This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Toch nieuwe regels?

Vissa

PB Guru
Ik weet niet of het nieuw is maar ik vind het bagger wat hier gezegd word.

Toch licht motorrijbewijs 16e jaar?
De Europese Commissie heeft onlangs de derde rijbewijs richtlijn gelanceerd. Deze derde richtlijn omvat ingrijpende wijzigingen voor het vrachtwagen en motor rijbewijs. In juli 1996 werd de tweede richtlijn van kracht waarin het zware en lichte motor rijbewijs werden vastgelegd. Nu met de derde richtlijn word het motorrijbewijs nog verder aangescherpt.

Over één van de onderdelen van de richtlijn is inmiddels een levendige discussie in zowel de pers, de kranten en op diverse websites en fora op het internet. Dit onderdeel gaat over het toelaten van 16-jarigen op een lichte motor. De 16-jarige zou dan na het behalen van het theorie en praktijk examen mogen rijden op een motor tot 125 cc, met een maximum vermogen van 11kW en een vermogens/gewichtsverhouding van 0,1 kW/kg. De huidige regelgeving is gebaseerd op een 16-jarige die na het behalen van het theoriecertificaat deel mag nemen aan het verkeer met een bromfiets of scooter.
Daar deze bromfietsen en scooters tegenwoordig veelal worden opgevoerd ziet de Europese Commissie meer heil in het laten behalen van het lichte motor rijbewijs met als achterliggende gedachte een gedegen theorie en praktijk opleiding en een goedgekeurd, veiliger voertuig en dus een algeheel veiliger verkeers beeld voor de 16-jarige bestuurder in het huidige verkeer. Echter de andere kant van de medaille houd in dat het huidige cijfer van bromfiets en scooter ongevallen in de toekomst eventueel kan worden toegeschreven aan het ongevallen cijfer van de groep motorrijders.

Op dit moment is het in 12 van de 15 EU landen al toegestaan om na het behalen van de nodige examens als 16-jarige op een 125 cc motor rond te rijden. In Nederland is dit echter nog niet het geval. Daar ook de verkeersregels en wetgeving in heel de EU moeten worden samengetrokken tot één gelijke, wil de Europese Commissie de derde richtlijn uniform invoeren in alle EU landen.
Intussen lobbyen organisaties als SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en 3VO voor een verhoging van de bromfiets leeftijd naar 17 of 18 jaar. De derde richtlijn houdt echter de optie voor een 14-jarige op een bromfiets open.

De leeftijdsgrens voor het volvermogen motorrijbewijs staat ook op het spel. Met het huidige beleid kan men vanaf 21 jaar overstappen of beginnen op een motor boven de 25kW. Daaronder is men gebonden aan de 25 kW begrenzing. De Europese Commissie wil deze leeftijdsgrens echter verhogen naar 24 jaar. Dit met als argument dat de meeste ongevallen onder motorrijders plaatsvinden in de leeftijds categorie 18 tot 24. Dit is een bekend fenomeen bij verzekeringen die daarom al jaren hogere premies en/of een hoger eigen risico berekenen aan de jonge groep bestuurders.

Het motorvermogen van de huidige beperkte categorie wordt verhoogd van maximaal 25 kW naar 35 kW. De vermogen-gewichtsverhouding blijft met een maximum van 0.2kW/kg eveneens beperkt. Verder wil men het terugtunen aan banden leggen. Gevolg is dat het huidige aanbod terug te tunen motoren drastisch zal veranderen en men eventueel op zoek moet naar een ander merk/type als voorheen.

Bijzonder aan het voorstel van de Europese Commissie is dat er geen grondige evaluatie heeft plaatsgevonden van de tweede richtlijn uit 1996 om te zien wat voor effect deze heeft gehad. Gevolg kan zijn dat er maatregelen worden genomen die niet het gewenste resultaat zullen opleveren.

Als laatste wil de Europese Commissie voor het licht en zwaar motor rijbewijs een apart praktijkexamen invoeren. Momenteel kan men met het lichte rijbewijs nog overstappen naar het zware na het behalen van de leeftijdsgerechtigde leeftijd. Dit zal met de plannen van de commissie niet meer mogelijk zijn. Men hoeft echter niet opnieuw theorie te doen als men het licht rijbewijs al op zak heeft.

De KNMV volgt de ontwikkelingen met argus ogen en zal er alles aan doen om de belangen van de motorrijders voorp te stellen. Er is nog geen invoeringstermijn bekend dus er is nog genoeg tijd voor een intensief lobbytraject
 
Nee das zker niks maar ook het verhogen van motor boven de 25 of was het 35 kw , naar 24 jaar is ook minder

En vooral de 14 jarige al op een scooter , neeee dat komt er toch niet dan ver4voudigd de ongelukken gewoon
 
ik heb eht ook niet over dat, maar de leeftijd voor scooters en lichte motoren moet hetzelfde worden óf kenteken op de scooter...
 
Henkhuissie said:
ik heb eht ook niet over dat, maar de leeftijd voor scooters en lichte motoren moet hetzelfde worden óf kenteken op de scooter...

K heb me motorrijbewijs gelukkig al alleen heb tot 15 augustus 2005 25kw... Daarna mag ik vol vermogen!!! Gelukkig ga ik dit gezeik niet meer meemaken! 25 kw is al een ramp!