Std. Min. Hor. + Metal, ophogen = meer koppel?

FastForward

FastForward or Rewind?
Okay, ff een newbie vraagje, ben wel bedreven in 't 'ontgrenzen' en monteren van nieuwe onderdelen enzo, maar aan cilindertuning etc. heb ik me echter nog nooit gewaagd. Daarom 't volgende:

Op een std. Min. Hor. + een Gianelli Metal wat kan ik doen om nog meer koppel uit deze setup te halen, ophogen? Uitlaatpoort verbreden? En zeg nu niet 'koop een 70cc' want dat snap ik zelf ook wel en da's niet de bedoeling.

Greetz,

FastForward
 
Advertisement - register to remove this

Nou wat je kan doen om te beginnen:
Koop een race-kopp.+vario/overrange.
(multivar+ventivar+polinisnaar/ hebo/deltaclutch achterkopp).

Ik snap echt niet waarom je je cilinder wilt tunen, terwijl de rest van je setup std. is.
 
Hij wil meer ''koppel''.
Nou kerel wat wil je met dat koppel doen dan???:#
Je kunt ook een 17,5/19mm carb nemen en de adviezen die Proz je gaf opvolgen!!!!
 
Uhm, ja, stom, vergeten de rest erbij te vermelden, 't volgende zit er al in:

Malossi Multivar + Ventilvar
Malossi Flyclutch + witte trekveertjes Malossi
Drukveer Malossi Wit
Malossi Rollen 4.8gr
Malossi V-snaar Kevlar
Sproeier 84, zonder buisje in luchtfilter
Gianelli Metal

Voor de rest is ie standaard. Ik had ook een torque driver besteld, maar die paste niet en ik wacht nog op een nieuwe.

Greetz,

FastForward
 
Originally posted by Hebo-47.6mm
Hij wil meer ''koppel''.
Nou kerel wat wil je met dat koppel doen dan???:#
Je kunt ook een 17,5/19mm carb nemen en de adviezen die Proz je gaf opvolgen!!!!
dus een grotere carb. heeft zin op een standaard cilinder?
 
Originally posted by FastForward
Uhm, ja, stom, vergeten de rest erbij te vermelden, 't volgende zit er al in:

Malossi Multivar + Ventilvar
Malossi Flyclutch + witte trekveertjes Malossi
Drukveer Malossi Wit
Malossi Rollen 4.8gr
Malossi V-snaar Kevlar
Sproeier 84, zonder buisje in luchtfilter
Gianelli Metal

Voor de rest is ie standaard. Ik had ook een torque driver besteld, maar die paste niet en ik wacht nog op een nieuwe.

Greetz,

FastForward

Tja dan valt er niet veel meer tedoen, misschien je 50cc giet tunen.. Maar ik zeg et toch: koop een 70cc, 50ccgiet tuned is wel leuk voor een paar dagen, maar daarna wil je toch harder gaan.
Of koop een grotere carb. (meteen 19mm voor in de toekomst) helpt wel een klein beetje.
 
Verbreed je uitlaatpoort iets, als je dan tohc wilt beunen, in theorie krijg je dan wat meer koppel als het allemaal meezit. Zon 0,7mm aan beide kanten is genoeg toch?
En een 19mm monteren natuurlijk.
 
Pas op met het verbreden van een mina std uitlaatpoort. De poort is origineel al erg breed, zo'n 69% van de boring.
Bovendien is de cilinderwand van zo'n zacht gietijzer dat je frees erin hakt als boter.

Wat ik zou doen voor wat meer koppel is ten eerste het halve maantje uit de uitlaatpoort-tunnel frezen (let op dat je er niet doorheen gaat!)
Verder de uitlaatpoort een fatsoenlijke bovenkant geven, dus gewoon een "flauw" boogje ipv die gare vorm.

Tenslotte zit je ook nog met die ultiem gare verbrandingskamer, daar moet je een mooie squish in frezen en op een fatsoenlijke waarde zetten dmv afdraaien van de cilinder of kop (AC).


Originally posted by Sjoerdyo
Verbreed je uitlaatpoort iets, als je dan tohc wilt beunen, in theorie krijg je dan wat meer koppel als het allemaal meezit. Zon 0,7mm aan beide kanten is genoeg toch?
En een 19mm monteren natuurlijk.
 
Originally posted by Joël
Pas op met het verbreden van een mina std uitlaatpoort. De poort is origineel al erg breed, zo'n 69% van de boring.
Bovendien is de cilinderwand van zo'n zacht gietijzer dat je frees erin hakt als boter.

Wat ik zou doen voor wat meer koppel is ten eerste het halve maantje uit de uitlaatpoort-tunnel frezen (let op dat je er niet doorheen gaat!)
Verder de uitlaatpoort een fatsoenlijke bovenkant geven, dus gewoon een "flauw" boogje ipv die gare vorm.

Tenslotte zit je ook nog met die ultiem gare verbrandingskamer, daar moet je een mooie squish in frezen en op een fatsoenlijke waarde zetten dmv afdraaien van de cilinder of kop (AC).


Stel dat je dat doet op een originele cil. Hoeveel kost me dat dan ongeveer....
En wat is het verschil? Meer toeren? Power? koppel? Wat zal ik merken kortom als ik met de scoot rijdt.
En hoe zit het daarna met de levensduur van je cil. ?????
 
Ik moet nu nog wachten op de nieuwe scoot; Dan kan het zijn dat ik zo iets laat doen. Nu was het gewoon uit interesse....
Om te zien of het zijn geld waard was of niet...
Heb dus tijd om op antwoord te wachten
 
Het beste is om dan gewoon een Stage 2 tuningsbeurt te nemen en voor nog meer koppel een mooie cilinderkop erbij te kopen, zeker bij AC.
Voor een tientje of 6 zijn er mooie AC cilinderkopjes te koop met centrale bougie, squish rand, enz.
Het enige wat dan nog nodig is, is het afstellen van de squish dmv afdraaien zoals eerder vermeld.

Resultaat is meer koppel over een groot gebied, meer toeren en meer vermogen. Je zult er lichtere rollen in moeten doen en dan merk je dat de scooter sneller accelereert en dat vooral ook langer blijft doen, topsnelheid neemt dus ook behoorlijk toe, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de verdere setup.

En levensduur..stja... meer toeren = meer slijtage, maar de afwerking van de poorten zorgt natuurlijk ook voor minder slijtage aan de zuigerveer, dus echt merkbaar meer slijtage zul je niet hebben.

Mijn e-mail adres vind je onder "profile" trouwens.... (voor het geval dit niet bekend is)


Originally posted by Bob

Stel dat je dat doet op een originele cil. Hoeveel kost me dat dan ongeveer....
En wat is het verschil? Meer toeren? Power? koppel? Wat zal ik merken kortom als ik met de scoot rijdt.
En hoe zit het daarna met de levensduur van je cil. ?????
 
Last edited:
Back
Top