TGB f409, hoe betrouwbaar?

Status
Not open for further replies.

smokebuster

Well-Known Member
Hallo forum en iedereen die behulpzaam hierin is.
Na ongeveer 5 jaar trouwe dienst van mijn Neo's, van plan een iets zwaardere scoot te kopen. Gedachten gaan uit naar een TGB f409, weet echter niets over de betrouwbaarheid van deze scoot.
Misschien dat er iemand is die hier iets meer over weet.
De nw. scoot is weer bestemd voor woon-werkverkeer 20km heen en weer terug, dus moet betrouwbaar zijn.
Andere mogelijkheid is de Kymco B&W, is deze misschien beter?
Graag een advies van jullie.
Alvast bedankt, Smokebuster
 
Advertisement - register to remove this

Niet minder betrouwbaar dan je Neos in ieder geval.
Ik heb eerlijkgezegd meer vertrouwen in een Kymco B&W dan in een Neo's :) Dat is ook wel de duurste van het stel. Een TGB en Kymco zijn in orde zolang je maar geen race aspiraties hebt, er zijn minder tuningparts voor te koop..
 
ik zou dan weer een Yamaha nemen , de andere zoals Kymco , TGB zijn wat ik noem B merken , niet perse slecht , alleen op de lange duur is er vaak veel meer onderhoudt en onderdelen zijn moeilijker te krijgen , bij Yamaha is er teminste jaren nadat een scooter niet meer geleverd wordt bijna alles nog leverbaar. en een yamaha heeft een minarelli blok waarvoor veel verkrijgbaar is
 
In jouw ogen zijn dat misschien b-merken, maar in mijn ogen is het minarelli blok ook een b kwaliteit blok (af fabriek dus!). En over scooters gefabriceerd in Spanje en Italie kan ik hele verhalen vertellen... die helaas weinig positief zijn. Dan denk ik spontaan aan merken als Benelli, Aprilia, Italjet, Peugeot. Dealers zijn vaste klanten aan de servicedesk van bovengenoemde merken, aangezien die het begrip kwaliteit niet altijd even hoog in het vaandel hebben staan.
Vergeet niet dat compleet azie met die zogenaamde b-apparaten rijdt, dus onderdelen zijn er altijd wel te krijgen. Die gasten rijden de hele dag op die dingen, en hebben het op die gammele en stoffige wegen veel zwaarder dan straatscootertjes in europa. Je zal gewoon ff aan het idee moeten wennen dat het niet uit europa komt :)

Mijn volgende scooter wordt in ieder geval geen europeaan meer, om eerlijk te zijn had ik toch liever een Kymco Super9 genomen dan de Jog RR waar ik nu op rondrijd (sorry rondstuiter, wat een vering!!!)

Het liefst ruil ik hem vandaag nog in maar dan krijg ik klappen van mijn vriendin ;)
 
Heren, bedankt voor jullie reactie.
Ga voor de Kymco B&W, schijnt een verwarmingsrooster in de kuip te hebben, ach een beetje luxe kan geen kwaad, en in de winter is dit toch wel zo prettige.
Groet Smokebuster
 
Last edited:
@aidix , mijn vriendin rijdt al ruim 50.000 km met dezelfde lagers , krukas, cilinder etc. , dus wat is er dan zo slecht aan minarelli?

en ze heeft met snelle pijp gereden (zo'n 20.000km) en de rest std onbegrensd met hebo vario etc.
 
Dat is toevallig jouw vriendin, maar ik heb ze ook gehad die na 1 week (af fabriek!) ratelend terugkwamen. Of die handige kickstartkrans die je eigenlijk niet mag gebruiken want dan slijt hij in no time af, of die vreselijk lekkere uitlaatophanging die te snel afbreekt als je het waagt op je muil te gaan. Het hele ontwerp is gewoon niet doordacht en te klein.

Dus wil je uitleggen waarom je vindt dat kymco en tgb 'b-merken' zijn, en Motori Minarelli een a-merk?
Of laten we de zaak gewoon voor wat het is, en kunnen we het erover eens zijn dat scooterblokken ongeveer gelijkwaardig zijn? TGB levert veel 'oem' onderdelen, ook voor europese scooterblokken }) Dus ach, eigenlijk rijdt je al op een halve TGB.
 
Ikzelf vind een Minarelli (en pia, voor happers), ook een a-merk. Ze zijn std. gewoon net wat beter.. Betere vario bijvoorbeeld, om maar wat te zeggen. en JA dat heb ik kunnen testen.

En ja, je hebt uitschieters, die je zelf al noemde. Mensen die snel iets kapot hebben gekregen.. ik rij iig al 20k km onbegrensd met alles nog origineel (alleen andere vsnaar + rollen), en 't rijdt nog als een tiet :)
 
ik heb toch liever minarelli of piaggio vanuit de fabriek , het is niet het blok alleen , maar de afwerking van het geheel.............

hoe kun je eigenlijk verwachten dat een uitlaat heel blijft als je er boven op valt ??? ik heb neo'sjes en aeroxen langs zien komen die vollop in de schade zaten waar de uitlaat nog stevig aanzit , ik denk dat jij persoonlijk problemen met de scooter had , dat de scooter wel goed is maar jij niet kon accepteren dat je het zelf gemolesteerd hebt , zo'n kickstarttandwiel gaat echt niet zomaar kapot , na 20.000 km moet ie nog heel zijn , of je elec start doet het niet meer en moet je de kickstart gebruiken , of je kunt er niet mee omgaan (niet zuinig erop) als je elec start het niet doet moet je m maken , kickstarter zit er voor nood op , niet om alle dagen te gebruiken. dan geeft elk ander kickstartertje ook de geest!

ik vindt gewoon de opbouw van merken zoals Yamaha, aprilia,Beta, en de piaggio's en peugeot gewoon wat solider dan de TGB's etc. en onderdelenlevering van Nerons is naar mijn mening niet echt geweldig....
 
