Sym Fiddle 3 probleem met koud weer.

Bulldog

Well-Known Member
De Fiddle 3 is van 2017 Euro 3.
Nu het koud weer is loopt hij heel kort op de choke, starten en wegrijden na 500meter is hij er al af.
De scooter loopt dan belabberd als ik bij de eerste kruising aankom en moet stoppen.
Moet behoorlijk met het gas spelen anders valt hij uit.
Volgende heb ik even getest : Rij ik 30km/u en als ik dan af rem tot stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem gewoon lopen gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.
Geef ik weer flink gas of rij 30 en ga weer stil staan loopt hij weer belabberd en na 5 a 6 seconden weer goed.
Wanneer de scooter GOED warm is draait hij stationair goed.

Heb ook bij koude motor de stekker van de Choke eens eraf gehaald.
Loopt hij mooi constant met een toerental iets hoger dan stationair, wat hij niet doet als ik de choke weer aansluit.

Wat is hier eigenlijk aan te doen qua afstelling.
Of is dit normaal bij koud weer.

En waarom is die choke er zo snel vanaf, zou een minuut of 6 erop moeten blijven.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

En waarom is die choke er zo snel vanaf, zou een minuut of 6 erop moeten blijven.

De Sym Fiddle II heeft in serie met de elektrische choke een weerstand van 5Ohm 5Watt.
Deze weerstand begrensd de stroom door de elektrische choke.

Het zou kunnen zijn dat deze weerstand defect is en een sluiting vormt, hierdoor wordt het warmte element van de choke veel sneller warm en komt de plunger van de choke sneller naar buiten.

Dus even de multimeter erbij nemen en even meten of deze weerstand nog in orde is, zo te zien zit deze weerstand als een paartje gemonteerd naast de lichtweerstand.

Er zijn nog andere oorzaken mogelijk waardoor de choke sneller "uitgaat", daarom 2 vraagjes.

Rij je altijd met je verlichting aan?
Zo nee, zet de verlichting eens aan en kijk of de choke dan nog zo snel uit gaat.


Ik veronderstel dat de accu goed geladen wordt maar meet voor de zekerheid even de spanning over de accu met wat gas erop.
De spanning moet tussen de 13,x en 15Volt zijn.
 
Sorry is de Fiddle 3 van 2017.
Ik meet op de stekker die rechtstreeks naar de choke gaat al 42ohm. De weerstand zal ik eens zoeken wat die aangeeft.
Mijn Fiddle 2 (3 is van de dochter) meet ik ook 42ohm.

De lampen zijn constant aan.
En de accu spanning is in orde.

Maar waarom doet hij het volgende : Rij ik 30km/u en als ik dan af rem tot stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem stationair gewoon lopen dus niet wegrijden gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.
Dit is ook het probleem denk ik dat hij geregeld afslaat als de choke eraf is.
En als hij nog koud is en van de choke af, moet je bij stilstand met het gas blijven spelen anders valt hij uit.
Hoe warmer hij word hoe hoger het toerental word bij rijden en dan tot stilstand komen (stationair).
Wanneer de temperatuur op een bepaald punt is slaat hij niet meer af, maar het toerental is te laag na rijden tot stilstand komen en dan stationair laten draaien en gaat na 5 a 6 seconden omhoog op het goede toerental.
 
Last edited:
Oei, dan heb ik verkeerd gelezen dacht echt een Sym Fiddle II maar geen probleem, de Sym Fiddle III maakt van dezelfde weerstand gebruik.

Ik weet niet of er al eens aan deze elektrische choke gewerkt is maar misschien even bekijken of het voorste koperen stiftje niet in de voorste stand blijft hangen en even testen of de choke uberhaupt goed werkt.

EDIT: Meten doe je trouwens door de Multimeter op het laagste Ohm-bereik te zetten, de zwarte meetpen op de minpool van de accu of een goeie massa en de rode meetpen op de groen/zwarte draad bij de stekker van de choke.
Choke uiteraard afgekoppeld.
 
