Tapeinden verzetten

Jumper

Well-Known Member
Ik wil mijn tapeinden iets naar buiten zetten, 4.25mm ong verzetten.
Tapeinden verzetten lijkt simpel, maar is het niet. Nu vraag ik me af wat is best om te doen?

Heb wel paar ideetjes, maar laat jullie eff aan het woord
 
Advertisement - register to remove this

4,25mm vind ik best veel dat is bijna een halve centimeter. Tapeinden is ook redelijk lastig, daar het carter van niet zo'n heel sterk materiaal is gemaakt. Je zou eventueel met heli-coils kunnen gaan werken icm hittebestendige 2 componentenlijm. Maar betwijfel of dit het gaat houden, want ik neem aan dat er geen std 50 op komt.
 
DeJongh said:
4,25mm vind ik best veel dat is bijna een halve centimeter. Tapeinden is ook redelijk lastig, daar het carter van niet zo'n heel sterk materiaal is gemaakt. Je zou eventueel met heli-coils kunnen gaan werken icm hittebestendige 2 componentenlijm. Maar betwijfel of dit het gaat houden, want ik neem aan dat er geen std 50 op komt.


klopt, heb met beunhaas dit ook al besproken, heeft hier veel problemen mee. Hij had alu boutje van M6 in de originele carter gedraaid en dan vanboven opgelast. Dan Heli-col op de plaats van gebeuren en tapeind er in, maar wil niet houden.

Nu dachten we zo,

Het is dus speed cilinder op mina vert, om hemd er in te krijgen moeten we al stuk kotteren en komen we aan het begin van draad uit, dus al we nog iets verder doen, kunnen we mooie las leggen en dan weer afwerken, dan ofwel met heli-col werken of wel tapeind met een voet van bv M10
 
Anders dan is dit miss nog een manier (wel best beun). Je klemt het karter in en dan boor je een gat van ongeveer 10mm op de plaats waar de nieuwe tapeinden moeten komen te zitten en zorg je dat het oude tapgat binnen die 10mm valt. Dan haal je bij de bouwmarkt zo'n lange staaf schroefdraad m10 en laat je deze afdraaien op de maat van de tapgaten en maak je daar nieuw schroefdraad op.

Hier moet je dus wel ruimte voor hebben en ik weet niet hoe het zit met die schroefdraad of die niet teveel in sterkte afneemt na het afdraaien.

[EDIT] Heb het ff getekent:

Tapeinden1132085416.JPG


Die zwarte staaf is dus een afgedraaide schroefdraad, wat dus nu een tapeind is.
Wat je dus in totaal moet doen is een gat boren dat zo groot, zodat het oude tapeind er binnen valt, dat gat opnieuw tappen. Die maat schroefdraad halen, dat laten afdraaien totdat het door de cilinder past en op te top van het afgedraaide nieuw schroefdraad tappen om de cilinder vast te zetten.
 
Last edited:
DeJongh said:
Anders dan is dit miss nog een manier (wel best beun). Je klemt het karter in en dan boor je een gat van ongeveer 10mm op de plaats waar de nieuwe tapeinden moeten komen te zitten en zorg je dat het oude tapgat binnen die 10mm valt. Dan haal je bij de bouwmarkt zo'n lange staaf schroefdraad m10 en laat je deze afdraaien op de maat van de tapgaten en maak je daar nieuw schroefdraad op.

Hier moet je dus wel ruimte voor hebben en ik weet niet hoe het zit met die schroefdraad of die niet teveel in sterkte afneemt na het afdraaien.

gewoon busje van 10cm breedte en dan draad op langs buiten van M10. In het hart M7 tappen en dan tapeind er bijna helemaal en dan langs onder pointeren met laspost. Ga morgen zien of het al dan niet kan, maar vrees er voor
 
Last edited:
Tapeinden verzetten is HEEL SIMPEL, echt heel simpel.

We nemen 4 alu m6 boutjes. We maken deze op maat zodat die volledig in het blok te schroeven zijn (kop eraf dus). We pakken wat metaal lijm en schroeven deze koploze draadeindjes erin. Even laten drogen. Vlakvijlen (pas op voor voetvlak)

Nu is de cilinder aan de beurt. Carterhelften even op elkaar monteren(vergeet pakkinsdikte niet) Cilinder op het carter monteren met 2 lijmklemmen. Even kijken of het evenwijdig loop. Ja? Ok!

