Steeds iets harder!?

TB

Well-Known Member
Ik heb het volgende met me scooter: Me scooter (Sr racing 2000 model) gaat steeds wat harder. In het begin liep ie tegen de 60-65 maar nu loopt ie 70 op de (teller). Hij is helemaal standaard, prop in de uitlaat, piemeltje aan de eerste uitlaatbocht, alles zit er nog op of in! Zou het kunnen zijn dat de prop beetje aan het wegsmelten is? Rijd er alleen hele lange stukken mee dus hij wordt echt flink warm. Ik heb er natuurlijk geen bezwaar tegen dat ie wat harder gaat lopen, zou alleen wel graag willen weten WAARDOOR dit komt. Bij de weg, ik had eerst wat rare geluiden uit de buurt van me luchtfilter, woensdag wordt ie nagekeken, dan kijk ik daarna wat ie dan nog loopt op de teller, misschien dat het enig verschil kan uitmaken. Hoor graag jullie reactie.
 
Advertisement - register to remove this

SJEEZZZZZZZ!
Daar gaat het toch niet om pik!
hij vraagt alleen hoe het komt dat ie harder gaat/lijkt te gaan!
Hé TB, misschien ben je wel afgevallen
smile.gif
 
Haha wie weet, nee maar ff serieus, heeft er iemand misschien enig idee hoe dat verschil er inene kan zijn? Enne dat de teller afwijkt weet ik ook wel, daarom zeg ik op de teller!

Toen ik 'm net had liep ie ongeveer 60, toen 65 na 500 km ofzo en nu loopt ie 70. (op teller dan he). In ieder geval moet ie woensdag ff nagekeken worden, dus misschien dat daar wat uitkomt.
 
Prozhen: 70km/h op een SR-WWW is 48km/h op de teller van mijn Peugeot Speedfight 2 = 45km/h in het echt want mijn scoot was nog origineel toen ik het meette.

Best wel afwijkende tellertjes van die Aprilia's
smile.gif
 
Ogre => De teller van de appies mogen wel flink wat afwijken, maar zoveel kan ik me haast niet voorstellen. 10-12% vertelde de dealer me. En heb het zelf ook uitgeprobeerd en als ik 65 op me teller heb staan dan ga ik ruim zeker 55 op z'n minst. Maar goed ze wijken flink af, maar dat was m'n vraag niet. Is er dan helemaal niemand die iets weet waardoor dat kan komen dat ie harder loopt?
 
Misschien gaat ie harder rijden omdat alles wat gesleten is zoals je rollen en v-snaar.
Als ie zodanig is afgesteld dat ie na een paar honderd km perfect loopt, zit je dus nu in die fase.
smile.gif


Ging jij trouwens nou ook binnenkort een andere achterveer op je SR 2000 gooien? Zeg ff welke, ik wil namelijk ook effe een andere veer op mn appie 2000.
 
Nou, binnenkort... Er gata wel een ander op maar deze is nog helemaal nieuw dus beetje zonde nu nog. Maarre denk een Top Performance ofzo, schijnen hele goede te zijn.

Enne hoe hard loopt jouw appie 2000 standaard eigenlijk, dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal namelijk. Ik zit denk ik niet in die fase na de eerste paar 100 km's. Heb er namelijk 3000 km opzitten. Das nou net zo raar. Hij is na die eerste paar 100 km's inderdaad harder gaan lopen. Eerst 60 en toen 65, maar gisteren had ik 'm op de 70.
 
Kan misschien zijn dat de varioring slijt als hij van plastic is. Of zijn die nooit van plastic? Maar de vario kan dan steeds iets verder waardoor je topsnelheid hoger wordt.
 
Mijn appie was zo gauw het kon, niet meer standaard, maar hij reed zo'n 55-60 op top. Maakte dan wel heel veel herrie, was best irritant. Nu rijdt hij zo'n 85-90 km/u.

Past die TP veer wel? Het luchtfilter kan in de weg zitten denk ik.
 
Hij is juist heel stil als ik op topsnelheid rijd. Vandaag liep ie op topsnelheid een flauw heuveltje op. Net zo hard als op het rechte stuk. Normaal zakt ie dara 5 km af. Nu niet, snap er helemaal niks van, maar maakt me niks uit natuurlijk.

Ik weet natuurlijk niet zeker of die TP past, maar ik ben voorlopig nog niet op zoek naar een andere veer, laat eerst de originele er een tijdje onderzitten.
 
