Tomos 2 x vastloper

Teuncrena

New Member
Hallo ik heb een tomos flexer 2005, ik heb al 2 vastlopers gehad. Eerste keer had ik me cilinder niet goed terug gemonteerd. Me piston circlip was losgesprongen en daardoor vastgelopen. Dat was mijn originele tomos cilinder. Toen had ik een nieuwe cilinder besteld, wel dmp. Ik had nu alles opnieuw goed terug gemonteerd. Alleen hij liep eerst goed stationair. Daarna ging ik rijden en toen wou die niet goed wegkomen en deed hij moeilijk, en liep niet meer stationair ook niet bijna. Ik had een nieuwe uitlaat gemonteerd. Ik dacht dus grotere sproeier. Had ik gemonteerd en wou nogsteefs niet goed stationair lopen, ik ging toen een stukje rijden en hij was binnen 50 meter weer vastgelopen, ik heb een opengemaakt en er zit een dik kras in de cilinder, maar ik kon de oorzaak dit keer niet vinden, alles zat nog op de plek. Wat kan ik nu het beste doen. Ik dacht aan een originele tweede Hans cilinder, dan me carb helemaal schoonmaken en me luchtfilter. Zodat er geen viezigheid bij kan komen en weer vastloopt. Wat kan ik volgens jullie het beste doen en hoe komt het dat hij weer is vastgelopen.

Alle tips welkom
 
Advertisement - register to remove this

Heb je na de eerste vastloper alle metaalresten uit het blok gehaald?
Want als er ook maar een miniscuul stukje achterblijft, kan dit weer het einde betekenen voor je volgende cilinder.
 
Heb je na de eerste vastloper alle metaalresten uit het blok gehaald?
Want als er ook maar een miniscuul stukje achterblijft, kan dit weer het einde betekenen voor je volgende cilinder.
Bedoel je echt in het blok, zegmaar bij de krukas, want wat daar zit hoort toch niet in de zuiger tekomen want dat is gewoon afgesloten toch.
 
Kunt u het mij dan kart uitleggen en vertellen hoe ik het beste kan schoonmaken
In de basis werkt een 2takt motor heel simpel, dus ik leg het even kort uit.

Wanneer je gas geeft word er lucht door de carb getrokken, deze lucht komt door een vernauwing, ook wel de venturi genoemd waardoor olie en benzine worden meegetrokken, waarna het vervolgens in de krukaskamer terecht komt.

De olie smeert verscheidene delen in deze kamer en het mengsel zit eigenlijk tijdelijk opgeslagen hier voordat de zuiger naar beneden komt.

Als je wel eens een 2takt cilinder heb gezien weet je van de grote gaten die er naast en in de boring zelf zitten, ook wel spoelpoorten genoemd.

Op de neerwaartse slag word het mengsel onder druk gezet en kan het nergens anders heen dus gaat het de spoelpoorten in.

Vervolgens gaan de poorten open en word het mengsel de cilinderkamer in "gespoeld".

Nu kan de zuiger dus de volgende compressie slag doen met vers mengsel en dit repeteert zichzelf.

Dit is alleen basis werking, in het echt komt er natuurlijk nog veel meer bij kijken.

Schoonmaken na een vastloper is het beste om te doen door het blok te splitsen en alle metaal resten dan te verwijderen, en vervolgens alles weer herbouwen.

Wat er gebeurt kan zijn is inderdaad dat er troep in je carter is gekomen, wat dus vervolgens weer is opgezogen en zodoende opnieuw tussen je cilinder en zuiger gekomen, waardoor alles weer kapot is gelopen.
 
In de basis werkt een 2takt motor heel simpel, dus ik leg het even kort uit.

Wanneer je gas geeft word er lucht door de carb getrokken, deze lucht komt door een vernauwing, ook wel de venturi genoemd waardoor olie en benzine worden meegetrokken, waarna het vervolgens in de krukaskamer terecht komt.

De olie smeert verscheidene delen in deze kamer en het mengsel zit eigenlijk tijdelijk opgeslagen hier voordat de zuiger naar beneden komt.

Als je wel eens een 2takt cilinder heb gezien weet je van de grote gaten die er naast en in de boring zelf zitten, ook wel spoelpoorten genoemd.

Op de neerwaartse slag word het mengsel onder druk gezet en kan het nergens anders heen dus gaat het de spoelpoorten in.

Vervolgens gaan de poorten open en word het mengsel de cilinderkamer in "gespoeld".

Nu kan de zuiger dus de volgende compressie slag doen met vers mengsel en dit repeteert zichzelf.

Dit is alleen basis werking, in het echt komt er natuurlijk nog veel meer bij kijken.

Schoonmaken na een vastloper is het beste om te doen door het blok te splitsen en alle metaal resten dan te verwijderen, en vervolgens alles weer herbouwen.

Wat er gebeurt kan zijn is inderdaad dat er troep in je carter is gekomen, wat dus vervolgens weer is opgezogen en zodoende opnieuw tussen je cilinder en zuiger gekomen, waardoor alles weer kapot is gelopen.
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
 
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
Voor het meest optimale moet je hem splitsen, anders kan je evt een compressor proberen of het blok ondersteboven met remreiniger uitspuiten, of de laatste 2 werken is echter niet gegarandeerd
 
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
Echt onwijs duidelijke uitleg, ik dacht dat het direct vanuit spruitstuk de compressiekamer in word geduwd. Moet ik dus me hele blok eraf halen en uit elkaar halen. Ik heb heer namelijk heel weinig ervaring mee. Kan ik het blok er ook op houden. Of zeg je het moet er echt af en gesplitst worden.
Voor het meest optimale moet je hem splitsen, anders kan je evt een compressor proberen of het blok ondersteboven met remreiniger uitspuiten, of de laatste 2 werken is echter niet gegarandeerd
Is het blok splitsen en moeilijk proces voor een amateur tomos kenner
 
Is het blok splitsen en moeilijk proces voor een amateur tomos kenner
Uiteraard moet je ergens beginnen, ik raad je gewoon aan om even op youtube op te zoeken hoe je zo een blok uit elkaar haalt. Een tomos is niet heel erg moeilijk zover ik weet, ik startte gelijk met schakelbrommer en crossmotor blokken uit elkaar halen en die zijn wel ietsje lastiger. Gewoon even research doen.
 
Back
Top