Sym Crox, veel verbruik.

luaggi

Active Member
Beste,

Mijn Crox verbrukt veel benzine, rond de 110km gereden moet ik weer6.5 liter tanken.
mijn afstelling: onbegrensd cdi, 5.1gr rollen, sproeier 94 (?) standaard 18.5mm carb.

hoe kan dit? weet iemand waarom?
heb geen windscherm of dergelijke,
 
Advertisement - register to remove this

Vreemd... Ik heb namelijk geen EGR of dergelijke. als ik me niet vergis is dat euro3, en euro4 is al injectie.
Een vergissing is menselijk maar als ik afga op alleen de Crox klopt het niet.
Zowel de euro 4 als 5 maken nog steeds gebruik van een (dellorto) carburateur met het dellorto ECS systeem.
Deze carburateur wordt dan elektronisch geregeld/aangestuurd door de ECS-ECU systeem unit.

Zie ook: https://www.sym-global.com/crox50-e5

bougie is net nieuw. CR7HSA.
Op zich is daar niks mis mee hoewel de standaard bougie een graadje warmer is, standaard: CR6HSA.
Echter zal daar niet het/je probleem zitten, was het maar zo makkelijk!
voor zover ik weet zit er een keihin carburateur op. ik zal er even naar kijken alsik tijd heb!
Tsja, dit is wel wat vreemd aangezien je deze hebt overgezet naar het motorblok van de Orbit.
Sym maakt echter geen gebruik van een Keihin carburateur maar van de Deni zoals ik al eerder aangaf in post #8.

De Keihin NCV 18mm kom ik wel tegen op sommige Peugeot scooters met het Sym ( XS1P37QMA) motorblok.
Maar goed, dit is niet zo van belang.. Vind het nog steeds erg vreemd dat er geen luchtmengselschroef aanwezig is. Heb beide voor de zekerheid nog even bekeken (ervan uitgaande dat het de NCV is) en deze schroef behoort er wel te zitten.

En het enige wat dan overblijft dat het hoge verbruik kan verklaren is de CDI.
Had je dit probleem ook op het oude (originele) motorblok met dit type CDI?

Jaren geleden is er een technische briefing geweest vanuit Sym naar div. dealers in de Benelux.
Deze briefing ging over de CDI unit van de 50cc modellen van Sym zelf.
Het had te maken met de CDI's van zowel het oude type (Kymco kloon) en het nieuw type (Sym) motorblok.
Daaruit bleek dat de CDI van het oude type niet geheel compatible was met het nieuw type motorblok.
De CDI van het nieuwe type is daarom uiteraard weer niet compatible met het oude type motorblok!

Als het goed is heb ik deze (briefing) ergens in m'n archief staan... moet alleen even zoeken.
Als ik deze vind post ik het gelijk in je topic.
Is misschien wat ver gezocht, maar probeer mee te denken aan wat het hoge verbruik kan verklaren.

En heb jij de Crox nieuw aangeschaft of toch 2e hands?
 
Door de veel te grote sproeier. Als je maar genoeg benzine toevoegt kan het best oke lopen.
Dus omdat er een veel te grote sproeier gemonteerd is, is er dus een vacuüm lek in het systeem?

Ben je niet in de war met valse lucht?
Als er al een vacuüm lekkage in het systeem zit is het onmogelijk om het niveau van het reservoir van de carburateur (vlotterbak) op pijl/juiste (hoogte) te kunnen houden. In dit geval zou juist de toevoer van brandstof stagneren omdat de vacuümbrandstof kraan niet voldoende en/of geheel opengaat!
 
Ik denk dat jullie beide hetzelfde bedoelen, de ene noemt het zus, de andere zo.

In principe trekt het blokje geen vacuum in het inlaatcircuit, maar een onderdruk.
Als er dus ergens en lek zit in het inlaatcircuit of in 1 van de slangetjes of componenten die de onderdruk gebruiken , wordt er op die plek extra lucht aangezogen.

Dit heeft 2 gevolgen:
  1. de onderdruk verminderd, en afhankelijk hoe groot het lek is, kan dit gevolgen hebben voor het openen van het vacuum-kraantje en werking van de carburateur. (hoeveelheid aangezogen mengsel en mengverhouding van het aangezogen mengsel)
  2. doordat er buiten de carburateur om extra lucht wordt bijgemengd en de slechtere werking van de carburateur, wordt het brandstofmengsel armer en indien het lek niet te groot is, kan men dit compenseren door een grotere hoofdsproeier te steken.
Maar dat weten jullie beide al, ik schrijf het alleen nog eens extra neer om die leden, welke niet volledig op de hoogte zijn van de theorie, wat meer inzicht te geven.
 
