Sym Crox, veel verbruik.

luaggi

Active Member
Beste,

Mijn Crox verbrukt veel benzine, rond de 110km gereden moet ik weer6.5 liter tanken.
mijn afstelling: onbegrensd cdi, 5.1gr rollen, sproeier 94 (?) standaard 18.5mm carb.

hoe kan dit? weet iemand waarom?
heb geen windscherm of dergelijke,
 
Advertisement - register to remove this

Is het een standaard 50cc ? Ik weet dat het voor elke motor verschillend is , maar ik rijdt met een standaard 50cc gy6 , met keihin 18 mm carb , het beste met een 85 sproeier . Vindt 95 dan wel weer een groot verschil , misschien is met een kleinere sproeier proberen . Verbruik is tegen de 1:40 , bij 120 km verbruik 3 tot 3,5 ltr , E5 verschilt weleens met het weer type . Choke werkt ook goed , hoor je hem uitgaan na een paar minuten , zodat de motor weer lager in toeren gaat lopen
 
Is het een standaard 50cc ? Ik weet dat het voor elke motor verschillend is , maar ik rijdt met een standaard 50cc gy6 , met keihin 18 mm carb , het beste met een 85 sproeier . Vindt 95 dan wel weer een groot verschil , misschien is met een kleinere sproeier proberen . Verbruik is tegen de 1:40 , bij 120 km verbruik 3 tot 3,5 ltr , E5 verschilt weleens met het weer type . Choke werkt ook goed , hoor je hem uitgaan na een paar minuten , zodat de motor weer lager in toeren gaat lopen
Met een kleinere sproeier kom ik niet vooruit. valse lucht?
50CC Standaard alles. choke werkt, loopt dan 3.5k stationaar en zakt naar 2k
 
praten we over een viertakt? (en van welk bouwjaar, Emissieklasse?)
zo ja vind ook ik je sproeier aan de grote kant, misschien kan je "onderin" je toeren wat met je mengselschroef (die velen verwarren met een luchtschroef, maar hij werkt dus precies andersom, voor het lage toerengebied)
en 5,1 gram rollen lijken mij ook aan de kleine kant voor een 4t.. misschien kom je daarom wel niet vooruit. blèrt ie de oren van je kop maar komt je vario niet naar buiten?
 
praten we over een viertakt? (en van welk bouwjaar, Emissieklasse?)
Ja, Euro2.
zo ja vind ook ik je sproeier aan de grote kant, misschien kan je "onderin" je toeren wat met je mengselschroef (die velen verwarren met een luchtschroef, maar hij werkt dus precies andersom, voor het lage toerengebied)
Is ook veel te groot. Zit geen mengselschroef op deze carb
en 5,1 gram rollen lijken mij ook aan de kleine kant voor een 4t.. misschien kom je daarom wel niet vooruit. blèrt ie de oren van je kop maar komt je vario niet naar buiten?
5.1 is juist perfect, trekt mooi op en hoge topsnelheid, 8k toeren max.
 
en hoeveel kleiner heb je dan al geprobeerd, dat je zegt dat je dan niet vooruit komt?
heb je je regelschuif en -membraan al gecheckt? mogelijk heb jij daarin nog een verstelbare sproeiernaald, kijk eens hoe die staat?
 
en hoeveel kleiner heb je dan al geprobeerd, dat je zegt dat je dan niet vooruit komt?
heb je je regelschuif en -membraan al gecheckt? mogelijk heb jij daarin nog een verstelbare sproeiernaald, kijk eens hoe die staat?
82, 84 en 86. met 86 kom ik vooruit, maar veel lagere topsnelheid en slechte acceleratie, dipjes enz.

ik zou hier morgen even naar kijken, heb nu en vnv werk :)
 
Ja, Euro2.

Is ook veel te groot. Zit geen mengselschroef op deze carb

5.1 is juist perfect, trekt mooi op en hoge topsnelheid, 8k toeren max.

De Crox is er in Euro 3, 4 en 5... (E2?)

De Euro 3 variant heeft de Deni PD18J carburateur met standaard maat 85 als hoofdsproeier.
De 4 & 5 maken gebruik van een Dellorto carburateur die elektronisch wordt bediend door zgn. solenoid kleppen ook wel magneetventielen genoemd.

In alle gevallen heeft de gasnaald maar één stand. Verstellen naar meer of minder brandstof is dus niet mogelijk.

