Sym jet X (2 takt) valt uit - maar blijft stationair lopen

Jan the man

New Member
Heren, ik heb nog een Sym Jet X 2 takt waar ik nog veel plezier van heb. Echter na een paar maanden gelopen te hebben is het ineens over en blijft die alleen nog maar stationair lopen.
Op het moment dat je gas geeft stop die er mee. Opnieuw starten, stationair, geen probleem maar bij gas geven is het weer over met de pret....

Wat ik gedaan heb is het membraan vervangen (of schoongemaakt), terug geplaatst et voila dan doet die het weer.
Echter na een paar maanden tijden, hetzelfde euvel.
Ik heb het membraan vervangen door een nieuwe (een aantal keer).
Bij de eerste keer zag ik echt dat het membraan niet goed afsloot echter de laatste keren zag het membraan er toch goed uit.

Blijkbaar is er toch iets anders aan de hand (lucht?) Iemand een idee?

Alvast weer bedankt!
Groet
Jan
 
Advertisement - register to remove this

Blijkbaar is er toch iets anders aan de hand (lucht?) Iemand een idee?
Als je aan valse lucht denkt, waarom doe je het testje met remmenreiniger niet.
De meest voorkomende plekken waar valse lucht getrokken kan worden, vind je in de how to van @Bulldog die in de "Resources" van dit forum staat.

Ik heb dit bij de scooter van mijn schoonzoon ook gehad, hier was het vreemd genoeg een deels verstopte stationair-sproeier.
 
Nou, mocht van de vrouw eindelijk weer sleutelen. Heb geprobeerd om hem stationair te laten lopen om zodoende met de remmen reiniger het lek op te sporen. Helaas kreeg ik hem niet lekker stationair en heb de boel maar weer losgetrokken. Aan beide kanten van het membraan zaten kartonnen pakkingen waarvan er eentje een breukje had. Vervolgens vloeibare pakking gebruikt, laten drogen en het zaakje weer in elkaar gezet. Moeilijk starten en benzine druppels uit de carburateur…. Waarschijnlijk door het vervoer bleef de vlotter hangen. Deze weer schoongemaakt en nu loopt die weer.

ben blij dat hij weer loopt maar wat het nu geweest is….. maar nogmaals bedankt voor de tips.

Groet
Jan
 
Een vloeibare pakking gebruiken op plaatsen waar brandstof doorheen gaat is meestal niet verstandig.
Waarom? Het ligt eraan welke type en/of merk je gebruikt hebt maar normaliter is het zo dat een vloeibare pakking meestal oplost door de brandstof. Het best is ook om beide (onder en boven) pakkingen te vervangen voor nieuwe papieren exemplaren.
Dus zowel op het motorblok zelf als de aansluiting van het spruitstuk.

Schermopname_9-8-2024_17285_.jpeg

Voorts is het ook zo dat het originele membraan van een inferieure kwaliteit is waardoor dit soort problemen al gauw kunnen ontstaan.
(meestal door het verwijderen van begrenzers..., klinkt raar maar is helaas een feit gebleken)
Ook is het plaatje nogal gauw op z'n eind. Op zich zijn het goede scooters maar dit is altijd al een bekende kwaal geweest van De Jet 50 en Euro X van Sym weet ik uit ervaring. Het is uiteraard geen verplichting maar het metalen plaatje vervangen voor een carbonnen exemplaar is wel aan te bevelen. Als het dan misgaat is de schade miniem aan de rest van het motorblok.

En wat het nu geweest is, is waarschijnlijk een combinatie van dingen, membraan wat niet meer goed functioneert met ook een gescheurde pakking wat valse lucht doorlaat waardoor het niet fatsoenlijk meer af te stellen is/was.

Voor nu ben je even gered maar de kans is groot dat er weer valse lucht aangetrokken gaat worden op den duur!
 
Oeps….. zal voor de zekerheid maar een opzoek gaan naar die papieren exemplaren.

Had de membraan plaatjes ook al eens vervangen door carbonnen en wellicht destijds de pakkingen beschadigd…

Maar hartstikke bedankt voor je reactie!
 
Back
Top