@Sparky Goed samengevat inderdaad!
Dus wat hier (in post #28) staat beschreven is eigenlijk samengevat in de 2 woorden wat hieronder te lezen is?
Vacuum lek.
Iets meer uitleg en onderbouwing zou dan welkom zijn geweest voor de Ts toch?
En eerlijk gezegd haalde ik het er ook niet uit!

Maar voor een eenvoudig motorblok van een 50cc 4 takt scooter met een simpele carburateur en CDI is dit nogal ver gezocht. Het is immers geen auto of motorfiets(scooter) met meerdere cilinders en/of carburateurs of injectoren! Bij valse lucht heeft men last van een te arm mengsel in de cilinder. Dit komt doordat er te veel lucht bij de brandstof zit/komt met als gevolg een niet goed lopende motor. Die valse lucht wordt aangezogen na de carburateur. Valse lucht zorgt o.a. voor een niet goed stationair draaiende motor met hoge toeren. Kortom de motor loopt slecht, de cilinder wordt te warm en er kan er schade aan de cilinder ontstaan.

Daar lees ik echter niks over terug in het relaas van de Ts!
Motor start in één keer kicken en/of knop van de elek start en draait goed, bovendien zakt deze in toeren als de automatische choke is uitgeschakeld.
En zelfs zover terug dat het binnen de specificaties valt van het Sym euro 3 motorblok.
Voor de rest loopt/rijdt het goed met enkel een hoog verbruik!

Op dit type motorblokken heeft een vacuüm lekkage enkel betrekking tot de brandstof aan en/of toevoer.
En ja, dit gaat middels de boven en onderdruk van de cilinder/zuiger combo.
Echter zo'n lekkage impliceert alleen maar dat de druk deels of geheel terug en/of wegvalt!
Ik denk dat jullie beide hetzelfde bedoelen, de ene noemt het zus, de andere zo.
Nee, niet echt! Er is wel degelijk een verschil...
Bij de types die een volledig injectiesysteem aan boord hebben is dit natuurlijk een ander verhaal omdat hier meer onderdelen onder druk komen te staan, hetzij handmatig of d.m.v. een (externe) spanningbron.
Veelal bedient en/of gecontroleerd door een zgn. drukregelaar, daar kan een vacuüm lekkage uitmonden in een hoofdpijndossier als men het niet weet!
Maar dat weten jullie beide al, ik schrijf het alleen nog eens extra neer om die leden, welke niet volledig op de hoogte zijn van de theorie, wat meer inzicht te geven.
Over het algemeen zijn de meeste nogal lui en willen graag dat alles uitvoerig beschreven wordt door mensen zoals wij. Dit is best wel storend aangezien de resources inmiddels volstaat met originele manuals van fabrikanten waar men dit vrij makkelijk in kan terugvinden!

En ja, helaas wordt ik beschouwd als een soort outcast/betweter hier wat me absoluut niet stoort...
De intentie is nog steeds om mensen bij te staan en evt. verder te kunnen helpen.
Dit is altijd de insteek geweest zonder om nou de alwetende de goeroe uit te gaan hangen!
Ik weet immers ook niet alles en heb dit dan ook nooit beweerd!

Maar van zulks soort berichten die werkelijk vrij weinig (lees: niks) toevoegen aan het topic zakt mijn broek toch wel af op den duur! Ik heb het wel vaker gezien dat er in andermans topic ineens een soort welles/nietes oorlog is losgebarsten door individuen die totaal gaan afwijken van het gevraagde euvel en gaan antwoorden op iets wat er niet is als een soort fantoompijn die plots opdoemt ofzo!

@ de Ts, ik heb inmiddels wel het e.e.a. gevonden v.w.b. de CDI's maar is eigenlijk niet wat ik verwacht had...
Het bevestigd alleen wat ik al aangaf maar ze gaan verder niet in over het ''hoe en waarom'' wat weer jammer is.
Als we er niet uitkomen heb ik nog wel een extra lijntje die we kunnen aanroepen...
Dit zijn (nieuwe) mensen die werkzaam zijn bij Sym sinds april 2023 en specifiek zijn aangesteld om vragen van verdelers/dealers, en tevens ook consumenten te kunnen beantwoorden!

