runner.berg said:
oke ik dacht dat ik t begon te snappen. voetpakking enzo snap ik wel en dat uitdraaien ook. en je timing word anders omdat je poorten hoger komen dan of wat?
Nou kijk ,
Iedere cilinder heeft zijn eigen squish...
Bij nieuwe cilinders staat dit in het boekje , op welke squish ( het aantal voetpakkingen ) je de cilinder moet ophogen.
Hoe meer voetpakkingen jij tussen het blok en de cilinder plaatst hoe hoger jou cilinder komt te staan.
Je krukas zit vast in je blok en die kan op en neer gaan doordat ie draait als gevolg dat je zuiger op en neer gaat.
Nou krijgen we te maken met het BDP en het ODP.
Deze 2 begrippen of afkortingen hebben te maken met de zuigerstand t.o.v de cilinderpoorten en de tussenruimte van de zuiger t.o.v de cilinderkop.
BDP = Bovenste Dode Punt
Het bovenste dode punt houdt in dat als de krukas met de zuiger zijn uiterste end behaald en dan omschakeld om weer terug te draaien.
kort samen gevat : het dode punt van naar voren om naar achter te gaan.
B staat voor Boven (de bovenkant)
Als goed voorbeeld kan je schomelen gebruiken , je bereikt je hoogste punt en zwaaid weer terug , het moment dat jij verwisseld van naar voren of achteren heet het "dode punt"
ODP is hetzelfde maar staat dan voor het uiterste punt aan de onderkant v/d zuiger, maar heeft dan betrekking op de onderkant van de cilinder.
Hoe meer pakkingen jij tussen je blok en de cilinder doet , hoe meer verschil jij hebt van de ruimte tussen de cilinderkop en de zuiger want, je wilt niet dat je zuiger in je cilinderkop gaat staan te boren.
Drm. meet je de Squish af om er achter te komen hoeveel mm je aan pakkingen moet gebruiken voor je cilinder.
En hoe meer voetpakking hoe hoger de timing van de spoelers en uitlaatpoort
Een te kleine squish zorgt er voor dat je meer detonatie krijgt
en een te hoge qsuish , zorgt voor te weinig compressie
drm is het zeer belangrijk om het goed te berekenen en te monteren.
hoe je dit doet (squish afmeten) is hierboven al beschreven..
misschien kan hier nog iemand iets aan toevoegen