tikkend geluid als ik gas geef

Hallo,

Recent is er een raar tikkend geluidje gekomen als ik met gas open rond de 30-40 km/h rij. als ik mijn gas rond die snelheid loslaat stopt het geluid direct, Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Groet,
Ted
 
Advertisement - register to remove this

Vertel eens wat meer over je scooter: het merk, 2 of 4 takt, hoeveel km ie heeft gereden, en of het verdwijnt wanneer je doortrekt naar de 50, wat voor benzine je gebruikt, of je zelf het ontstekingstijdstip moet instellen, of je altijd genoeg olie in het blok hebt gedaan..
Dan kunnen wij een iets beter beeld maken van wat het kan zijn.
 
Vertel eens wat meer over je scooter: het merk, 2 of 4 takt, hoeveel km ie heeft gereden, en of het verdwijnt wanneer je doortrekt naar de 50, wat voor benzine je gebruikt, of je zelf het ontstekingstijdstip moet instellen, of je altijd genoeg olie in het blok hebt gedaan..
Dan kunnen wij een iets beter beeld maken van wat het kan zijn.
Ohja tuurlijk.. excuus.

Het is een Sym jet 14 50cc 4 takt uit 2018 met 14.000km op de teller en altijd E5 getankt. Ook is het blok altijd voorzien van genoeg olie
Als ik doortrek stopt het hevige tikken maar soms hoor ik het nog even langs komen.
Ik neem aan dat bij deze scooter uit dit jaar ik het ontstekingstijdstip niet zelf hoef te regelen, tenminste.. dat heb ik nooit gedaan.
 
Met 14.000 mag de motor wat rumoeriger zijn.
Wanneer bij belasting tikkende geluiden ontstaan zou je kunnen denken aan een versleten big end lager of small end lager. Maar dat gebeurd niet zo snel.
De laatste is het oog waar de zuigerpen door heen gaat. Het big end is het krukaslager.
Daarnaast kan het ook een zuigerveer zijn die het opeens erg moeilijk heeft gekregen, en gebroken/versleten is.
Verder is het zaak om de klepspeling te controleren, maar ook de tuimelasjes die de kleppen omlaag drukken.
Ook de nokkenasketting zou nog redelijk gespannen moeten zijn.
De oliepomp kan raar gaan doen, maar ook dat gebeurd niet vaak. Ik weet niet of de Sym een oliepomp heeft trouwens.

Heeft het tikken iets met de vario te maken of de aandrijfsnaar? Dat deksel eens los maken en kijken met je gezonde verstand.
Is het tikken er ook wanneer je gas geeft, terwijl de scooter op de standaard staat?
Zit alles nog wel vast?

Als het kan maak een geluidsfragment. Dat kan ook helpen.
Probeer de eenvoudigste controles het eerst.
Verder zijn er Sym kenners op dit forum die de typische kwaaltjes wellicht makkelijk kunnen aanwijzen.
Succes, morgen ben ik er weer...
 
Met 14.000 mag de motor wat rumoeriger zijn.
Wanneer bij belasting tikkende geluiden ontstaan zou je kunnen denken aan een versleten big end lager of small end lager. Maar dat gebeurd niet zo snel.
De laatste is het oog waar de zuigerpen door heen gaat. Het big end is het krukaslager.
Daarnaast kan het ook een zuigerveer zijn die het opeens erg moeilijk heeft gekregen, en gebroken/versleten is.
Verder is het zaak om de klepspeling te controleren, maar ook de tuimelasjes die de kleppen omlaag drukken.
Ook de nokkenasketting zou nog redelijk gespannen moeten zijn.
De oliepomp kan raar gaan doen, maar ook dat gebeurd niet vaak. Ik weet niet of de Sym een oliepomp heeft trouwens.

Heeft het tikken iets met de vario te maken of de aandrijfsnaar? Dat deksel eens los maken en kijken met je gezonde verstand.
Is het tikken er ook wanneer je gas geeft, terwijl de scooter op de standaard staat?
Zit alles nog wel vast?

