Tomos slaat af bij stoplichten

Pienterpan

New Member
Ik heb recent een tomes s25 gekocht uit 2005, maar als ik voor langer dan een halve minuut stil sta slaat deze af. Is de dit de bedoeling en zo niet, wat kan er mis zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Is het eerste start stop systeem ;) , ik zou eens het mengsel bijstellen met de mengsel schroef , je hebt alleen wel kans , dat als het warmer wordt je het weer moet doen.
 
Last edited:
Nee hoor gewoon 1:50 en ik neem aan dat je euro98 E5 tankt.
De mengselschroef regelt de verhouding benzine / lucht die je carb naar je motor toe leid , kan zijn dat als je deze iets aanpast het goed is , wordt de temp buiten weer hoger is er ook weer een kans dat je hem moet aanpassen.
 
De mengselschroef
waar zit die op een Tomos? ik heb hem bij de mijne niet kunnen ontdekken.
de mijne krijgt alleen zuivere E0 (Shell V-power, BP Ultimate) met 1:100 Triboron in plaats van olie, dat loste dat stationair afslaan ook op.
nu zet ik 'm zelf af als ik tussen de fietsers sta en weet dat het lang kan duren, want ik trap 'm óók in een halve trap aan als ie warm is.
 
ik moet zelf de mengsmering maken, kan het zijn dat deze in een andere verhouding moet? ik heb nu de 1:50 verhouding gebruikt. ik weet ook niet of er een verschil in euro 95 en euro 98 zit
Nee, dat zou goed moeten zijn. Vroeger was het 1:25, maar dat is tegenwoordig al heel lang 1:50 vanwege betere olie. Verschil tussen euro 95 en 98 is het octaangetal en dat heeft op een Tomos weinig of geen invloed. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.
 
alleen dat met het octaangetal ook gelijk het Ethanolgehalte wordt bepaald en dan omgekeerd: E5 is 98 Ron en is daarom toch beter voor een brommer, E10 heeft 95 RON maar die ethanol trekt water aan en bederft sneller. aangezien een brommer motortje zuinig is krijgt het ook de tijd hiervoor, tenzij je heel veel rijdt en wekelijks tankt.
 
Dat van het ethanolgehalte klopt inderdaad, maar ik zie niet zo snel dat dit de oorzaak van het probleem van de TS is. Dat Euro95 sneller veroudert en vocht aantrekt is een feit, maar zo snel gaat dat nu ook weer niet dat je binnen een maand in de problemen komt. Ik heb menig motorfiets een winter lang met E10 laten staan en in het voorjaar weer in 1 keer gestart. Ik ken alle horrorverhalen van mensen die er niks van moeten hebben maar voor een brommertje zal het niet zo snel tot problemen leiden. Aan de andere kant, je rijdt er veel zuiniger mee, dus als je op zeker wilt gaan dan kun je natuurlijk toch voor euro98 kiezen. Met die paar centen verschil en met 1:30 of meer zal dat ook niet echt het verschil maken.
 
hier dan nog een horrorverhaal: ik heb het met zowel mijn Tomos als mijn buitenboordmotoren gehad dat ze (zelfs met "goedkope" E5) na een winter niet gebruiken moeilijker startten, belabberd stationair draaiden en ook halfgas tegensputterden en ik van de Tomos de carburateur moest reinigen (die van de BBM had ik leeg laten draaien, doordraaien tot ie stopt en ook op choke niet meer aan gaat), ook omdat je er olie bij mengt /mengde gaat het nòg sneller dan bij je motorfiets (of was dat ook een tweetakt?) in de handleiding van mijn motorkettingzaag en bladblazer spreken ze van 1 maand!
nog ergere horrorverhalen over een irrigatiepomp van een sportveld (toenmalige rugbyclub van m'n zoon) waar de carburateur ongeveer dichtgelijmd zat, omdat ze de benzine zo goedkoop mogelijk haalden..
ook dat is natuurlijk een seizoensartikel, maar ik ben voor kleine zuinige motoren genezen van de Ethanol en stop daar alleen nog maar E0 in, òf zelfs Aspen (€4+/liter?) als ik het opberg.
 
Ik tank sinds m'n laatste motor en nu met de Vespa ook geen E10 meer. Niet vanwege dat ik er problemen mee gehad heb, maar ik weet dat het weldegelijk kan voorkomen. Ik ben toch maar voor het zekere gegaan. Alleen in de auto tank ik wel E10, maar die tank gaat bijna elke week leeg. In de handleiding van de Vespa staat trouwens dat hij wel E10 zou mogen hebben, maar dat zal wel meer zijn om te voldoen aan de Euronormen.

Maar goed, daar is het probleem van de TS nog niet mee opgelost.
 
Back
Top