Sym fiddle 2 met heel weinig olie

Domblondje

New Member
Hoiii
En sorry als ik dit verkeerd post, ik ben een digibeet en snap werkelijk niks van dit forum.

Maar ik ben nogal gestresst. Heb een sym fiddle 2, bouwjaar 2019/2020. Eerste eigenaar, altijd onderhoudsbeurten gedaan. Momenteel 5286 km.
Probleem is, ik check mn olie niet en met 5000 km had hij voor een beurt gemoeten. Die afspraak staat overmorgen. Vandaag viel mijn scooter uit, toen ik afremde. Kreeg hem met heel veel proberen weer aan en ben 5 min door gereden naar werk.
Daar het probleem gegoogled en olie bijgevuld (10w40) volgens mijn vriend zat er nog een heel klein laagje in (paar druppels, op het peilstokje 1 of 2 mm). Net weer 12 km naar huis gereden, ik merk niks geks

Ik ben heel bang dat ik hem verrot gereden heb. Zou het kunnen dat er iets kapot is? Komt eigenlijk niet zo goef uit als de onderhoudsbeurt honderden euro's gaat kosten...
 
Advertisement - register to remove this

Dubbeldrank

Well-Known Member
Al zat er nog olie op je peilstok zat er nog voldoende olie in, weinig maar voldoende. Checkte je het op de middenbok of zijstandaard? Anders met de zijstandaard zit er nu veelsteveel in.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Al zat er nog olie op je peilstok zat er nog voldoende olie in, weinig maar voldoende. Checkte je het op de middenbok of zijstandaard? Anders met de zijstandaard zit er nu veelsteveel in.


De eerste keer dat er olie op je peilstok zit is geen goede meting of vast stelling.

Je moet hem de eerste keer eens schoon maken met een oude lap en daarna als nog testen.

Kan best zijn dat de 2de keer teweinig aan geeft. Maar als dan ook de motor nog uitvalt dan ben je wel erg te laat.



Ik ben heel bang dat ik hem verrot gereden heb. Zou het kunnen dat er iets kapot is?

Zou kunnen meestal gaan dingen waar geen olie meer komt schuren.. Dus vooral de tuimelaars / hevels naar laten kijken waar die op de nokkenas zit (kan bekrast zijn.. ) Als het diep is worden dat nieuwe onderdelen.

Lagers op hogere toerental zonder olie worden gewoon eerst te warm en dan te heet (olie zorgt ook voor koeling)

Dan kan het ook nog krassen geven op de buitenkant van de zuiger en de cilinderwand. (kan een cilinder kosten)



Komt eigenlijk niet zo goef uit als de onderhoudsbeurt honderden euro's gaat kosten...

Moet je er ook niet mee door rijden als die de eerste keer uitvalt.. Als die uitvalt is het al met een reden..

En dan ga je nog 5minuten door rijden naar je werk.. Dan is je werk vast belangrijker dan je scooter.. Maar dan moet je niet klagen als je straks een hoge rekening hebt.
 
Last edited:

Domblondje

New Member
Daar ging ik sowieso vanuit dat dat gedaan was.
Ja natuurlijk heb ik dat gedaan. Ik ben wel dom maar niet zó dom
Post automatically merged:

De eerste keer dat er olie op je peilstok zit is geen goede meting of vast stelling.

Je moet hem de eerste keer eens schoon maken met een oude lap en daarna als nog testen.

Kan best zijn dat de 2de keer teweinig aan geeft. Maar als dan ook de motor nog uitvalt dan ben je wel erg te laat.



Ik ben heel bang dat ik hem verrot gereden heb. Zou het kunnen dat er iets kapot is?

Zou kunnen meestal gaan dingen waar geen olie meer komt schuren.. Dus vooral de tuimelaars / hevels naar laten kijken waar die op de nokkenas zit (kan bekrast zijn.. ) Als het diep is worden dat nieuwe onderdelen.

Lagers op hogere toerental zonder olie worden gewoon eerst te warm en dan te heet (olie zorgt ook voor koeling)

Dan kan het ook nog krassen geven op de buitenkant van de zuiger en de cilinderwand. (kan een cilinder kosten)



Komt eigenlijk niet zo goef uit als de onderhoudsbeurt honderden euro's gaat kosten...

Moet je er ook niet mee door rijden als die de eerste keer uitvalt.. Als die uitvalt is het al met een reden..

En dan ga je nog 5minuten door rijden naar je werk.. Dan is je werk vast belangrijker dan je scooter.. Maar dan moet je niet klagen als je straks een hoge rekening hebt.
Werk is zeker niet belangrijker maar met mijn vorige scooter had ik ook weleens dat die uitviel dus dacht is vast een accuprobleem
 

Sparky

Well-Known Member
Hoe loopt en start de scooter nu na het bijvullen van de olie?
Als de scooter goed start en zijn topsnelheid behouden heeft, valt het wel mee met de schade als er uberhaupt schade is ontstaan.

Maar in het vervolg regelmatig even peilstokje bekijken en olie bijvullen indien nodig.
Zorg er dan voor dat de scooter op de middenstandaard (= middenbok :))en op een vlakke ondergrond staat.
 

Domblondje

New Member
Hoe loopt en start de scooter nu na het bijvullen van de olie?
Als de scooter goed start en zijn topsnelheid behouden heeft, valt het wel mee met de schade als er uberhaupt schade is ontstaan.

Maar in het vervolg regelmatig even peilstokje bekijken en olie bijvullen indien nodig.
Zorg er dan voor dat de scooter op de middenstandaard (= middenbok :))en op een vlakke ondergrond staat.
Hij loopt en start weer goed Ik ga idd vaker het peilstokje bekijken. Ben er nogal van geschrokken haha
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ja natuurlijk heb ik dat gedaan. Ik ben wel dom maar niet zó dom
Post automatically merged:


Werk is zeker niet belangrijker maar met mijn vorige scooter had ik ook weleens dat die uitviel dus dacht is vast een accuprobleem


Ik had gewoon even me werk gebeld om te zeggen dat me scooter kapot is gegaan onder weg en dat je dan wellicht iets later komt.
I.p.v iets wat kapot is nog meer schade te maken door door te gaan rijden.. Achteraf is de rekening toch van je zelf.
Post automatically merged:

Hij loopt en start weer goed Ik ga idd vaker het peilstokje bekijken. Ben er nogal van geschrokken haha

Ik zou eerder van de gedane schade en rekening geschrokken zijn.

4takt vergt wat meer kennis van de bereider.
 

Domblondje

New Member
Ik had gewoon even me werk gebeld om te zeggen dat me scooter kapot is gegaan onder weg en dat je dan wellicht iets later komt.
I.p.v iets wat kapot is nog meer schade te maken door door te gaan rijden.. Achteraf is de rekening toch van je zelf.
Post automatically merged:



Ik zou eerder van de gedane schade en rekening geschrokken zijn.

4takt vergt wat meer kennis van de bereider.
Als ik toen had geweten dat het hiermee te maken had, had ik niet doorgereden. Zoals ik al zei is mijn vorige scooter ook weleens uitgevallen

En wat betreft de kennis... daar heb ik de scootershop toch voor maar die waren dicht, wat een overdreven gedoe
 

Sparky

Well-Known Member
No worries, morgen even je scooter laten verwennen door de dealer en hij kan er weer 3000km tegenaan.
Even aan de dealer vragen welke olie hij erin doet en gelijk een flesje mee naar huis nemen.
 
Advertisement - register to remove this
Top