Toerdagje +

Isamu

a.k.a. OverLander
Aangezien ikzelf al had gezocht of er ook een toerdag is ergens, maar niet veel kon vinden en nu een x opmerking over een biertje drinken... Waarom zelf niet eens mijn best doen voor een leuke dag. Aantal vrijwilligers, wat motorrijders, bezemwagen, een paar sponsoren die ik wel weet te benaderen en even vragen wat het afhuren kost van een x locatie (benzinepomp zit ernaast, met meerdere wasboxen).

Ik denk aan een toerritje van een 50km ongeveer die ook wel wat uitdaging geeft (beetje soft off-road erbij), daarna een plek om sprintjes te trekken met klok, een plekje voor stunten, burn-out, behendigheid koers, rollerbankje voor de reutemeteut met uitdraai en mogelijkheid tot een fotoschoot/video. Vervolgens eterij en wat drinken. De kosten moeten laag zijn zodat het toegankelijk is en men moet dan zelf keuzes kunnen maken om geld te spenderen aan een rollerbankje of sprintje met uitdraai. Eterij vraag ik via een mobile snackbar die bij mij in de buurt woont, dus kan iedereen zelf bepalen wat men wil of wil spenderen en er is dan geen verplichting. Wellicht ook een mobile werkplaats waar men wat kan kopen zodat er olie verversing en etc. mogelijk is, maar ook een optie om met anderen snel een paar veranderingen aan te brengen in veren, rollen en etc.

Wie heeft dit wel eens geprobeerd en wat zijn de ervaringen?


SP: Ik ben dus even benieuwd naar jullie ervaring of mening; Of het haalbaar is naar een ander zijn inzicht doet er voor mij niet toe, en dit is natuurlijk geen volledig uitgeschreven programma.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Iedereen is welkom!

Als het goed is moet ik volgende week alles juridisch geregeld hebben en heb zojuist al mijn eerste zet gedaan voor dit project. Beetje papierwerk klaarmaken de aankomende dagen, notaris, kvk, bankrekening en dan heb ik het meest belangrijke te pakken. Even een oude Fiverr designer vragen voor ontwerp van een logo en dan is het gestandaardiseerde brieven maken en een Banana boekhouding of een vorm van E-Boekhouding wat ook nog wel makkelijk kan zijn.
 
Last edited:
Iedereen is welkom!

Als het goed is moet ik volgende week alles juridisch geregeld hebben en heb zojuist al mijn eerste zet gedaan voor dit project. Beetje papierwerk klaarmaken de aankomende dagen, notaris, kvk, bankrekening en dan heb ik het meest belangrijke te pakken. Even een oude Fiverr designer vragen voor ontwerp van een logo en dan is het gestandaardiseerde brieven maken en een Banana boekhouding of een vorm van E-Boekhouding wat ook nog wel makkelijk kan zijn.
Ik zou voorzichtig aan doen, vele mensen vinden t vast leuk alleen verwacht niet te veel. Vroeger kwamen er honderden maar de meeste nou zijn andere koek. Vragen de hoofdprijs voor onderdelen en helpt niemand mee….

Eerst ff ieys organiseren waardoor je weet waar aan je toe ben
Post automatically merged:

Aangezien ikzelf al had gezocht of er ook een toerdag is ergens, maar niet veel kon vinden en nu een x opmerking over een biertje drinken... Waarom zelf niet eens mijn best doen voor een leuke dag. Aantal vrijwilligers, wat motorrijders, bezemwagen, een paar sponsoren die ik wel weet te benaderen en even vragen wat het afhuren kost van een x locatie (benzinepomp zit ernaast, met meerdere wasboxen).

