Scooter maakt tikkend geluid

Sym jet 4

New Member
Hallo,
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een sym het 4, laatst had ik wat problemen met mijn scooter dus ik de cilinderkop vervangingen met een nieuwe. Nu maakt hij een raar geluid en heb ik weinig compressie, ik heb gezocht naar een lek tussen de cilinder en de kop maar kon niks vinden. Weet iemand misschien wat het kan zijn?

Video van het geluid:
 
Advertisement - register to remove this

Voor ik de vraag las speelde ik eerst het filmpje af. Dat klonk voor mij meteen als verkeerde timing. Dat kan in principe alleen als de cilinder/kop is los geweest.
Laat dan nou precies ook gebeurd zijn.

Zet de markering van het carter op het streepje met de letter T (van top). En controleer of de markeringen op het nokkenas tandwiel overeenkomen met de markering op de cilinderkop. Ik gok dat hij een tandje ernaast zit.
 
Onderstaand een foto van het tandwiel.
Het liggend streepje moet precies naar voren wijzen en overeenkomen met de markering op de cilinderkop (soort van pijltje) wanneer het vliegwiel op T staat.
Succes!
1705429138391.png
1705429471878.jpeg
1705429485004.jpeg
 
Dat klinkt niet fijn maar lijkt idd op een nokkenas dat niet goed getimed is. De nokkenas is een beetje lastig monteren en een tandje verschoven is snel gebeurd. Als dat idd het geval is dan heb je grote kans dat je klep(pen) beschadigd is (zijn). Idem voor je zuiger. Ik zou de motor niet meer starten om erger te voorkomen.
Haal de bougie er eens uit en draai de krukas met de hand rond om te voelen of ergens bij bovenste dode punt de krukas een zwaar punt te voelen is. Dat zou kunnen wijzen op een klep dat tegen de zuiger aan komt.

Welke problemen had je met de motor waardoor de kop er af moest? En is dat nu wel verholpen? Misschien dat er een verband is.


I
 
Last edited:
Back
Top