Wat ik nu schrijf zal niet iedereen geloven maar zit toch waarheid in.
Mijn Fiddle 2 is op dezelfde plaats van de choke af, dus na 500 meter. Maar loopt stationair beter.
Heb met de Fiddle 3 gereden tot op het punt van 500 meter met de stekker uitgetrokken, loopt dan perfect. Maar je kan niet door blijven rijden zonder choke toch of wel?
Er gebeurt al iets met de Choke zodra er direct spanning op komt, bij de Fiddle 3 en de 2.
De Fiddle 2 heeft pas 800 km gelopen, zou niets aan moeten zijn.
Ik denk dat het gewoon een ontwikkelings fout is van Dellorto met die choke.
Ben van plan denk ik een schakelaar of een tijdrelais in te bouwen bij de Fiddle 3.
Maar het probleem bij de Fiddle 3 is dan nog dat hij bij stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem stationair gewoon lopen dus niet wegrijden gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.( als dat te verhelpen is dan gaat het al een stuk beter)
 
Maar het probleem bij de Fiddle 3 is dan nog dat hij bij stilstand (dus dat hij stil staat) dan loopt hij belabberd, laat ik hem stationair gewoon lopen dus niet wegrijden gaat hij na 5 a 6 seconden van zelf hoger stationair lopen.( als dat te verhelpen is dan gaat het al een stuk beter)
Dit lezende krijg ik het gevoel dat het blokje een beetje te veel brandstof krijgt.
Als je dan het gas dichtdraait heeft het blokje deze 5 a 6 seconden nodig om deze extra brandstof uit het blok te krijgen.
Bij dichtgedraaid gas levert alleen de stationairsproeier brandstof, omdat het brandstofmengsel gedurende deze 5 a 6 seconden geleidelijk aan armer wordt, gaat het toerental omhoog en de scooter loopt daarna stabiel stationair.

Bovenstaand is maar theorie niet wetende of je de hoofdsproeier uberhaupt veranderd hebt voor een grotere.
 
Alleen de Varioring aangepast voor de rest niets.
Heb wel nagevraagd bij 2 dealers voor 1 maat grotere sproeier, is dus niet te krijgen voor die carburateur, wel een originele, of je moet hem op vijlen.
En na goed warm rijden is de kleur van de bougie perfect.
 
Oei, dan heb ik verkeerd gelezen dacht echt een Sym Fiddle II maar geen probleem, de Sym Fiddle III maakt van dezelfde weerstand gebruik.
Even terug komen op dit topic.
Ben bezig met de Sym Fiddle 3 Euro 3 maar er zit geen weerstand tussen de choke.
Hij is zo aangesloten.
choke.jpg
Ik heb wel de choke iets af kunnen stellen om hem iets uit te draaien.
IMG_20201218_142436817.jpg
Hierdoor blijft hij iets langer erop, maar nog niet lang genoeg.
Maar is het mogelijk om er toch een weerstand tussen te zetten?
Bij de Sym Fiddle 2 GY6 blok met CDI zit het zo met wel een weerstand.

fiddle 2 met cdi.jpg
Dus de vraag is, kan ik toch een weerstand ertussen zetten om hem minder spanning te geven zodat hij langzamer uitgaat?
De choke als ik die meet heeft een weerstand van 44 ohm.
 
Ik heb wel de choke iets af kunnen stellen om hem iets uit te draaien.
Door hem iets uit te draaien komt de naald toch iets naar voren en zal deze het choke-kanaaltje eerder dichtdrukken.
Dus de choke wordt daardoor toch juist sneller uitgeschakeld.

By the way, we spreken wel over een choke maar eigenlijk is het geen choke.
To choke is eigenlijk de Engelse term voor afknijpen, dit gebeurd wel met een handchoke, hier wordt middels een schuifje de luchtinlaat van de carburateur deels of geheel afgesloten waardoor je minder lucht bij de benzine mengt en het mengsel daardoor rijker wordt.
De elektrische choke is eigenlijk een verrijker, hier wordt door een extra kanaaltje in je carburateur extra brandstof bij de aangezogen lucht gevoegd totdat de naald op de plunjer van "de elektrische choke" dit kanaaltje dicht drukt.
Maar dat wist je al wel, denk ik.

