Sym Fiddle 3 probleem met koud weer.

Buldog

Member
De Fiddle 3 is van 2017 Euro 3.
Nu het koud weer is loopt hij heel kort op de choke, starten en wegrijden na 500meter is hij er al af.
De scooter loopt dan belabberd als ik bij de eerste kruising aankom en moet stoppen.
Moet behoorlijk met het gas spelen anders valt hij uit.
Volgende heb ik even getest : Rij ik 30km/u en als ik dan af rem tot stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem gewoon lopen gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.
Geef ik weer flink gas of rij 30 en ga weer stil staan loopt hij weer belabberd en na 5 a 6 seconden weer goed.
Wanneer de scooter GOED warm is draait hij stationair goed.

Heb ook bij koude motor de stekker van de Choke eens eraf gehaald.
Loopt hij mooi constant met een toerental iets hoger dan stationair, wat hij niet doet als ik de choke weer aansluit.

Wat is hier eigenlijk aan te doen qua afstelling.
Of is dit normaal bij koud weer.

En waarom is die choke er zo snel vanaf, zou een minuut of 6 erop moeten blijven.

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
En waarom is die choke er zo snel vanaf, zou een minuut of 6 erop moeten blijven.
De Sym Fiddle II heeft in serie met de elektrische choke een weerstand van 5Ohm 5Watt.
Deze weerstand begrensd de stroom door de elektrische choke.

Het zou kunnen zijn dat deze weerstand defect is en een sluiting vormt, hierdoor wordt het warmte element van de choke veel sneller warm en komt de plunger van de choke sneller naar buiten.

Dus even de multimeter erbij nemen en even meten of deze weerstand nog in orde is, zo te zien zit deze weerstand als een paartje gemonteerd naast de lichtweerstand.

Er zijn nog andere oorzaken mogelijk waardoor de choke sneller "uitgaat", daarom 2 vraagjes.

Rij je altijd met je verlichting aan?
Zo nee, zet de verlichting eens aan en kijk of de choke dan nog zo snel uit gaat.

Ik veronderstel dat de accu goed geladen wordt maar meet voor de zekerheid even de spanning over de accu met wat gas erop.
De spanning moet tussen de 13,x en 15Volt zijn.

Buldog

Member
Sorry is de Fiddle 3 van 2017.
Ik meet op de stekker die rechtstreeks naar de choke gaat al 42ohm. De weerstand zal ik eens zoeken wat die aangeeft.
Mijn Fiddle 2 (3 is van de dochter) meet ik ook 42ohm.

De lampen zijn constant aan.
En de accu spanning is in orde.

Maar waarom doet hij het volgende : Rij ik 30km/u en als ik dan af rem tot stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem stationair gewoon lopen dus niet wegrijden gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.
Dit is ook het probleem denk ik dat hij geregeld afslaat als de choke eraf is.
En als hij nog koud is en van de choke af, moet je bij stilstand met het gas blijven spelen anders valt hij uit.
Hoe warmer hij word hoe hoger het toerental word bij rijden en dan tot stilstand komen (stationair).
Wanneer de temperatuur op een bepaald punt is slaat hij niet meer af, maar het toerental is te laag na rijden tot stilstand komen en dan stationair laten draaien en gaat na 5 a 6 seconden omhoog op het goede toerental.

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Oei, dan heb ik verkeerd gelezen dacht echt een Sym Fiddle II maar geen probleem, de Sym Fiddle III maakt van dezelfde weerstand gebruik.

Ik weet niet of er al eens aan deze elektrische choke gewerkt is maar misschien even bekijken of het voorste koperen stiftje niet in de voorste stand blijft hangen en even testen of de choke uberhaupt goed werkt.

EDIT: Meten doe je trouwens door de Multimeter op het laagste Ohm-bereik te zetten, de zwarte meetpen op de minpool van de accu of een goeie massa en de rode meetpen op de groen/zwarte draad bij de stekker van de choke.
Choke uiteraard afgekoppeld.

Buldog

Member
Wat ik nu schrijf zal niet iedereen geloven maar zit toch waarheid in.
Mijn Fiddle 2 is op dezelfde plaats van de choke af, dus na 500 meter. Maar loopt stationair beter.
Heb met de Fiddle 3 gereden tot op het punt van 500 meter met de stekker uitgetrokken, loopt dan perfect. Maar je kan niet door blijven rijden zonder choke toch of wel?
Er gebeurt al iets met de Choke zodra er direct spanning op komt, bij de Fiddle 3 en de 2.
De Fiddle 2 heeft pas 800 km gelopen, zou niets aan moeten zijn.
Ik denk dat het gewoon een ontwikkelings fout is van Dellorto met die choke.
Ben van plan denk ik een schakelaar of een tijdrelais in te bouwen bij de Fiddle 3.
Maar het probleem bij de Fiddle 3 is dan nog dat hij bij stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem stationair gewoon lopen dus niet wegrijden gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.( als dat te verhelpen is dan gaat het al een stuk beter)

Sparky

Well-Known Member
Maar het probleem bij de Fiddle 3 is dan nog dat hij bij stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem stationair gewoon lopen dus niet wegrijden gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.( als dat te verhelpen is dan gaat het al een stuk beter)
Dit lezende krijg ik het gevoel dat het blokje een beetje te veel brandstof krijgt.
Als je dan het gas dichtdraait heeft het blokje deze 5 a 6 seconden nodig om deze extra brandstof uit het blok te krijgen.
Bij dichtgedraaid gas levert alleen de stationairsproeier brandstof, omdat het brandstofmengsel gedurende deze 5 a 6 seconden geleidelijk aan armer wordt, gaat het toerental omhoog en de scooter loopt daarna stabiel stationair.

Bovenstaand is maar theorie niet wetende of je de hoofdsproeier uberhaupt veranderd hebt voor een grotere.

Buldog

Member
Alleen de Varioring aangepast voor de rest niets.
Heb wel nagevraagd bij 2 dealers voor 1 maat grotere sproeier, is dus niet te krijgen voor die carburateur, wel een originele, of je moet hem op vijlen.
En na goed warm rijden is de kleur van de bougie perfect.

Advertisement - register to remove this