TGB 101 65cc sproeier / afstelling

fvdb31

New Member
Beste mensen,

Dit weekend zou ik graag de TGB 101 scooter van een maat van me afwerken. Er is wel een probleempje mee. De cilinder had bijna geen compressie en hij trok valse lucht, dus ik besloot de moertjes op de tapbouten wat harder aan te spannen, echter na 2 keer draaien, KLING, de moer en het bovenste stukje van de tapbout braken af. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuw setje tapbouten + moertjes (of tapbouten waar al een moer op vast zit, die draai je dan in 1 keer door de cilinder in het blok) maar mijn probleem is dat ik de juiste maat niet weet, en nergens kan vinden. Als ik opzoek "tapbouten cilinder TGB 101" krijg ik er voor minarelli horizontaal op mijn beeld (M7 109) maar weet dus niet of dit de juiste zijn...

Is er toevallig iemand die weet welke maat ik nodig heb?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet of je heel veel aan mijn antwoord heb, omdat ik er geen garantie op geef....het is namelijk (gelukkig) al lang geleden dat ik een TGB blok heb gezien maar wat ik mij herinner is het inderaad M6. Maar je kan toch een ander tapeind pakken van het blok, en die opmeten? Dan weet je het zeker!
 
Yes bedankt het bleek inderdaad m6x106 te zijn, heb de oude tapeinden losgekregen en opgemeten. Heb er van M6X109 besteld, 106 vond ik niet, maar lijkt me dat 109 ook goed is dan steken ze gwn een paar millimeters verder uit. Nu begin ik aan de afstelling, maar hiervoor verander ik ff de naam van de topic.
Post automatically merged:

Dit is dus de setup van de TGB 101S:

- 65cc aluminium airsal cilindertje (stond in de beschrijving dat het een laagtoerige was, en dat die goed zou werken met std uitlaat)
- std uitlaat
- std carb (mikuni 12,5mm) met sproeier 69 (std)
- al de rest ook std

Ik weet dat het beter is om met die cilinder allerlei andere onderdelen ook te gaan vervangen, maar tis een projectje op budget, de cilinder was op dus we dachten van er zo goedkoop mogelijk wat extra power aan toe te voegen. Nu twijfelt de eigenaar erover om een 17,5mm carburator (DMP) te halen. Maar stel dat hij dat niet doet, en dus gewoon de 12,5mm std carb wilt blijven gebruiken, welke sproeier zouden jullie dan aanraden op zo een setup? & is het nodig om rolletjes etc ook opnieuw af te stellen? Heb hier niet erg veel verstand van. We willen er een brommertje dat leuk optrekt van maken, topsnelheid hoeft niet zo wauw te zijn.

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Back
Top