Ik rij zelf met minarelli ook al ruim 30.000km, opzich geen problemen gehad nog. Ja vorige week een stoepje meegenomen, kon ik nieuwe uitlaatophanging tappen maarja. Nu ik hem wat ga opfokken moet ik het 1 en ander vervangen omdat het gewon op is: krukas spiebanen versleten en nog meer dingetjes, maar dat is niet omdat het toevallig minarelli is
 
Originally posted by Aidix
In jouw ogen zijn dat misschien b-merken, maar in mijn ogen is het minarelli blok ook een b kwaliteit blok (af fabriek dus!). En over scooters gefabriceerd in Spanje en Italie kan ik hele verhalen vertellen... die helaas weinig positief zijn. Dan denk ik spontaan aan merken als Benelli, Aprilia, Italjet, Peugeot. Dealers zijn vaste klanten aan de servicedesk van bovengenoemde merken, aangezien die het begrip kwaliteit niet altijd even hoog in het vaandel hebben staan.
Vergeet niet dat compleet azie met die zogenaamde b-apparaten rijdt, dus onderdelen zijn er altijd wel te krijgen. Die gasten rijden de hele dag op die dingen, en hebben het op die gammele en stoffige wegen veel zwaarder dan straatscootertjes in europa. Je zal gewoon ff aan het idee moeten wennen dat het niet uit europa komt :)

Mijn volgende scooter wordt in ieder geval geen europeaan meer, om eerlijk te zijn had ik toch liever een Kymco Super9 genomen dan de Jog RR waar ik nu op rondrijd (sorry rondstuiter, wat een vering!!!)

Het liefst ruil ik hem vandaag nog in maar dan krijg ik klappen van mijn vriendin ;)


echt man het gaat nergens over jij hebt gewoon pech gehad of je weet niet hoe je er mee moet omgaan

ik heb op mijn scoot al meer dan 40000 k afeglegd op een mina jah heb er geen probs ofzo ooit gehad dus wat jij zegt is een beetje onzin vind ik en denk ik de meeste van de mensen
 
Aangezien ik al sinds 98 met scootertjes speel en bij een dealer gewerkt heb, heb dus wel net ff iets meer scooters voorbij zien komen dan de gemiddelde forumbezoeker hier.
Wat jullie vinden heb ik weinig boodschap aan :)

Kijk eens naar dat kickstartrondseltje. Dat is een opstaand randje van net iets meer dan 1mm. Als je dat regelmatig gaat gebruiken is het in no time afgesleten, want dan worden de 'hoekjes' rond en dan gaat hij slippen.
Minarelli krukas is ook bekend van dat ie nogal zwak is, waarom raadt werkelijk iedereen met een beetje verstand anders aan om bij een 70cc dat ding te vervangen? Dat hoeft bij een Piaggio dus helemaal niet.

Laten we maar ophouden, want dit leidt toch nergens toe.
 
ok, we houden er over op , maar ik wil je er op wijzen dat ik al 10 jaar bezig ben en zolang ook al in de bormfietsen heb gewerkt , dus als we het over ervaring gaan hebben.............
 
Jongens,wat kan een éénvoudige vraag veel stof op doen vragen.
Toch nog bedankt voor jullie goed bedoelde adviezen, heb inmiddels een kymco B&W van 1.5 jaar met weinig km 2e hands gekocht, rijdt perfect. Misschien kunnen jullie iets over de oorsprong van dit motor blok vertellen, heb iets vernomen van honda licentie, klopt dat? Ter info, zit zelf al 25 jaar in de grote motor (250 Kw)
 
Daar zijn ze ooit mee begonnen, maar da's al lang geleden (Het blok met staande cylinder).

Het blok van de nieuwe Kymco's is door Kymco zelf ontworpen. Kymco is overigens de grootste farbikant van gemotoriseerde 2wielers ter wereld, en produceert ook veel onderdelen voor andere merken. Complete Kymco motorblokken hangen bijvoorbeeld onder scooters van Honda, Sym en Malaguti (F18, motorscooter). Zelfs in een CBR900RR zitten Kymco onderdelen.

Scooters als de Dink en B&W zijn eigenlijk motorscooters die voor Europa met een 50cc worden geleverd. Dat zie je ook wel aan de afmetingen natuurlijk. In China rijden Kymco scooters rond met Xenon verlichting, automatische remkrachtverdeling (remmen met 1 handle), chipkey, 4kleppen/cylinder. Zaken die je bij euopese scooterbouwers maar zelden of nooit voorbij ziet komen.

De ondergemotoriseerde 50cctjes die wij hier krijgen doen afbreuk aan het origineel. Je hebt hier nu trouwens wel de GrandDink 250cc

GRANDDINK-zilver.jpg




Maar deze blijft ook mooi (Bet&Win 250cc)
ego250-1.jpg
 
Last edited:
tgb f409

He kerel ik heb een vraag voor jou.Ik heb een vraag en dat is over mijn f409 tgb.Ik rijd hem al twee maanden nu en gisteren bij de stoplichten sloeg hij af,ik nog proberen hem te starten maar nee hij start niet meer.
Thuis heb ik de bouchie er uit gehaald maar die vonkt goed.
Alleen tijdens het starten gaf hij 1 keer een knal geluid uit de uitlaat maar dat is ook 1 keer geweest.Ook heb ik de benzine slang van de vilter gehaald en gekeken of er tijdens het starten benzine er uit kwam en dat was ook zo.Weet jij wat het kan zijn waarom hij afsloeg en nu niet meer aan springt..

Groetjes.
jkluitmans71@hotmail.com
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top