Als het kan maak een geluidsfragment. Dat kan ook helpen.
Probeer de eenvoudigste controles het eerst.
Verder zijn er Sym kenners op dit forum die de typische kwaaltjes wellicht makkelijk kunnen aanwijzen.
Succes, morgen ben ik er weer...
Ontzettend bedankt voor deze reactie. Zelf ben ik een amateur is het klussen aan de motor van mijn scooter maar stapje voor stapje begin ik meer te begrijpen met de hulp van mensen zoals jij, maar helaas nog niet genoeg vertrouwen om een paar benoemde punten zelf te gaan checken.
Op het standaard hoorde ik stationair een heel licht tikje wat er op leek, maar lang niet zo aanwezig als het tikje die komt als ik rijd.
Ik probeer later nog even een opname te maken van het geluid en/of zelf te kijken of alles nog wel vast zit. Maar ik denk dat ik hem binnenkort voor een grote onderhoudsbeurt breng in de hoop dat dit dan ook verholpen is.
 
Ontzettend bedankt voor deze reactie. Zelf ben ik een amateur is het klussen aan de motor van mijn scooter maar stapje voor stapje begin ik meer te begrijpen met de hulp van mensen zoals jij, maar helaas nog niet genoeg vertrouwen om een paar benoemde punten zelf te gaan checken.
Op het standaard hoorde ik stationair een heel licht tikje wat er op leek, maar lang niet zo aanwezig als het tikje die komt als ik rijd.
Ik probeer later nog even een opname te maken van het geluid en/of zelf te kijken of alles nog wel vast zit. Maar ik denk dat ik hem binnenkort voor een grote onderhoudsbeurt breng in de hoop dat dit dan ook verholpen is.
Geloof me doe je grote beurt zelf! Niet perse voor je zak maar omdat je echt nooit zeker weet wat se scooter zaak nou allemaal doet, hij kan de helft niet doen als hij daar zin in heeft en jij zal het nooit weten! Ik weet dat het moeilijk is de eerste keer ik heb er wel 2 dagen over gedaan de eerste keer maar je komt er wel uit, en het scheelt je geld en brengt je zekerheid
 
Geloof me doe je grote beurt zelf! Niet perse voor je zak maar omdat je echt nooit zeker weet wat se scooter zaak nou allemaal doet, hij kan de helft niet doen als hij daar zin in heeft en jij zal het nooit weten! Ik weet dat het moeilijk is de eerste keer ik heb er wel 2 dagen over gedaan de eerste keer maar je komt er wel uit, en het scheelt je geld en brengt je zekerheid
Ik zou dat heel graag willen doen, en misschien ga ik het ook zelf doen. Helaas heb ik mijn scooter wel dagelijks nodig, wat een probleem zal zijn als ik er langer mee bezig ben.

Heb je toevallig een lijstje wat er allemaal gedaan moet worden bij een grote beurt?

Ik heb een link gevonden met een heel onderhoudspakket wat misschien zelfs voldoende zou zijn.

 
Ik zou dat heel graag willen doen, en misschien ga ik het ook zelf doen. Helaas heb ik mijn scooter wel dagelijks nodig, wat een probleem zal zijn als ik er langer mee bezig ben.

Heb je toevallig een lijstje wat er allemaal gedaan moet worden bij een grote beurt?

Ik heb een link gevonden met een heel onderhoudspakket wat misschien zelfs voldoende zou zijn.

Dat is een prima pakket en ook zelf gedaan(doe alles zelf). Tikken heb ik ook gehad en was t big end lager kapot. Beste is om een beurt te doen en als je de olie afhebt laten lopen kijken naar hoeveel ijzer slijpsel in de olie en in de aftapplug zit onder in(zit een magneet in).
 
Ik zou dat heel graag willen doen, en misschien ga ik het ook zelf doen. Helaas heb ik mijn scooter wel dagelijks nodig, wat een probleem zal zijn als ik er langer mee bezig ben.

Heb je toevallig een lijstje wat er allemaal gedaan moet worden bij een grote beurt?

Ik heb een link gevonden met een heel onderhoudspakket wat misschien zelfs voldoende zou zijn.

Ja en nog je klepjes stellen en dat is meestal wel voldoende, ik zou wel voor het orginele pakket gaan betaal je wel paar tientjes meer, een grote beurt hoeft niet in 1 keer je kan vandaag luchtfilterelement vervangen en morgen je v snaar overmorgen je olie, het heeft geen haast
 
Heb je toevallig een lijstje wat er allemaal gedaan moet worden bij een grote beurt?
Dit lijstje staat in de handleiding van je scooter op blz 23.
Hier kun je precies zien welke zaken je moet controleren/bijstellen/vervangen/schoonmaken.
Ik heb de handleiding even toegevoegd mocht je die niet meer hebben.

