1,5 slag open is 'normaal' dus als hij dan niet starten wil moet je ff volgas geven tijdens het starten, als hij dan wel start moet je dus de stationairschroef wat verder dichtdraaien. Dan krijgt ie wat meer benzine
De basis afstelling die je beschrijft is goed Vincent; lucht 1.5 slag open. Maar dat ie met de stationairschroef meer benzine krijgt is een beetje kort door de bocht.
De stat. schroef is namelijk een zogenaamde kwantiteitsregeling. je versteld bij de meeste carbs de gasschuif en gasnaald tegelijk. Oftewel je regelt de totale hoeveelheid stationaire lucht en brandstof. Met de klok meedraaien is meer stationair mengsel, tegen de klok in minder.
De luchtschroef is een zogenaamde kwaliteitsregeling. Door de schroef open te draaien verarm je het mengsel iets met meer (valse) lucht. Als je de schroef met de klok mee dicht draait wordt het mengsel rijker.
Arm is veel lucht weinig benzine
rijk is weinig lucht veel Benzine
De juiste mengverhouding bij benzine motoren ongeacht 4takt of 2 takt, 50cc of 5000cc is ongeveer 1 kg. brandstof op 14.8 kg lucht.
Je kunt bij veel carburateurs ook nog de gasnaald in hoogte t.o.v. de gasschuif verstellen. dit is ook een kwaliteitsregeling. Gasnaald in de hoogste stand is rijker.
Beste Paadre;
Het afstellen van je carb luistert heel nauw. Maar een 2takt laat zich goed hoorbaar afstellen. Oftewel je moet goed naar je blokkie luisteren. Als je in eerste instantie proefondervindelijk de juiste sproeiermaat bij jouw setup hebt gevonden kan je op de volgende manieren luisteren:
Mengsel te arm:
De motor draait makkelijk hoog stationair en klinkt als whengwhengwhengwheng als je het gas loslaat (decelereren) Vaak kan je niet helemaal vol gas geven tijdens het rijden en 'smoort' de motor.
Mengsel te rijk:
De motor draait moeizaam stationair. je moet bijvoorbeeld de stat. schroef veel verder indraaien als hoe hij stond om hem uberhaupt stationair te laten draaien. De motor klinkt stationair zoiets als; tetetetetete. Bij decelereren geeft de motor helemaal geen kik. Op top stottert de motor en kan een beetje zwart gaan roken (=roet).
verder nog wat tips;
-verstel NOOIT meerdere dingen tegelijk voordat je hem weer start. werk telkens maar 1 afstelling af, anders raak je de weg kwijt. De stationairschroef mag je overengens wel telkens verstellen (ALLEEN ALS DE MOTOR DRAAIT). Begin dus eerst met de juiste sproeiermaat. dan de kwaliteit van het mengsel dus luchtschroef en gasnaald. als laatste het stationaire toerental.
-Als jouw scoot is opgevoerd, stel hem dan ietsie rijker voor een betere inwendige smering en koeling.
-stel als laatste de stat. schroef defenitief af.
-Kijk na ca. 500km rijden naar de kleur van de bougie. Deze kan veel vertellen over de afstelling en toestand van de verbranding. goed is melkchocolade bruin met een grijze massa electrode. Te rijk is helemaal zwart. Te arm is helemaal grijs.
Succes
gr
M@D