Ik denk aan een toerritje van een 50km ongeveer die ook wel wat uitdaging geeft (beetje soft off-road erbij), daarna een plek om sprintjes te trekken met klok, een plekje voor stunten, burn-out, behendigheid koers, rollerbankje voor de reutemeteut met uitdraai en mogelijkheid tot een fotoschoot/video. Vervolgens eterij en wat drinken. De kosten moeten laag zijn zodat het toegankelijk is en men moet dan zelf keuzes kunnen maken om geld te spenderen aan een rollerbankje of sprintje met uitdraai. Eterij vraag ik via een mobile snackbar die bij mij in de buurt woont, dus kan iedereen zelf bepalen wat men wil of wil spenderen en er is dan geen verplichting. Wellicht ook een mobile werkplaats waar men wat kan kopen zodat er olie verversing en etc. mogelijk is, maar ook een optie om met anderen snel een paar veranderingen aan te brengen in veren, rollen en etc.

Wie heeft dit wel eens geprobeerd en wat zijn de ervaringen?


SP: Ik ben dus even benieuwd naar jullie ervaring of mening; Of het haalbaar is naar een ander zijn inzicht doet er voor mij niet toe, en dit is natuurlijk geen volledig uitgeschreven programma.
Als het beetje in de buurt is en er is eten, drinken en en snelle scooters. Is het best een leuk plan. Ff rekening houden met mensen die zichzelf op een hoop raggen. Daar bende dsn verandwoorxelijk voor
 
Ik ben redelijk goed bekwaam in dit soort dingen en kan overtuigend werken, als sponsoren of bedrijven onredelijk zijn dan komen ze er ook niet makkelijk meer in. Maar als ik iets maak en wil, dan doe ik het ook goed en ben niet een persoon die snel twijfelt of timide in een hoekje gaat zitten.

De basis kosten zijn verwaarloosbaar voor mij, dus voor de kick wil ik het wel doen en denk dat er wel vraag naar is op den duur. Nu is er in elk geval niets en we praten niet over een winstgevende organisatie.
 
Nee joh, mensen moeten niet diepe sponsoring gaan doen! Dat is allemaal niet nodig hiervoor. Bedrijven mogen sponsoren en als een willekeurig iemand een tientje extra wil doneren dan is dat al leuk zat. Ik neem de basis kosten wel op mijn rekening en het concept moet reproduceerbaar zijn voor een x aantal keren per jaar op verschillende locaties.

Domweg vrijwilligers die een leuke route kunnen uitzetten is al heel veel waard. En het zou tof zijn als iemand een aanhanger heeft als bezemwagen (kinderlijk gezegd als voorbeeld). Ook zou het mooi zijn als er mensen zijn die willen helpen op de dag als iemand wat wil veranderen aan de scooter, maar dat zelf niet durft. Het moet heel vriendelijk toegankelijk zijn voor iedereen en er moet ook de benodigde uitdaging zijn voor een aantal experts. Deftige shit komt wel als het eenmaal goed loopt na een jaar of 2.
Post automatically merged:

Ik denk simpel, als ik mijn papierwerk klaar heb dan kan ik een bedrijf benaderen met een bank en stel de eis dat ze er zijn en voor een testrun 10 euro vragen. Ik kan het niemand goedkoper maken om een testrun op een bank te doen met een uitdraai en voor een x bedrijf is het financieel interessant. Ze mogen goede reclame maken voor hun bedrijf en weten dat het klandizie gaat opbrengen. Wil men het niet dan is een losse bank huren net zo makkelijk.
Post automatically merged:

Het terrein is van een rijschoolhouder met motoren, hij kan dan reclame maken omdat mensen met een scooter wellicht ook wel een motor RBW willen hebben, dus breng ik genoeg mensen dan heeft hij daar voordeel aan.
Post automatically merged:

K-Parts heeft vast wel een bus en tentje waar zij basis onderdelen kunnen verkopen. Denk aan de basis zooi van olie, filters, veren, rollen en etc etc. Als ze dat niet willen, dan is er wel iemand anders die dit wil, ook mensen die voor zichzelf klussen en voorraad hebben en wat willen verdienen.
Post automatically merged:

Dit forum is ook een hartelijke welkomst, maar niet per definitie nodig omdat er nog heel veel meer forums zijn. Maar ik ben op dit forum begonnen, dus dit forum moet voordeel hebben aan wat ik doe.
Post automatically merged:

