std cil bewerken

scooter fr€@k

Well-Known Member
ik wil ff voor de gein mijn std cilinder bewerken.
ze hebben mij dus gezegd dat ik de uitlaatpoort 1.5 mm omhoog moet halen , maar moet met de rest van de poortjes ook nog iets gebeuren?
 
Advertisement - register to remove this

als je meer wilt leren van tunen zul je toch echt eerst de theorie moeten snappen , zomaar een vijl in een cilinder raggen is geen tuning en daar leer je het niet mee...

meestal leer je tunen door te lezen , ervaring hebben met techniek(dus eerst exact weten hoe en motortje werkt) en door mensen die er zelf aan doen en je dus wegwijs kunnen maken. daarna is het proberen..
 
ik heb ervaring genoeg met techniek , ik heb al genoeg scooters uit elkaar gehaald terug gemaakt en ik weet ook zeker hoe een motor werkt hoor anders had ik deze vraag ook niet gesteld .
maar ik ken gewoon nog niet het bewerken van de cilinder .
daarom deze vraag
 
mja , het bewerken van een cilinder hangt samen met de werking van een 2 takt , als je verstandig bent koop je eerst een boek waar het over tuning gaat , zoals Graham Bell etc. , dan leer de de belangrijkste dingen die gewoon moet weten voordat je begint. je moet weten wat er gebeurd als je een bepaald ding veranderd en in welke mate iets kan
 
k ik heb zowat op internet gezocht en bel al veel meer teweten gekomen , wat je zei van weet je wat er dan gebeurd . nu wel ja , de uitlaatgassen vertrekken dan veel vroeger dan als je je cil niet bewerkt had , waardoor er een hoger toerental te voorschijn komt , en je mag je uitlaatpoort ook breder maken 70 % maar meer niet anders gaan je zuiger erin vastlopen .
k , ik snap dit nu wel allemaal maar dit niet hoger maken va de poort snap ik wel maar breder maken wat heeft dit dan voor nut ?
 
en daarom moet je eerst alle achtergrondinformatie weten , het hoe maar ook het waarom.. toerental krijg je ook niet alleen door de uitlaatpoort , er zijn meerdere factoren die meespelen , als je 1 ding bijwerkt kan het zijn dat je veel andere dingen ook moet aanpassen.
 
het is een boek met algemene tuning informatie , de basistheorien , waarden en methodes gebruikt etc. , zeer leerzaam , op internet vind je vaak verschillende informatie , de 1 zegt dit de ander dat en vaak halve verhalen , de boeken behandelen vaak alles.

mischien kun je het beste RAZMA hier @ forum even PMmen , die weet deze boeken vaak wel te vinden of mischien heeft die er zelfs nog wel 1
 
Back
Top