Natuurlijk kun je een weerstand in serie zetten, dit kan in ieder geval geen kwaad echter of die 5 Ohm extra tov die 44 Ohm van het verwarmelementje veel gaat uitmaken weet ik niet, proberen dus.
 
Door hem iets uit te draaien komt de naald toch iets naar voren en zal deze het choke-kanaaltje eerder dichtdrukken.
Dus de choke wordt daardoor toch juist sneller uitgeschakeld.
Dat klopt dus niet wat jij zegt.
Alleen het kunststof huis word verder naar beneden gedraaid.
De "huls" en het pinnetje blijven staan.
Dus uiteindelijk zit het pinnetje en de "huls" verder naar binnen toe t.o.v. het vaste punt waar je hem mee bevestigd.
Ik heb het getest, hij blijft er iets langer op.
Ben nog op wat onderdelen aan het wachten, zal de spanning eens meten wat er op staat.
Misschien dan de waarde verhogen van de weerstand.

Maar de weerstand er zo gewoon tussen zetten, tussen 1 kabel van de choke?
Of 1 kant losmaken en de weerstand aan de - leggen aan 1 kant?

Omdat er veel mensen met dit probleem zitten moet er eigenlijk toch wel een oplossing voor zijn.
Wanneer hij nu echt 5min op de choke blijft t.o.v. 2min is toch wel een verschil.
Dan rijd hij de eerste kilometers beter wanneer je kruisingen of stoplichten nadert.
 
Last edited:
Ik heb nog gemeten en eens op internet gezocht.
Er zijn dus choke's die op AC werken of op DC.
De mijne werkt dus op AC, rechtstreeks op de stator.
Op internet zeggen ze dat wanneer hij op de stator is aangesloten hij alleen werkt tijdens starten.
Wanneer je gas geeft of gaat rijden is hij er snel vanaf omdat de spanning dan hoger word.
Dus dat verklaart waarschijnlijk dan ook mij en bij andere het probleem dat hij er dan snel vanaf is tijdens het rijden.
Ik heb dus de spanning gemeten op de geel en groene rechtstreeks op de spanningsregelaar, is dus de spanning rechtstreeks van de stator.
Dan kan de choke toch helemaal niet goed werken, of zit ik nu helemaal fout?
 
De choke werkt bij de meeste scooters op wisselspanning van de stator.
Een choke op gelijkspanning zie je maar zelden, maar dan zit er ook een stuurregeling tussen.
Inderdaad de choke van jouw scooter werkt met wisselspanning.
Het is dus de gele draad die in de oudere scooters wordt gebruikt voor de verlichting.
Deze wisselspanning is niet een totale ongeregelde spanning, omdat deze gele draad ook deels de voeding is voor de spanningsregelaar, houdt de spanningsregelaar deze spanning ook enigszins in toom.

En ja, deze gele draad voedt de choke alleen maar als de motor draait.

Welke spanning heb je dan gemeten tussen de gele en de groene (=massa) draad van de spanningsregelaar bij stationair en bij verhoogd toerental?

By the way, ik had je post#8, denk ik, verkeert begrepen.
In ieder geval is het zo, hoe meer schroefdraad er zichtbaar is bij de oranje pijl, hoe eerder de punt van de naald bij het chokekanaaltje aankomt en dicht drukt.
MAW hoe korter de tijdsduur is dat er extra rijk mengsel het blokje in gaat.
 
Ik heb met de meter op DC 10 tot 15v gemeten (stationair / vol gas), op de stekker van de spanningsregelaar.
Ten opzichte van het frame hetzelfde.
Wissel ik de meetpennen dan komt er een - in het scherm, dus is een DC spanning.
Maar in het schema zie ik dat hij rechtstreeks op de stator zit, dat zou dus wisselspanning moeten zijn.
Dus de spanningsregelaar maakt hier een DC van?
Deze wisselspanning is niet een totale ongeregelde spanning, omdat deze gele draad ook deels de voeding is voor de spanningsregelaar, houdt de spanningsregelaar deze spanning ook enigszins in toom.

choke.jpg
reg.jpg
Dan ga ik toch een keer proberen een weerstand ertussen te zetten.
En bestel eens een nieuwe choke, en testen op beide scooters.
Weerstand van de choke is ongeveer 40 ohm, heb ergens gelezen dat dit 10 ohm moet zijn. (Resistance value: Max. 10Ω (Measured after engine stopped for more than 10 minutes) )
 
Eigenlijk is het een pulserende gelijkspanning omdat je meet tov massa.
Ik denk als je de gele draad meet tov de roze draad dat je de meter op wisselspanning moet zetten om een fatsoenlijke meting te krijgen.

