Tapeind in diep in carter afgebroken krijg hem niet uitgeboord??

DaniM

Member
Iemand help!
Ik heb mezoly tapeinden gekocht en die gemonteerd. (sh^t kwaliteit)
Allemaal 1 voor 1 afgebroken
Opeenst terwijl de scooter gewoon steel stond schoot deze eruit met een knal.
Nu is die in de Carter afgebroken en zit die er best diep in.
Ik weet dat als je hem uitboort en dan een helicoil plaatst dat je dan gewoon een originele tapeind er weer in kan zetten maar ik krijg hem niet uitgeboord. Wat ik ook probeer moet hoeveel druk. Ik had van Gamma ijzerboortjes gekocht maar die komen niet door het tapeind heen??
Weet iemand hoe ik deze het beste kan uitboren??
Of misschien een andere manier om eruit te halen
 
Advertisement - register to remove this

UIt boren vind ik een linke zaak vooral als je geen goed materiaal hebt.Uit schieten en verloop van het boor op een hard metaal.
Centerpunt werkt op dit niet ook omdat, het afgebroken deel te diep zit je ziet niet waar je centert.Dit vergt een heel andere aan pak, je kunt het beter laten doen bij iemand, denk dat scooterzaken wel vaker dit voorgeschoteld krijgen.
 
Ja heb het zaakje inderdaad opgegeven…
Ons pap rijd deze week wel ff snel mee naar een monteur ofz. Toch jammer dat een scooter zo snel uit elkaar kan zonder zelf op te kunnen lossen, Maja zolang het gefixt word ben ik blij! Dankjewel allemaal voor de hulp!
 
Ik had hem naar de monteur gebracht en raad eens… zelfs hun kregen de tap niet uitgeboord!?! 3 boortjes afgebroken maar ze komen er niet door heen. Nu gaan ze een of ander apparaat lenen om er mee doorheen te boren?? Geen idee wat maar komt goed!
 
Met Cobalt boortjes , boor je alles uit .
Tevens had ik als eerste een Moer er op gelegd , en deze vast gelast , dan Carter verwarmen , inspuiten met IMAL , dan draai je 9 van de 10 de boel er ook uit .
 
Ja maar het probleem is dat deze heel diep in de Carter is afgebroken. Dus de moer lassen werkt niet. Ik neem aan dat ze in een garage dat soort gereedschap hebben zoals cobalt boortjes. Anders gaan ze ook geen hele machine lenen om hem uit te boren.
 
Ik woon redelijk in de buurt, Soerendonk. Heb al redelijk wat van deze reddingsacties gehad en geslaagd.

Als boren afbreken en achterblijven is het wel over... Met een boor een boor uitboren is niet te doen. En hoe meer gekloot hoe lastiger het wordt.
 
Weet niet of je er iets aan hebt maar ik heb ooit met een las apparaat een afgebroken tapeind er uit kunnen krijgen. een moer er boven op leggen en dan vol gebraaid met een electrode las, kon hem er zo uit draaien.
 
Let wel: met staalboren boor je zacht en niet te snel en het liefst met olie. zeker als je in gehard staal gaat.
Edit: met dunne staalboren boor je snel (het ideale toerental voor een 2mm háált een bedrade boormachine niet eens, denk 20K) (een dremel komt wèl in de buurt)
Cobaltboren, zoals @Brute-Force al zei, hard genoeg voor RVS. je kunt ook je boortje koelen met wat olie.
Centerpunt van ander materiaal dan Chinesium halen òf deze weer (heet) slijpen en direct erna afkoelen in water of olie (=punt harden)
Post automatically merged:

Als het goed is is het een ijzerboortje View attachment 77932
die boor is te dik, je moet met 2 mm beginnen. (de kern van een boor boort niet, dus hoe dunner je begint, hoe kleiner die kern is. breek hem dan weer niet, dan ben je nòg verder van huis.)
 
Last edited:
nee, met dunne staalboren boor je snel (het ideale toerental voor een 2mm háált een bedrade boormachine niet eens, denk 20K) (een dremel komt wèl in de buurt)
Cobaltboren, zoals @Brute-Force al zei, hard genoeg voor RVS. je kunt ook je boortje koelen met wat olie.
Centerpunt van ander materiaal dan Chinesium halen òf deze weer (heet) slijpen en direct erna afkoelen in water of olie (=punt harden)
Post automatically merged:


die boor is te dik, je moet met 2 mm beginnen. (de kern van een boor boort niet, dus hoe dunner je begint, hoe kleiner die kern is. breek hem dan weer niet, dan ben je nòg verder van huis.)
had t over dikkere boren. Daar boor je zachter mee. Liefst met olie. Ik wel iig
 
Back
Top