Sym orbit 2 euro 4 carbu .geen ontsteking

kristof 88

Sym orbit 2
Hallo

Heb geen ontsteking bobine /bougie getest . Ok.
Maar krijgt geen massa op de connector draad geel /zwart van de bobine ?

Elec starter werkt niet met de drukknop .
Alles zekeringen achteraan zijn goed .

Lichten werken en beide remschakelaars ook ?

Type met cdi van delorto voorraan aan stuur.

Kan dit olie contact zijn in motor ?
 
Advertisement - register to remove this

@kristof 88 ,

je spreekt in raadsels.
Wat bedoel je met:

en met:

Heb je de accu al eens gemeten?
Dus je remlicht werkt ook daadwerkelijk?
Heb je geen errorknippercode ?
Brandt je olielampje dan en is het oliepeil oke?
Accu is goed. Ik meet 12.5 volt en motor + starter draaid goed rond als ik de start relay manueel bedien

Oliepeil is eerder te hoog .

Remlicht werkt daadwerkelijk


Maar op die geel/zwarte draad dat van cdi naar bobine gaat . Moet normaal verbinding zijn met de massa. - pool. En dat is er niet

Kill switch defect dan ?
Post automatically merged:

Accu is goed. Ik meet 12.5 volt en motor + starter draaid goed rond als ik de start relay manueel bedien

Oliepeil is eerder te hoog .

Remlicht werkt daadwerkelijk


Maar op die geel/zwarte draad dat van cdi naar bobine gaat . Moet normaal verbinding zijn met de massa. - pool. En dat is er niet

Kill switch defect dan ?
Geen motor storing of. Olie licht alarm

Contact slot is ook al doorgemeten en werkt

Juist de knipperlichten voorraan hebben ook slechte massa en werken flauw .
 
Maar op die geel/zwarte draad dat van cdi naar bobine gaat . Moet normaal verbinding zijn met de massa. - pool. En dat is er niet
Hieronder een schema van een Peugeot met eenzelfde ECU-CLC.
Dit zijn de enigste schema's Euro4 die ik in bezit heb, met dank aan @Floris van bommelstijn .
Van andere merken zijn deze niet te vinden.
Ik weet niet of de draadkleuren van Peugeot overeen komen met die van Sym, maar het principe blijft hetzelfde, omdat jouw scooter dezelfde ECU-CLC gebruikt.
Hier werkt de aansturing van de bobine toch net ieta anders dan bij een scooter met cdi.
Als je de aansluitingen van de bobine bekijkt (onderdeel 10) zie je dat de zwart/gele draad naar de ECU-CLC loopt en de zwarte draad (die kan bij jouw een andere kleur zijn) naar de +12 Volt van de accu.
Dus we hebben hier te maken met "low side switching", maw op de zwarte draad van de bobine staat een vaste plus en de ecu schakelt de geel/zwarte draad naar massa.
Dus als de scooter in rust is, is het "contact" (waarschijnlijk verwezenlijkt met een mosfet) in de ECU, geopend en sluit pas heel even als er een vonk aan de bougie nodig is.
Dus jij kunt op de zwart gele draad geen massaverbinding meten.
Op de zwarte en zwart/gele draad moet je wel 12 Volt meten tov de min-pool van de accu, als de scooter op contact staat.
Heb je de zekeringen, die men in het schema F1 en F4 noemt al gecontroleerd/gemeten?

Trouwens die knipperlichten zou ik toch ook nakijken want massa problemen kunnen vaak heel vreemde andere problemen veroorzaken.
En als de olie boven het max. streepje op de peilstok staat zou ik het teveel er toch even uithalen want ook een te veel aan olie is niet goed voor het blok.

1722489659250.png
 
Last edited:
Ontsteking heb ik nu was de blauw witte draad onderbroken naar ecu . Inlaatklep stond licht krom . Is nu terug goed.
Heb deftig compressie . Maar slaat niet aan

Timming staat goed vliegwiel op T en cilinderkop tandwiel op merkteken .

Motor lampje knippert wel telkens 3 maal nu .
Wat is de weerstand waarde van de temp sensor ?


Groeten
 
Wat is de weerstand waarde van de temp sensor ?
Geen idee, ik heb deze waarde (temp curve) niet en staat helaas meestal ook niet in de schema's.
Misschien eens informeren bij een Sym dealer.
Heb je de waarde al eens gemeten dan want als deze 0 of oneindig qua weerstand is, weet je al dat de waarde niet klopt.
Maar je had een slecht contact is de wit/blauwe draad tussen ECU en bobine, is dit misschien ook niet het geval met deze temp. sensor?
Want ook een bedradingsprobleem resulteert is zulke foutmelding.
 
Back
Top