De spanning is echt niet te hoog dit kan dus niet de oorzaak zijn van het snel "uitschakelen" van het rijke mengsel.

Is deze choke trouwens de originele want ik vind de weerstand van het warmelement van de choke erg hoog?
By the way ik weet niet of dit normaal is want ik kan er geen info voor jouw scooter over vinden.

Het is te proberen met een weerstand in serie maar een 5 Ohm weerstand, zoals in het andere schema aangegeven, zal tov de 44 Ohm die je eerst gemeten had weinig tot niks uitmaken.

Ik weet niet of je die weerstandscombinatie van lichtweerstand en choke weerstand thuis ergens hebt liggen anders zou je eens kunnen proberen beide weerstanden is serie te schakelen waardoor je een totale weerstand krijgt van 7,5+5=12,5 Ohm.

Zo dus:
chokeweerstand serie.png
 
Last edited:
Dat is de originele choke nog.
Ik heb die weerstanden besteld en al binnen 7,5 ohm/30w met een 12 ohm/5w, en nog een losse 9,5 ohm/5w.
Dat probeer ik binnenkort, hoop dat dit nog lukt voor mijn operatie, anders moet het wachten.
Een nieuwe choke bestel ik binnenkort ook nog, kan ik dat ook nog proberen.
Misschien kan iemand zijn choke meten die het goed doet en hier melden, ben ik benieuwd naar de weerstand ervan.
 
Haha,

en mij maar tekenen laten, terwijl je plan al uitgekristalliseerd klaar lag ;):):):)

hoop dat dit nog lukt voor mijn operatie, anders moet het wachten.
Oei, hopelijk niks ernstigs...:oops:

In ieder geval veel sterkte en beterschap.
Post automatically merged:

Weerstand van de choke is ongeveer 40 ohm, heb ergens gelezen dat dit 10 ohm moet zijn. (Resistance value: Max. 10Ω (Measured after engine stopped for more than 10 minutes) )
Dit klopt, dit vond ik ook in de service manual maar dit geldt voor de types met een serieweerstand van 5 Ohm.

Dit is ook wat ik niet snap.
Als ik een berekening los laat op de choke met die serieweerstand (10+5=15Ohm) en er voor het gemak van uit ga dat het choke-circuit gevoed wordt met een spanning van 15 Volt, loopter een stroom van ongeveer 1 Ampere.
Deze 1 Ampere ontwikkelt in het choke-element een warmte met een vermogen van P=I x I x R, dus een vermogen van 1 x 1 x 10 = 10Watt.

Jouw Choke is 40 Ohm zonder serieweerstand.
De stroom die door dit element zal lopen bij 15Volt is I=U/R, de stroom is dus 15/40=0,375 Ampere.
Deze 0,375 Ampere ontwikkelt een vermogen is het verwarmingselement van P=I x I x R, dus een vermogen van 0,375 x 0,375 x 40= 5,625 Watt.

Dus het verwarmingselement van jouw scooter is maar ongeveer de helft van het vermogen dat de choke met de serieweerstand dissipeert en toch gaat de choke te vroeg uit???
 
Last edited:
Haha,

en mij maar tekenen laten, terwijl je plan al uitgekristalliseerd klaar lag ;):):):)


Oei, hopelijk niks ernstigs...:oops:

In ieder geval veel sterkte en beterschap.
Maar of ik het ging doen was nog maar de vraag.(met de weerstanden)
Nu na de meeting goed gedaan te hebben gaan we het riskeren, en jou geweldig schema. :D ;)

Alleen een nieuwe knie.;)
 
Back
Top