This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Stuurpen draaien voor ander type voorvork?

CrossRally

Banned
Ik wil een benelli 491 voorvork passend maken op me aprilia rally lc. Ik weet de maten nog niet van die benelli voorvork. Maar is er een mogelijk om dat passend te maken voor een rally lc.

Ik dacht zelf om de stuurpen van een benelli 491 te laten draaien voor me rally lc om dat passend te maken. Zijn er mogelijk heden om een voorvork een andere stuurpen te geven, zodat die past op me rally frame? Ik ben niet zo heel technisch, maar heb dus een andere voorvork nodig en een beetje rap. Dus ik wil er eerst achter komen of dat passend te maken is op een of andere manier.

En als het zou kunnen waar kan ik dan terecht om een andere stuurpen te laten draaien? Heeft iemand zeer goede adresjes waar ze je zeer goed helpen en weten waar ze mee bezig zijn?
 
zal een runner voorvork passen in een rally? Vond namelijk deze quote uit het archief:
Zillion25-03-2001, 11:44
we dachten zelf ook aan een stalker, maar ik dacht dat die vering wel een beetje mee viel omdat dit toch meer een rally scooter is, de voorvork is dezelfde als die van een runner dus dat zal wel goed zitten
 

Wie is eigenlijk WP?
 
White Power, maken ook erg goede veersystemen voor race en crossgebruik.

Runner vork past niet dat kun je denk ik op je vingers natellen... en originele piaggio vorken zijn bras...
Een bestaande vork is altijd aan te passen, hiervoor moet je een beetje technisch inzicht hebben en kunnen meten/rekenen, anders begin er maar gewoon nie aan/laat het iemand anders doen..

Waarom een andere vork?

Edit:
Paioli is goed spul, de malossi vork voor piaggio is ook gewoon een paioli ding met een (prijsverhogende) malossi sticker... en wat betreft die WP vorken voor scooter... weet het nie, maar denk van niet...
 

De reden waarom ik een andere vork nodig hebt is simpel. Hij is verrot, zowel lek als krom, en is verder niks meer mee te beginnen. Nou kan ik dus wel een standaard voorvork kopen, ten eerste de kwaliteit is niet zo heel super, ik kan hem ook niet stugger laten afveren. Is gewoon een standaard kut voorvork.
En andere voorvorken zijn er niet voor rally`s.

Ik weet wel dat alle aprilia vorken passen omdat ze de zelfde balhoofd hebben. Maar een SR t-stuk staat onder een bepaalde graden. En als ik dat precies zoals pinjas dat deed doet in zijn project dan staan die poten naar achteren. Ten eerst vind ik dat er niet eruit zien, ten tweede lijkt me het ook geen goed plan. Verder zijn dus geen goede voorvorken.

Heb dus zitten vergelijken. Ik wilde ook gelijk van me wielenmaat af.
Me rally heeft dus een vage wielen maat.
120-80/12 en 130-80/12. En die velgen vind ik dus zo ook niet mooi. Dus wilde ik daar benelli 491 velgen onder gooien. Ze lijken bijna het zelfde maar van benelli zijn ze dus mooier. Nou dacht ik ook de voorvork te willen gebruiken van die benelli 491. Ten eerste is het een goede vork, ten tweede een goed merk (paioli)

Maar nou vraag ik me af, hoe ga ik die benelli 491 voorvork onder me rally lc frame krijgen? Heel super technisch ben ik niet. En de risico dat ik het verneuk is best groot. Dus ik wilde dat laten doen.

Ten eerste hoe krijg ik de voorvork eronder?
Ten tweede hoeveel gaat het aanpassen ongeveer kosten?
Waar kan ik voor het ombouwen voor terecht.

Graag antwoord mensen, want ik wacht nou al een week.
 
joonguh,.. ff relax man er zit net 2,5 uur tussen je 2 posts..!

mja ik weet dus nie of er bedrijven zijn die eraan beginnen, aanpassen van originele onderdelen zijn de meeste nie zo happig op. En ik kan je zo ook niet precies vertellen hoe dat zou moeten, omdat ik geen maten e.d. weet...

ik snap nu in ieder geval je motivatie om voor een benelli vork te kiezen, ik heb zelf een honda mb vork passend gemaakt voor een citta, omdat die dus ook beter veren, en ik kan er een remklauw opzetten (op een citta jah!)