Verder ga ik geen YT-ers uitnodigen, die kunnen zelf wel de keuze maken of het iets voor hen is en later contact opnemen. Prima welkom, maar totaal geen prioriteit voor mij.
Post automatically merged:

Als het beetje in de buurt is en er is eten, drinken en en snelle scooters. Is het best een leuk plan. Ff rekening houden met mensen die zichzelf op een hoop raggen. Daar bende dsn verandwoorxelijk voor
Weet ik, daarvoor hebben we een veiligheidsfunctionaris en voor externe communicatie een redenaar. Een secretaris, penningmeester en een 2e technisch voorzitter. We laten geen monstertruck door het publiek raggen ;) EHBO post via het Rodekruis en etc. zitten allemaal al in oude basis concepten zodat deze snel te kopiëren zijn vanuit vorige evenementen. Maar ik kan hier niet even snel alles neerplempen wat ik al eerder heb gedaan en dit is niet nieuw voor mij. Regelgeving van alles heeft veel te maken met het aantal bezoekers...


ZIe: https://www.ehboinnederland.nl/ehbo-op-evenementen/#:~:text=Wist u dat er bij,hiervoor EHBO-ers te regelen.


Door het vormen van een stichting valt automatisch al het vrijwillig personeel onder gemeentelijke verzekering voor vrijwilligers. Alleen kan de gemeente een eigen bijdrage vragen tot 150 euro van de vrijwilliger zelf afhankelijk van hun eigen verzekering. Dat is wat veel organisaties niet weten, maar dek ik wel in.


 
Last edited:
Nee joh, mensen moeten niet diepe sponsoring gaan doen! Dat is allemaal niet nodig hiervoor. Bedrijven mogen sponsoren en als een willekeurig iemand een tientje extra wil doneren dan is dat al leuk zat. Ik neem de basis kosten wel op mijn rekening en het concept moet reproduceerbaar zijn voor een x aantal keren per jaar op verschillende locaties.

Domweg vrijwilligers die een leuke route kunnen uitzetten is al heel veel waard. En het zou tof zijn als iemand een aanhanger heeft als bezemwagen (kinderlijk gezegd als voorbeeld). Ook zou het mooi zijn als er mensen zijn die willen helpen op de dag als iemand wat wil veranderen aan de scooter, maar dat zelf niet durft. Het moet heel vriendelijk toegankelijk zijn voor iedereen en er moet ook de benodigde uitdaging zijn voor een aantal experts. Deftige shit komt wel als het eenmaal goed loopt na een jaar of 2.
Post automatically merged:

Ik denk simpel, als ik mijn papierwerk klaar heb dan kan ik een bedrijf benaderen met een bank en stel de eis dat ze er zijn en voor een testrun 10 euro vragen. Ik kan het niemand goedkoper maken om een testrun op een bank te doen met een uitdraai en voor een x bedrijf is het financieel interessant. Ze mogen goede reclame maken voor hun bedrijf en weten dat het klandizie gaat opbrengen. Wil men het niet dan is een losse bank huren net zo makkelijk.
Post automatically merged:

Het terrein is van een rijschoolhouder met motoren, hij kan dan reclame maken omdat mensen met een scooter wellicht ook wel een motor RBW willen hebben, dus breng ik genoeg mensen dan heeft hij daar voordeel aan.
Post automatically merged:

K-Parts heeft vast wel een bus en tentje waar zij basis onderdelen kunnen verkopen. Denk aan de basis zooi van olie, filters, veren, rollen en etc etc. Als ze dat niet willen, dan is er wel iemand anders die dit wil, ook mensen die voor zichzelf klussen en voorraad hebben en wat willen verdienen.
Post automatically merged:

Dit forum is ook een hartelijke welkomst, maar niet per definitie nodig omdat er nog heel veel meer forums zijn. Maar ik ben op dit forum begonnen, dus dit forum moet voordeel hebben aan wat ik doe.
Post automatically merged:

Verder ga ik geen YT-ers uitnodigen, die kunnen zelf wel de keuze maken of het iets voor hen is en later contact opnemen. Prima welkom, maar totaal geen prioriteit voor mij.
Post automatically merged:


Weet ik, daarvoor hebben we een veiligheidsfunctionaris en voor externe communicatie een redenaar. Een secretaris, penningmeester en een 2e technisch voorzitter. We laten geen monstertruck door het publiek raggen ;) EHBO post via het Rodekruis en etc. zitten allemaal al in oude basis concepten zodat deze snel te kopiëren zijn vanuit vorige evenementen. Maar ik kan hier niet even snel alles neerplempen wat ik al eerder heb gedaan en dit is niet nieuw voor mij. Regelgeving van alles heeft veel te maken met het aantal bezoekers...


ZIe: https://www.ehboinnederland.nl/ehbo-op-evenementen/#:~:text=Wist u dat er bij,hiervoor EHBO-ers te regelen.


Door het vormen van een stichting valt automatisch al het vrijwillig personeel onder gemeentelijke verzekering voor vrijwilligers. Alleen kan de gemeente een eigen bijdrage vragen tot 150 euro van de vrijwilliger zelf afhankelijk van hun eigen verzekering. Dat is wat veel organisaties niet weten, maar dek ik wel in.


Denk dat de pret er vanaf gaat als je het elke keer doet 1 keer per maand bv. Doe het eerst maar is 1 keer en dna na 3/6 maanden nog een keer. Niet te snel
 
Ja, leuk. Ik heb verschillende scootertours gereden en georganiseerd. Maar dat was gewoon rustig rijden zonder gekkigheid. Als het een meet moet worden met veel deelnemers, stunters e.d., zal het wel een grotere organisatie worden. Slim om het op priveterrein te organiseren, anders gaat de politie het sowieso verstieren.
 
Ik volg. Zou het wel leuk vinden als het aan te rijden is (met scooter of auto).

Zou alleen niet zo uitgebreid beginnen, beter klein beginnen en steeds verder uitbouwen.

Stunten, sprinten enz kan alleen op eigen terrein. Vele voorbeelden te vinden dat politie snel een einde maakt aan dit soort meetings.
 
Dat is wel een rigoureuze aanpak. Waarvoor al mijn waardering.

Terugkomende op 'een biertje' wil ik best mijn oprit en achteruit met zitschuur beschikbaar stellen voor een man of 10. Zodat we elkaar eens in het ekte leven zien en de passie kunnen delen.
 
Leuk idee, maar je moet het ook niet meteen willen organiseren als de Zwarte Cross.
  • Cruciaal is om te beginnen hoeveel deelnemers er verwacht worden.
  • Dit hangt weer af van de locatie. En wordt deels ook bepaald door, of men met de brommert/snor komt of met ander vervoer zoals de auto. Aangezien je met de brommer/snor nu niet meteen meer dan 200/100 km op een dag gaat rijden wordt het belangrijk hoe centraal het is. En (helaas) ligt Groningen niet erg centraal in Nederland.
  • Allerhande juridische zaken, verkeersregelaars, verzekeringen enzo zijn allemaal niet nodig als je iedereen laat komen op eigen verantwoording naar een bepaalde plek. Dat kan bijvoorbeeld een MacDonalds zijn of een andere locatie met veel ruimte en catering. Zo wordt het al jaren gedaan op het Motor-Forum. Daar is het altijd ieders eigen verantwoording en draagt de initiatiefnemer geen enkele verantwoording. Dit is ook altijd in centraal Nederland, maar dat ligt natuurlijk wel wat anders omdat je met de motor makkelijk 400+ kilometers per dag maakt. Daar komen vaak een paar honderd deelnemers en is de "organisatie" basic en eenvoudig. Iedereen komt naar de locatie en verder regelt het zich zelf.
  • Dus ik zou zeggen; houdt het simpel. Zorg eerst voor een basisplan zoals de locatie en inventariseer hoeveel mensen er mogelijk komen. En maak het daarna pas meer concreet met de bovengenoemde criteria. Sponsoren, cateringwagen en dat soort dingen is absoluut onnodig voor het organiseren van een bijeenkomst zoals boven omschreven.
  • En gezien de beperkingen met het aanrijden enzo is een toertochtje er bovenop denk ik niet gewenst. Willen mensen dat alsnog omdat ze uit de buurt komen en weinig aanrijkilometers hebben kunnen ze dat zelf regelen.
Just my two cents.
 