Pak nu je Helicoil, V-coil of ander inzet draad erbij. In deze set zit bij m6 draadeind een speciale boor. Deze boor past precies door je tapeindgaten van je cilinder (dus cilinder is boormal). Voorzichtig boren. Vaak boorschoonmaken voor de spanen. Smeren.

Demonteer de lijm tangen en de cilinder. Voila 4 precies geplaatste gaten.
Volg nu de aanwijzingen van je Heli-coil set en je hebt 4 nieuwe m6 draadgaten.
 
el bandino said:
zeker niet

waarom niet?

vraag anders een bij die 'wallaston lc' ofzoiets. hij heeft het op z'n wallaroo blok gedaan om er dan een min hor cilinder op te krijgen dacht ik.

gat dicht/vol laten lassen.
Laten vlakken (zodat de las er niet bovenuit komt)
gat boren op de juiste plaats (met kolomboormachine, carter ingespannen)
draad intappen.

dit lijkt mij de beste oplossing.
 
Spasta said:
maar wel sterk. (lijkt me?)


zeker niet, las zit vol belletjes door verontreiniging, en je kan nooit een las hebben tot het gas beneden.

@luuk: lijkt idd simpel en deftig, zo deed beunhaas het ook, maar het houd geen stand. Wil je maar waarschuwen voor uw project ook.
 
ik heb het er met me pa over gehad omdat ik zelf ook ooit iets van plan was en c4rn ook.

me pa heeft al vaker gaten dicht gelast in mina carters. je moet ze vol blubberen dus het alu vloeibaar maken en materiaal toevoegen tot het gat helemaal vol zit. dan vlakken en je hebt een carters waar je zelf kan bepalen waar je de gaten laat komen.


pm mario eens met zijn vt sprintmint die is bezig met een 2 fast op mina en moet daar toch ook de tapeinden voor verplaatsen.
 
sonic tuning said:
pm mario eens met zijn vt sprintmint die is bezig met een 2 fast op mina en moet daar toch ook de tapeinden voor verplaatsen.
Zitten er inmiddels al in... Zonder te lassen, op ongeveer de manier die Luuk zecht... Het probleem is idd het positioneren van de boor... Ook is het lastig om te boren omdat je precies door het oude schroefdraad moet boren. Iets wat bij Kreidler niet hoeft wanneer je een duitse cilinder wilt monteren op een Nederlands blok.
 
Het grootste probleem is inderdaad vaak dat je in het oude schroefdraad zit.
Afhankelijk van hoe je dat gat dan gevuld hebt kan dat wel eens lastig zijn:)

Overigens zou ik sowieso altijd een helicoil gebruiken.
 
NeoHippie said:
Zitten er inmiddels al in... Zonder te lassen, op ongeveer de manier die Luuk zecht... Het probleem is idd het positioneren van de boor... Ook is het lastig om te boren omdat je precies door het oude schroefdraad moet boren. Iets wat bij Kreidler niet hoeft wanneer je een duitse cilinder wilt monteren op een Nederlands blok.


de steek van een o.t. Kreidler en een N.t. Kreidler verschillen dan ook wel , van puch maxi steek naar Derbi steek , da's kinderwelk :p

kun je niet makkelijker een ander type cilinder pas maken? ik ben bang dat als je alles gaat kotteren en dan ook nog net in de oude gaten moet boren dat het geheel dan wel erg onstevig word.

kun je niet gewoon een stuk van het pakkingsvlak affrezen en er een nieuwe voetplaat op maken? zo kun je draad maken waar je maar wil , de plaat kun je vastzetten met verzonken bouten. het jammere is dat er bij verticaal zo weinig ruimte is , alles is zo klein ?

Derbi valt er heel mooi buiten btw (schakel dus)
 
Last edited:
Ik heb mijn tapeindes ook verzet, heb aan de buiten kant de tapgaten open gefreesd vervolgens dichtgelast.
Goed stoken vloebad maken vevolgens komt er rotzooi iot die weer weg halen en dit paar keer herhalen tot je mooi schoon vloeibad hebt.
Daarna had ik net als het verhaal van LUUK via de cilinder gaten geboord en toen helicol er in gemaakt.
 
Huib said:
welke mogelijk heden heb je om dit pas te maken. denk aan draai/frees bank?
met een boormachine red j ehet niet.

huib..
Je komt een eind met een goede kolomboor hoor. Als de boor maar goed scherp is en niet 'weg kan lopen'. En met de cilinder kun je mooi de boor fixeren.
 
Back
Top