He TB, kan het niet zijn dat je cilinder slijt (met koude motor wegracen), je hebt dan minder compressie dus... minder trekkracht maar hogere topsnelheid. of ander is alles gewoon lekker ingereden..
smile.gif


ps haal gerust alle begrenzers uit je scoot!
 
Het is absoluut niet slijtage, met koude motor doe ik altijd heel rustig en meestal laat ik 'm voordat ik wegga een minuut of wat draaien.

Maar ik zat nu aan het volgende te denken, heb het ook tegen de dealer gezegd en die kijkt hem na: Als de prop in me uitlaat kapot is, dan loopt ie uiteraard harder, heeft ie meer vermogen. Als dan de sproeier iets te klein is voor dat vermogen, sputtert ie een beetje als ie koud is. Want dat doet ie ook als ie koud is. Tenzij ik 'm ff warm(er) laat draaien natuurlijk als ie in de garage sta. Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.

In ieder geval hoor ik morgen wat de dealer eraan heeft gevonden, hij gaat er ook een stuk mee rijden. Ben benieuwd!
 
Dat klopt niet wat je zegt
1 het verschil tussen met prop en zonder prop... heeft weinig effect op de grote van je sproeier, je kan gerust met de zelfde sproeier rijden als je de prop verwijderd !

2 als je prop weg is, dan zou je juist een grotere sproeier moeten hebben (niet noodzakelijk, naar mijn mening) als je scooter koud is dan sputterd hij bij een te grote sproeier, immers er komt meer benzine dus meer koeling, als je sproeier te klein zou zijn (wat jij dus denkt) dan zou die juist niet sputteren. het beste is rij hem warm.... ga stil staan laat hem ff lopen en geef volgas, 1 hij trekt goed weg maar op je top gaat ie sputteren dan is ie waarschijnlijk te klein

2 hij zakt eerst weg waarna hij ineens wegschiet, dan zal die te groot zijn, maar ik denk niet dat jij dit zal hebben omdat je scooter standaard is (dus geen 70cc en dergelijke)

3 hij zakt weg en valt uit, dan is hij te klein... kijk maar ff
 
Oplossing 1 : je cilinder kan beter zijn ingereden, bij een splinternieuwe cilinder gaat de zuiger moeilijker op en neer dan bij een ingereden cilinder.
Oplossing 2 : Als er een varioring is dan kan die wel zeker wegslijten (eigen ervaring Ruud)
Oplossing 3 : als de prop in je uitlaat aan het wegslijten is dan zou ik blij zijn in jou plaats, het kan wel degelijk maar is twijfelachtig op een standaard 50cc. Nou bij de eerste 500 km kan dit wel eens gebeuren dat een zwakkere prop of door fabricage fout de uitlaat beter geeft.
Je carbu zal het niet zijn, redelijk onddenkbaar tenzij je scoot een beetje trilt dan kan één van de schroeven wel eens een beetje verschuiven maar bij een splinternieuwe scoot is dit onwaarschijnlijk.
Nergens tegen gereden met je luchtbak? Een kleine opening kan al wat uitmaken.
Er zijn wel meer verklaringen voor maar zekerheid heb je pas als je alles eens controleert (zal je dealer wel doen)
Of je bent inderdaad wat afgevallen
smile.gif
 
M,n dealer heeft alles nagekeken en er 5 km op gereden. Hij heeft helemaal niets kunnen vinden. De prop zit erin, alles eigenlijk wel. Hij zei dat ie volgens hen helemaal standaard is en dat het enige wat er nog te bedenken viel was dat ik 'm goed ingereden moet hebben. Dat wil nog weleens schelen zei ie.

Ik weet nu in ieder geval zeker dat het niet iets anders is, verder zei ie nog dat er verder ook niks aan mankeert, het enige wat ie had kunnen vinden waren een paar boutjes in de voorvork die ietsie vaster mochten (servicebeurt namelijk). Het zag er volgens hem gewoon heel goed uit.
 
wedden dat aprila teller super veel afwijken op mijn gilera teller 115 is 110 digitaal en 140 (ongeveer) op aprila teller....dus wat wijkt er nou af....en aerox teller zijn bijna net zo erg hoor dus...
 
Hoe kan je nou op een appie teller 140
rijden als die tellers maar tot 120 gaan?
eek.gif
Koop gewoon een X8R-s als je
teller het precies goed moet doen.
Kost al1 wat meer geld om te tunen.
 
Back
Top