Ik hoor en/of lees het wel als je weer tijd hebt om aan de Crox te kunnen werken.
 
Maar voor een eenvoudig motorblok van een 50cc 4 takt scooter met een simpele carburateur en CDI is dit nogal ver gezocht
Een vacuum lek, of valse lucht, net hoe je het wil noemen, op een blok waar dat een bekend probleem is, is ver gezocht?

De vacuum aansluiting voor de benzinepomp zit op het spruitstuk. Daar moet dan toch een vacuum ontstaan zou je denken. Als er valse lucht binnen gezogen word, word dat binnengezogen door een vacuum. Valse lucht is een vacuum lek.

Ik vind een CDI eerder ver gezocht. Hij loopt gewoon oke, dus met de ontsteking kan niet zo heel veel mis zijn. De CDI heeft ook helemaal niets met de brandstoftoevoer te maken. Ik zou eigenlijk niet weten hoe een CDI voor meer brandstofverbruik zou moeten zorgen. (tenzij de timing helemaal verkeerd is, maar dan zou hij ook gewoon echt voor geen meter lopen)

Daar lees ik echter niks over terug in het relaas van de Ts!
Nee, dat is ook een beetje het punt. Dat komt omdat er nu een veel te grote sproeier in zit, en het daardoor nu wel loopt. Als TS een normale maat probeert loopt het voor geen meter meer.

Overigens zal (moet) de mengselschroef wel in de carburateur zitten, maar zal wel een "schroef" zijn zonder slot er in, zodat je er niet mee kan klooien. Komt wel meer voor. Meestal kan je er gewoon een gleufje in zagen en werkt het weer als een normale stelschroef.
 
Last edited:
En heb jij de Crox nieuw aangeschaft of toch 2e hands?
2dehands, krukas ging toen stuk en toen ander blok eronder.
Banden spanning gecontroleerd? (heb dit ook al eens overzien en kwam na een tijdje achter dat de banden redelijk leeg waren.)

Afstelling van de carb kan ook voor zorgen dat die onzuinig loopt. Zeker als je een te grote stationaire of hoofdsproeier erin hebt zitten.
Benzine loopt dan gigantisch snel door.
Ook de wiel lagers van je scooter kunnen versleten zijn.. Hoeven ze nog niet te piepen of zo.. Maar als die zwaar lopen kost dat best extra motor vermogen en dus een hoger verbruik.


Het kan ook door je banden komen.. Als je er van de lompe kolossen eronder hebt zitten gaat je verbruik ook gigantisch omhoog.

Dat merkte ik vooral als je van zomer naar winter banden ging en het profiel van de winterbanden best wel grof waren.
Banden staan precies goed. 2,1 bar voor en 2.4 bar achter, De banden zijn uit 2023/04. april dus. Niet krom of wat dan ook. Lagers zijn ook niet kapot (volgensmij) want de scooter rolt niet moeilijk.
@ de Ts, ik heb inmiddels wel het e.e.a. gevonden v.w.b. de CDI's maar is eigenlijk niet wat ik verwacht had...
Het bevestigd alleen wat ik al aangaf maar ze gaan verder niet in over het ''hoe en waarom'' wat weer jammer is.
Als we er niet uitkomen heb ik nog wel een extra lijntje die we kunnen aanroepen...
Dit zijn (nieuwe) mensen die werkzaam zijn bij Sym sinds april 2023 en specifiek zijn aangesteld om vragen van verdelers/dealers, en tevens ook consumenten te kunnen beantwoorden!
Dat is mooi! Hadden ze dat maar eerder

Nee, dat is ook een beetje het punt. Dat komt omdat er nu een veel te grote sproeier in zit, en het daardoor nu wel loopt. Als TS een normale maat probeert loopt het voor geen meter meer.
Klopt, dan schommelt ie in toeren, gaat van 2000 naar 6000 naar 4000 enz... Erg vervelend, en niet mee te rijden!
 
Terwijl de motor loopt, wat remmenreiniger op en rond het inlaatspruitstuk en carburateur spuiten. Als er dan iets veranderd aan hoe de motor loopt, heb je valse lucht.
Zou er ook valse lucht kunnen komen bij mn vlotterbak? heb aan de vorige eigenaar van het blokje gevraagd of hij ergens mee heeft lopen klooien en hij heeft alleen met de carburateur en sproeiers gekloot.