Edit: Ik zie net dat deze HL voor de voor de 125cc is maar voor de 50cc zal deze niet anders zijn.
 

Attachments

  • libble-eu.pdf
    1.3 MB · Views: 8
Dit lijstje staat in de handleiding van je scooter op blz 23.
Hier kun je precies zien welke zaken je moet controleren/bijstellen/vervangen/schoonmaken.
Ik heb de handleiding even toegevoegd mocht je die niet meer hebben.

Edit: Ik zie net dat deze HL voor de voor de 125cc is maar voor de 50cc zal deze niet anders zijn.
Oh top, bedankt.

Ik heb mijn scooter 2e hands gekocht en is nooit een handleiding bijgekomen.

Door de vertelde mogelijke reden van mij tikken van @Telefonica2. Ben ik hier even onderzoek naar gaan doen maar denk ik dat zelf die lager vervangen voor mij echt een stapje teveel is nu. Wel erg bedankt voor de tip.

@appielaat2 jij heb het over "het originele pakket" maar bij alles kom ik uit op de link die ik eerder gestuurd heb. Is dit hoe origineel je het gaat krijgen? En zal ik uit dat pakket wel andere rolletjes van beter kwaliteit kiezen? Zoals malossi of een ander goed merk die aangeraden mag worden :)

Om af te sluiten nog een klein vraagje.. ik heb hier thuis alleen een handratelset, is dit genoeg voor het verwijderen en vastzetten van de bouten? Is met de hand vast genoeg voor bijvoorbeeld het achterwiel?
Of is investeren in een slagmoersleutelset op luchtdruk het waard? Heb de compressor etc. al..

Nu al ontzettend bedankt voor alle tips.

Ik hoor graag van jullie.
 
Ben ik hier even onderzoek naar gaan doen maar denk ik dat zelf die lager vervangen voor mij echt een stapje teveel is nu.
Niet altijd van het ergste uitgaan, vaak is het iets simpels.

Gewoon op je gemakje beginnen met een beurtje en doe niet alles tegelijk maar doe item voor item op het lijstje.
Lees je eerst goed in over het onderwerp wat je aanpakt of kijk even op Youtube daar staan duizende filmpjes over de reparatie en onderhoud van scooters.
Bovendien het is geen rocket science, iedereen met een beetje verstand en interesse kan dit, vooral het laatste is heel belangrijk.

Voor wat betreft gereedschap, met een ratelsetje en een setje ring en steeksleuteltjes kom je al een heel end.
Een slagmoersleutel is wel handig maar echt niet nodig, het voordeel is wel dat je geen blokkeer sleutels nodig hebt voor bijv. koppeling, vario.
Maar met een slagmoersleutel kun je ook zaken vernachelen als je de kracht van zo'n ding onderschat.
 
Oh top, bedankt.

Ik heb mijn scooter 2e hands gekocht en is nooit een handleiding bijgekomen.

Door de vertelde mogelijke reden van mij tikken van @Telefonica2. Ben ik hier even onderzoek naar gaan doen maar denk ik dat zelf die lager vervangen voor mij echt een stapje teveel is nu. Wel erg bedankt voor de tip.

@appielaat2 jij heb het over "het originele pakket" maar bij alles kom ik uit op de link die ik eerder gestuurd heb. Is dit hoe origineel je het gaat krijgen? En zal ik uit dat pakket wel andere rolletjes van beter kwaliteit kiezen? Zoals malossi of een ander goed merk die aangeraden mag worden :)

Om af te sluiten nog een klein vraagje.. ik heb hier thuis alleen een handratelset, is dit genoeg voor het verwijderen en vastzetten van de bouten? Is met de hand vast genoeg voor bijvoorbeeld het achterwiel?
Of is investeren in een slagmoersleutelset op luchtdruk het waard? Heb de compressor etc. al..

Nu al ontzettend bedankt voor alle tips.

Ik hoor graag van jullie.
Het is vooral als tip om eens te kijken hoe het er allemaal uitziet. ik had wel het zelfde geluid maar was het bigend lager geheel kapot. hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Daarom even goed kijken in de aftapplug en de olie. geloof me maar de hoeveelheid ijzerslijpsel valt wel op haha;) Maar het kan heel makkelijk iets heel anders zijn hoor;)
 
Back
Top