8.000 RPM op top is eigenlijk al best veel voor het motortje.
Het beste is om tussen de 7.200/7.500 RPM te blijven.
Weet niet welke CDI er momenteel inzit maar daar kan het ook aan liggen dat de motor onvriendelijk in het verbruik is. Met het afwijkende rollengewicht i.c.m. de standaard vario gaat het eigenlijk alleen maar beroerder rijden omdat de motor meer moet werken om het vermogen fatsoenlijk naar het achterwiel te kunnen brengen.

Om het toerental te kunnen temperen kun je het best een zgn. sport en/of race vario plaatsen.
Hierdoor wordt de motor wat zuiniger in verbruik en gaat het toerental op top omlaag zodat de motor binnen het werkgebied blijft. De sproeiermaat kan dan ook weer terug naar maatje 85 wat op zich al vrij groot is op een standaard Sym.
 
Volgens Easy part is het originele rollergewicht 5,9 gram.

Die zou ik op z'n minst ook eerst eens proberen zodat de motor wellicht minder toeren maakt.
Nu is het wel zo dat door de ontgrensde cdi het toerental nadat de v-snaar op z'n max zit in de vario en op z'n min zit in de kopelingpoulie flink gaat oplopen.

Zijn de trekveren en de drukveer in je koppeling origineel want er wordt vaak maar wat ingestoken, zo van horen zeggen.

Het is gewoon zo, dat iedere klap in je cilinder een slokje uit je tank is en met die 94er sproeier zijn de slokjes net iets groter als met een 85er sproeier die er, volgens @Floris van bommelstijn, origineel in hoort te zitten.

Dus als eerste eens controleren of het blokje geen valse lucht trekt en dat je daardoor zo'n grote sproeier hebt moeten monteren.

https://scooterforum.net/search/239271/?q=Valse+lucht&t=resource&o=date
 
Last edited:
Crox is er in Euro 3, 4 en 5... (E2?)
Blok die er onder zit komt uit een Orbit2 van 2012 :)

Zijn de trekveren en de drukveer in je koppeling origineel want er wordt vaak maar wat ingestoken, zo van horen zeggen.
Alles is standaard, naast rolletjes en ontgrensen.


Dus als eerste eens controleren of het blokje geen valse lucht trekt en dat je daardoor zo'n grote sproeier hebt moeten monteren.
Zal k doen, Dankjewel!
 
Blok die er onder zit komt uit een Orbit2 van 2012 :)
Dit is echter ook een Euro 3.
Vond het al wat vreemd omdat Sym inderdaad ook een Euro 2 blok heeft op sommige modellen en types.
En tussen het E2 en E3 motorblok zit aardig wat verschil.

Voorbeeld van een Fiddle:

Naamloos.png

Alleen is de huidige sproeiermaat echt veel te groot...
Zit er misschien een 65cc cilinder gemonteerd op het blok van de Orbit?

En wat voor type en warmtegraad bougie zit er momenteel gemonteerd?
Electroden afstand nog correct (bougie vertoont geen beginnende slijtage)?

Edit: En weet je zeker dat er geen mengselschroef aanwezig is op de carburateur?
Volgens de bijgevoegde pdf van Sym betreffende de Deni carburateur behoort deze er wel te zitten!?
 

Attachments

  • SYMNL_35502_Reinigenafstellencarbv2.pdf
    2.7 MB · Views: 5
Last edited:
Dit is echter ook een Euro 3.
Vond het al wat vreemd omdat Sym inderdaad ook een Euro 2 blok heeft op sommige modellen en types.
En tussen het E2 en E3 motorblok zit aardig wat verschil.
Vreemd... Ik heb namelijk geen EGR of dergelijke. als ik me niet vergis is dat euro3, en euro4 is al injectie.
Alleen is de huidige sproeiermaat echt veel te groot...
Zit er misschien een 65cc cilinder gemonteerd op het blok van de Orbit?
Helaas niet. Dat merk je wel! heb zelf ook een 65cc sym gehad, is wel degelijk een verschil.
En wat voor type en warmtegraad bougie zit er momenteel gemonteerd?
Electroden afstand nog correct (bougie vertoont geen beginnende slijtage)?
bougie is net nieuw. CR7HSA.
En weet je zeker dat er geen mengselschroef aanwezig is op de carburateur?
Volgens de bijgevoegde pdf van Sym betreffende de Deni carburateur behoort deze er wel te zitten!?
voor zover ik weet zit er een keihin carburateur op. ik zal er even naar kijken alsik tijd heb!
 
Back
Top