Zal dit vnv ff doen, kan dit ook met wd40 oid? heb op dit moment geen remreiniger...
 
Zou evt ook kunnen inderdaad. Maar bij deze blokken gaat het ook vaak mis op de spruitstukken en pakkingen. Die scheuren en barsten na een tijdje.

Wd40 word een gigantische bende, weet ook niet of het veel verschil maakt op hoe de motor loopt. Remmenreiniger kost volgens mij minder dan 2 euro bij de action. Heb ook wel gehoord dat mensen deo gebruiken.
 
Zou evt ook kunnen inderdaad. Maar bij deze blokken gaat het ook vaak mis op de spruitstukken en pakkingen. Die scheuren en barsten na een tijdje.
Klopt, had ik op mn speedfight 4

Wd40 word een gigantische bende, weet ook niet of het veel verschil maakt op hoe de motor loopt. Remmenreiniger kost volgens mij minder dan 2 euro bij de action. Heb ook wel gehoord dat mensen deo gebruiken.
Aha, dan ga ik na mn werk ff de action af
 
Zou evt ook kunnen inderdaad. Maar bij deze blokken gaat het ook vaak mis op de spruitstukken en pakkingen. Die scheuren en barsten na een tijdje.

Wd40 word een gigantische bende, weet ook niet of het veel verschil maakt op hoe de motor loopt. Remmenreiniger kost volgens mij minder dan 2 euro bij de action. Heb ook wel gehoord dat mensen deo gebruiken.
Heb met remmenreiniger erop gespoten en er gebeurde niks.
 
Is ook wel logisch want daar heb je immers geen last van!
Maar het is dus ondertussen een frankenstein motorblok van Sym geworden begrijp ik...

Ik snap dat een CDI wat vreemd klinkt vanwege het verbruik, maar geheel ongebruikelijk is het nou ook weer niet.
Ik ga er wat dat betreft ook geen worden meer aan vuil maken en zal de manual even toevoegen in je topic.
Hierbij kun je het e.e.a. vergelijken.. jouw Crox staat er niet tussen maar volgens Sym zelf is dit een Sym Jet 4 in een nieuw jasje. Nogmaals: volgens Sym zelf!

Daarbij is het volgende van belang!
Jouw scooter is dus onderhuids identiek aan de Sym Jet 4.
Cosmetisch anders maar echt als de: https://scooterforum.net/resources/sym-jet-4-r-50-e3-4t-2v-service-manual-eng.777/
Post automatically merged:

Voor de Crox:

AE05WB-EU SERIES
AE05WB-NL SERIES
 

Attachments

  • SYM engine of life - Onderwerp CDI unit 50cc modellen.pdf
    324.4 KB · Views: 6
Last edited:
Over welk type & merk carburateur gaat het dan precies?
Een teveel aan brandstof heeft veelal te maken met div. (verkeerde maat) sproeiers en de zgn. (mits aanwezig) acceleratiepomp i.c.m. de aanvoer van lucht.
Is het de originele Deni PD18J carburateur met standaard maat 85 als hoofdsproeier, of?
Ander merk carburateur met dezelfde sproeiersetting?

Andere afstelling qua lucht-mengschroef (mits aanwezig) en maat hoofdsproeier?
Of is het nog idem met maat 94 als hoofdsproeier?

Ben gewoon nieuwgierig aangezien de oplossing die je post nogal summier te noemen is!
 
Over welk type & merk carburateur gaat het dan precies?
Een teveel aan brandstof heeft veelal te maken met div. (verkeerde maat) sproeiers en de zgn. (mits aanwezig) acceleratiepomp i.c.m. de aanvoer van lucht.
Is het de originele Deni PD18J carburateur met standaard maat 85 als hoofdsproeier, of?
Ander merk carburateur met dezelfde sproeiersetting?

Andere afstelling qua lucht-mengschroef (mits aanwezig) en maat hoofdsproeier?
Of is het nog idem met maat 94 als hoofdsproeier?

Ben gewoon nieuwgierig aangezien de oplossing die je post nogal summier te noemen is!
Hett betreft een Mezoly Carbyrateur met, idd, een 85 sproeier.
Denk dat er ietts mis wat met de vorige carb, aangezien met precies de zelfde sproeier startte ie niet.
 
Back
Top