Ik heb die honda vork gepakt, in het balhoofd van de citta gestoken, toen bleek dat ie te lang was, dus balhoofdpen doormidden geslepen, stukje ertussenuit, zodat het precies ging passen, en dan weer recht op elkaar gelast, dat is erg belangrijk dat dat gewoon kaarsrecht is, anders heb je het idd verneukt
Een trucje om da recht te maken is om een massieve staaf te draaien precies op maat van de binnendiameter van je balhoofdpen, die erin te schuiven en dan lassen.

Misschien heb je vrienden die je kunnen helpen... nogmaals.. bedrijven doen dit niet graag.. misschien een kleine smederij ofzo in de buurt..

mja in ieder geval succes
 

de malossi vorken zijn helemaal aparte en verstelbare vorken , dus geen onzin vorken , en zeker niet te vergelijken met een gewone paiolie vork
 
ik heb het zelf gedaan maar je bent een draaibank , pers en een lasaparaat nodig om het goed en vertrouwd te doen! verder moet je goed letten op de langte,breedte en hoek van de balhoofdbuis/kroonstuk , anders past het straks niet , je moet eigenlijk eerst je voorvork eruithalen , de andere erin schuiven en kijken of het past en natuurlijk of het wel staat. de oude voorvork ben je nodig , metname de balhoofdbuis , want die kun je dus overzetten op je nieuwe krukas alleen is dat niet zo eenvoudig.. het moet immers ook veilig zijn...

denk dat het een duur grapje wordt als je het moet laten doen , zoals ik al zei , ik heb het zelf gedaan en heeft mij niks meer als de aerox vork gekost , maar ga maar eens na wat het uurloon is bij een gemiddelde metaaldraaierij etc..
 
Dickozzz said:
Er was een andere rally met een SR vork op et forum, ff de projecten bij langs, miss heb je dr wat aan

die passen er zo in ,maar dat wil ie niet

je zou m ook kunnen omdraaien maar dan werkt het stuurslot niet en je stuurafslag moet je dan aanpassen..
 

Ja die breedte en lengte van die stuurpen wist ik al dat ik daar op moest letten. Sinds wanneer heb jij een krukas op je voorvork. Waarvoor heb je een las apparaat nodig en een pers. Als die voorvork die je wilt plaatsen waarvan de stuurpen langer en breder is kan je toch even kort maken als de orginele vork. Betrefd de pen. Je maakt toch met de draaibank een andere stuurpen erop? Hoezo zet je het je oude stuurpen over op de nieuwe vork? Dit is toch alleen maar zwakker? Je kan toch met die draaibank zo`n zelfde stuurpen draaien als orgineel zoals ik al eerder zei. Me standaard stuurpen staat gewoon haaks op het kroonstuk dit wil ik dus ook zo houden.
 
uhm , ik bedoel niet krukas , da's duidelijk , was daar even behoorlijk door de war...
bedoelde dus voorvork

weet jij toevallig hoe lang het duurt om een nieuwe te draaien ???
de oude pen kun je zo uit de vork slijpen en overzetten alleen moet je dit wel doen zodat het veilig is dus niet zomaar ff wat eraf slijpen. ik heb echt heel voorzichtig de oude pen eruitgehaald zodat ie niet was beschadigd. de pen zelf heb ik na het losslijpen eruitgeperst want zonder de las zit ie er alsnog heel erg vast in. dat je een lasapperaat nodig betn is logisch , hoe wil je anders de pen vastzetten :?
verder is het zo dat als je de pen overperst op een ander kroonstuk dat die er net zo haaks in zit.. ik heb dit dus met mijn nrg gedaan , van nrg naar aerox vork
 
ik denk dat jij denkt dat die pen erboven op zit , maar hij zit er helemaal doorheen , en dat moet ook , doe je dit niet dan ligt je zo met je snufferd op straat , hij zit zowel boven als onder gelast meestal (aerox geloof ik niet btw)

je moet iig niet denken dat je zo even een buisje erop zet oid!!
 
melf #50 said:
de malossi vorken zijn helemaal aparte en verstelbare vorken , dus geen onzin vorken , en zeker niet te vergelijken met een gewone paiolie vork


ik bedoel ook geen gewone paioli vork, zoals op een benelli 491 ofzo, maar ik wilde zeggen dat die malossi vork een paioli-product is..

net zoals malossi bougies gewoon denso's zijn, malossi carbs van DO zijn, en nog wel meer van die dingen.. malossi plakt op veel spullen hun eigen sticker en dan worden ze veel duurder...