Laat mij vooropstellen dat ik geen "meeting" wil organiseren, zelfs ik heb al een lijst met een x aantal mensen die ik bij voorbaat nu al wel kan vertellen dat als ze naar de meeting willen gaan dat ze er al niet eens aankomen en halverwege de politie de boel al ontmanteld. Juist de problemen die er zijn met de meetings wil ik voorkomen zodat het wel mogelijk is om iets leuks te organiseren en dan valt het onder de noemer van een evenement met toerrit zodat de vergunningen en etc makkelijker haalbaar zijn.

Een toerrit moet al voldoen aan een paar basis regels zoals (niet per definitie) verkeersregelaars, aanvraag vergunning van de gemeentes waar de rit doorheen gaat (soms ben je geen vergunning nodig en heb je gewoon toestemming) en eventueel aan de provincie (provinciale wegen vergt weer een andere vergunning). Een rustpauze op x locatie moet ook aangevraagd worden, je mag niet met 100 man op een willekeurige plek verzamelen of een tussenstop hebben. Daarnaast mag je niet door een kerncentrum, bij wegwerkzaamheden of tijdens andere evenementen een toerrit laten lopen. Je moet dus van tevoren al goed weten waar je langs gaat en een route plan hebben. Dit plan deel je dus met de overheidsinstanties waar onder anderen ook de politie.

Het toestaan van wheelie, burn-outs en dergelijke op de openbare weg is geen optie, daarvoor is een afgesloten terrein nodig. Op die manier kunnen mensen ook met een totaal opgevoerde cq. omgebouwde scooter of iets hun lol halen. Zodra ik zeg dat er ook sprintwedstrijden gehouden mogen worden, moet de vergunningsaanvraag weer aangepast worden en komen er weer extra regels bij. Je krijgt dan met dranghekken te maken, brandveiligheid, geluid en milieueisen, het lijkt dan allemaal simpel maar dat is het absoluut niet. De kunst is domweg weten hoe je het moet regelen en aanvragen. Het hele proces van aanvragen neemt al snel een 3 tot 4 maanden in beslag (oplopend tot 26 weken). Vervolgens moet je dan ook nog rekening houden met de bijbehorende kosten die snel kunnen oplopen.

Los van bovenstaande is er dan weer een evenementen vergunning nodig, een verzekering, voedsel, afval en bla bla bla, dus niet 1 2 3 even uit de losse pols te schudden. Het moet wel goed zijn zodat mensen die langskomen niet allemaal een boete krijgen en lopen te stunten met weet ik veel wat voor gevaar. Maar mijn doelgroep zal ook iets anders liggen dan een bende jongeren op scooters. Een evenement vraagt wel wat meer en moet ook aantrekkelijk zijn voor een breder publiek.

Het bestuur stel ik niet samen op basis van lukrake leuke contacten, ik zoek bewust mensen op die niet eens per definitie affiniteit met scooters hebben, maar wel ervaring in hun functie; voorliefde voor scooters is dan een Pré. Zo moet een veiligheidsfunctionaris dus ook de kennis hebben over regelgeving van een sprintwedstrijd en etc. Niet per definitie tot in het diep treurige, maar wel op een bepaald niveau. Een redenaar is niets anders dan iemand die welbespraakt is, dogmatisch denken niet heeft en door drogredenen kan prikken; het is dan ook de woordvoerder c.q. persvoorlichter. Een technisch bestuurslid (dit heeft niets met sleutelen te maken) is er puur voor wanneer de voorzitter niet aanwezig kan zijn, deze mag dan in zijn naam spreken of een vergadering openen en etc. Maar dit lijkt mij allemaal vrij simpel en duidelijk.

