@Sparky Goed samengevat inderdaad!
Dus wat hier (in post #28) staat beschreven is eigenlijk samengevat in de 2 woorden wat hieronder te lezen is?
Iets meer uitleg en onderbouwing zou dan welkom zijn geweest voor de Ts toch?
En eerlijk gezegd haalde ik het er ook niet uit!
Maar voor een eenvoudig motorblok van een 50cc 4 takt scooter met een simpele carburateur en CDI is dit nogal ver gezocht. Het is immers geen auto of motorfiets(scooter) met meerdere cilinders en/of carburateurs of injectoren! Bij valse lucht heeft men last van een te arm mengsel in de cilinder. Dit komt doordat er te veel lucht bij de brandstof zit/komt met als gevolg een niet goed lopende motor. Die valse lucht wordt aangezogen na de carburateur. Valse lucht zorgt o.a. voor een niet goed stationair draaiende motor met hoge toeren. Kortom de motor loopt slecht, de cilinder wordt te warm en er kan er schade aan de cilinder ontstaan.
Daar lees ik echter niks over terug in het relaas van de Ts!
Motor start in één keer kicken en/of knop van de elek start en draait goed, bovendien zakt deze in toeren als de automatische choke is uitgeschakeld.
En zelfs zover terug dat het binnen de specificaties valt van het Sym euro 3 motorblok.
Voor de rest loopt/rijdt het goed met enkel een hoog verbruik!
Op dit type motorblokken heeft een vacuüm lekkage enkel betrekking tot de brandstof aan en/of toevoer.
En ja, dit gaat middels de boven en onderdruk van de cilinder/zuiger combo.
Echter zo'n lekkage impliceert alleen maar dat de druk deels of geheel terug en/of wegvalt!
Ik denk dat jullie beide hetzelfde bedoelen, de ene noemt het zus, de andere zo.
Nee, niet echt! Er is wel degelijk een verschil...
Bij de types die een volledig injectiesysteem aan boord hebben is dit natuurlijk een ander verhaal omdat hier meer onderdelen onder druk komen te staan, hetzij handmatig of d.m.v. een (externe) spanningbron.
Veelal bedient en/of gecontroleerd door een zgn. drukregelaar, daar kan een vacuüm lekkage uitmonden in een hoofdpijndossier als men het niet weet!
Maar dat weten jullie beide al, ik schrijf het alleen nog eens extra neer om die leden, welke niet volledig op de hoogte zijn van de theorie, wat meer inzicht te geven.
Over het algemeen zijn de meeste nogal lui en willen graag dat alles uitvoerig beschreven wordt door mensen zoals wij. Dit is best wel storend aangezien de resources inmiddels volstaat met originele manuals van fabrikanten waar men dit vrij makkelijk in kan terugvinden!
En ja, helaas wordt ik beschouwd als een soort outcast/betweter hier wat me absoluut niet stoort...
De intentie is nog steeds om mensen bij te staan en evt. verder te kunnen helpen.
Dit is altijd de insteek geweest zonder om nou de alwetende de goeroe uit te gaan hangen!
Ik weet immers ook niet alles en heb dit dan ook nooit beweerd!
Maar van zulks soort berichten die werkelijk vrij weinig (lees: niks) toevoegen aan het topic zakt mijn broek toch wel af op den duur! Ik heb het wel vaker gezien dat er in andermans topic ineens een soort welles/nietes oorlog is losgebarsten door individuen die totaal gaan afwijken van het gevraagde euvel en gaan antwoorden op iets wat er niet is als een soort fantoompijn die plots opdoemt ofzo!
@ de Ts, ik heb inmiddels wel het e.e.a. gevonden v.w.b. de CDI's maar is eigenlijk niet wat ik verwacht had...
Het bevestigd alleen wat ik al aangaf maar ze gaan verder niet in over het ''hoe en waarom'' wat weer jammer is.
Als we er niet uitkomen heb ik nog wel een extra lijntje die we kunnen aanroepen...
Dit zijn (nieuwe) mensen die werkzaam zijn bij Sym sinds april 2023 en specifiek zijn aangesteld om vragen van verdelers/dealers, en tevens ook consumenten te kunnen beantwoorden!
Ik hoor en/of lees het wel als je weer tijd hebt om aan de Crox te kunnen werken.