Het kan zijn dat de cilinder misschien zwaar versleten en of zuigerveren gewoon op.. Het is een 4-takt ik weet het. Maar metaal blijft metaal of het nou in een 2-takt motor zit of in een 4-takt motor.. Zuigerveren van een 4-takt zijn een stuk gevoeliger voor hoge belastingen dan 2-takt veren.
Als je veel vermogen verliest is het vaak dat de compressie op hogere toeren met de druk af neemt..
Hoe harder de motor draait hoe meer compressie er onstaat in de motor
Bij een verbranding boven de zuiger (een ontploffing van mengsel) ontstaat er kracht dat de zuiger naar onderen drukt.. Als de zuigerveren dus door slijtage het maximale punt al bereik heeft kwa slijtage is het mogelijk dat er een deel van de ontploffing via een andere route weg ebt..
En dan haal je niet meer het maximale vermogen boven de zuiger en dan zakt het vermogen van de motor in..
Je hebt de scooter 2ehands gekocht, je weet nooit hoe de vorige eigenaar ermee gereden heeft.. Wellicht altijd volgas geknalt of zo.. Dan is het snel gedaan met de zuigerveren.. Ook bij koud volgas met de scooter vanuit stilstand vertrekken..
Neem aan dat je ook snap dat 1 persoon vervoeren wat makkelijk gaat voor de scooter (zeker als je vrij licht kwa gewicht bent) dan met 2 personen op die scooter gaat zitten..
Het is een veronderstelling van mij.. Maar zeker een punt waar ik zelf op zou letten..