Denk je ook dat met een originele cilinder hij het weer doet en niet direct weer een vastloper heb. En alles schoonmaken?dmp weg gooien, is troep en niet goed afgewerkt.
Bedoel je echt in het blok, zegmaar bij de krukas, want wat daar zit hoort toch niet in de zuiger tekomen want dat is gewoon afgesloten toch.Heb je na de eerste vastloper alle metaalresten uit het blok gehaald?
Want als er ook maar een miniscuul stukje achterblijft, kan dit weer het einde betekenen voor je volgende cilinder.
Oh.....want wat daar zit hoort toch niet in de zuiger tekomen want dat is gewoon afgesloten toch.
Kunt u het mij dan kart uitleggen en vertellen hoe ik het beste kan schoonmakenOh.....
Misschien moet je, je eens eerst verdiepen in de werking van een 2-takt motor.
In de basis werkt een 2takt motor heel simpel, dus ik leg het even kort uit.Kunt u het mij dan kart uitleggen en vertellen hoe ik het beste kan schoonmaken
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.In de basis werkt een 2takt motor heel simpel, dus ik leg het even kort uit.
Wanneer je gas geeft word er lucht door de carb getrokken, deze lucht komt door een vernauwing, ook wel de venturi genoemd waardoor olie en benzine worden meegetrokken, waarna het vervolgens in de krukaskamer terecht komt.
De olie smeert verscheidene delen in deze kamer en het mengsel zit eigenlijk tijdelijk opgeslagen hier voordat de zuiger naar beneden komt.
Als je wel eens een 2takt cilinder heb gezien weet je van de grote gaten die er naast en in de boring zelf zitten, ook wel spoelpoorten genoemd.
Op de neerwaartse slag word het mengsel onder druk gezet en kan het nergens anders heen dus gaat het de spoelpoorten in.
Vervolgens gaan de poorten open en word het mengsel de cilinderkamer in "gespoeld".
Nu kan de zuiger dus de volgende compressie slag doen met vers mengsel en dit repeteert zichzelf.
Dit is alleen basis werking, in het echt komt er natuurlijk nog veel meer bij kijken.
Schoonmaken na een vastloper is het beste om te doen door het blok te splitsen en alle metaal resten dan te verwijderen, en vervolgens alles weer herbouwen.
Wat er gebeurt kan zijn is inderdaad dat er troep in je carter is gekomen, wat dus vervolgens weer is opgezogen en zodoende opnieuw tussen je cilinder en zuiger gekomen, waardoor alles weer kapot is gelopen.
Voor het meest optimale moet je hem splitsen, anders kan je evt een compressor proberen of het blok ondersteboven met remreiniger uitspuiten, of de laatste 2 werken is echter niet gegarandeerdEcht onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
Is het blok splitsen en moeilijk proces voor een amateur tomos kennerVoor het meest optimale moet je hem splitsen, anders kan je evt een compressor proberen of het blok ondersteboven met remreiniger uitspuiten, of de laatste 2 werken is echter niet gegarandeerd
Uiteraard moet je ergens beginnen, ik raad je gewoon aan om even op youtube op te zoeken hoe je zo een blok uit elkaar haalt. Een tomos is niet heel erg moeilijk zover ik weet, ik startte gelijk met schakelbrommer en crossmotor blokken uit elkaar halen en die zijn wel ietsje lastiger. Gewoon even research doen.Is het blok splitsen en moeilijk proces voor een amateur tomos kenner