Ik doe het goed of niet, dom werken heeft geen zin, want anders heb ik volgende week de politie nog op de stoep staan bij mij thuis en ga ik onnodig tijdverspillende gesprekken aan. Ik roep dan ook absoluut niemand op om alvast even iets te gaan roepen waar we een "meeting" gaan houden, immers organiseer ik dat absoluut niet!

Dit jaar gaat het ook niet meer lukken en richt mij op volgend jaar, dan is er echt ruim voldoende tijd om het ook echt goed te doen en alles fatsoenlijk uit te pluizen. Ik ga niet overhaast even wat doen met risico op financiële schade of problemen voor het bestuur of bezoekers. Het aantal maximale toelaatbare personen moet ik overwegen, omdat onder de 500 het meest gunstig is en dan is een ticket systeem wellicht het beste.

Dus voor meneer de agent, zoals jullie meekijken op dit forum kijk ik ook terug. Het is dus niet nodig om de alarmbellen alvast af te laten gaan en kom zelf wel langs met alles wat erbij hoort en werk in overleg en professioneel.
 
Last edited:
Wat kost dat?

Meest simpele basis:
Vergunning per gemeente of provincie rond de 50 euro voor een rit
Evenementen vergunning 1000 euro (compleet)
Evenementen verzekering 600 euro
EHBO en AED 400 euro
KVK en etc. 600 euro
Brand preventie 350 euro (kaal, en bij gebruik van materiaal 75+ euro per stuk).
Afval containers 250 euro
Toilet (ook voor mindervaliden) en watervoorziening 600 euro
Electra 750 euro
Locatie 500 euro (kaal vlak terrein)
Grof door de bocht een 5250 euro om en nabij, maar het kan wel iets goedkoper.

Vanaf hier moet je gaan nadenken over hekwerken, ingang, tafels, banken, kleding, pipowagen, marketing, website, beveiliging en etc. Je mag dan ook nog hopen dat je vrijwilligers kunt vinden die een x zone kunnen besturen en eventueel mensen die een tractor of vorklift hebben om spullen te verplaatsen (makkelijker dan slepen en huren is prijzig). Al met al komt er dus nog van alles en nog wat extra bij kijken. Op ene gok denk ik dat je zo een 8000 euro kwijt bent. Een ticket kost dan al snel 18 euro, maar dan willen mensen er wel iets voor terug en dat is dan de volgende uitdaging.

Sponsoren: Je bent mensen nodig met voedselwagens, een paar stuntrijders, een paar zaken die spullen verkopen, wellicht een scooterzaak die een paar nieuwe modellen kan showen en wat algemene sponsors die reclame kunnen maken en etc. Je mag hopen dat je een team kunt vinden die apparatuur heeft voor meting van een dragrace zodat mensen tegen betaling (laag bedrag) een tijd kunnen zetten. Een bedrijf met een bankje zodat mensen hun scooter kunnen testen op pk en etc tegen een laag bedrag. Vervolgens moet er wel iets te winnen zijn voor de snelste scooter, mooiste scooter en etc. Dus er is een bedrijf nodig die 6 cadeaukaarten wil schenken in de bedragen van 2x25/50/75.

Verder is er een tent van een x forum met sleutelaars waar mensen heen kunnen met vragen en wie weet tegen een kleine vergoeding hun kleppen kunnen laten stellen of weet ik het, die optie mag er zijn maar is geen verplichting... er zijn ook bedrijven die deze taak wel op zich willen nemen en verdienen er dan gewoon iets meer aan.

De gedachte is leuk, maar onderschatten doe ik het zeker niet. Er komt heel veel bij kijken wat je niet eens even snel in een bericht kunt dumpen.
 
Last edited:
Hoewel ik het een heel dapper idee vind, denk ik dat het echt veel tijd geld en moeite gaat kosten om dit uit de koude grond te trekken.

Zou eerst een de behoefte polsen onder de leden en misschien klein en niet formeel een bijeenkomst organiseren of anders aanhaken bij een bestaande meeting of beurs.

ook kijken waar het leeuwendeel van onze leden zich geografisch bevindt.
 
Back
Top