Squish

Adit

»TJ Tuned Rox«
Nou ok dan hier een Topic op aanraden van $aint :).

Ik zat vandaag door die italiaanse papieren te bladeren en kwam dit tegen

squish.jpg


Betekent dit dat de Squish van een Evo 50 op 0.6 / 0.7mm moet staan?

PS als iemand ook meteen neer kan zetten hoe je het beste je Squish kan opmeten is dat handig mochten er ooit nog meer mensen willen weten hoe dat moet. ( en nee ik kan het niet :p )
 
Advertisement - register to remove this

wat daar staat is dat ze voor een luchtgekoelde evo50 een squish van 0,7mm aanraden en voor lc .6mm.

als je hem tussen .5 en .7 zet zit je altijd goed.

opmeten doe je dmv een omgebogen tin draadje in je bougie gaat te steken zodat hij de wand van je cil raakt, dan paar keer je krukas rond draaien. en dan draadje eruit halen en dan de dikte v.h. draadje opmeten met een (digi)schuifmaat.
 
Of je plakt met een plakbandje een stukje tin op je zuiger en draait dan een paar x rond. (dan kantelt de zuiger ook niet)
 
DJaex said:
Je bedoelt op de zijkant van je zuiger ? of op de kop?

zijkant van de zuiger, tegen de wand aan
zodat het stukje tin wordt geplet tussen je zuiger en je kop.

dat platte stukje tin meet je op en moet dus ongeveer 0,55 / 0,6 mm zijn
 
als je een beetje goed big-end hebt mag je hem van mij wel op 0.40 / 0.35 zetten.

mits je dan wel je compressieverhouding op een juiste manier afsteld.
 
dan zou je idd dus je kop aan moeten passen ja, ik zat ff te denken over dat kantelen van je zuiger, kan je toch gewoon 2 tin staafjes nemen

en dan deze vorm :

_l l_ dan hef je dat kantelen wel weer op...
 
gloomyglow said:
als je een beetje goed big-end hebt mag je hem van mij wel op 0.40 / 0.35 zetten.

mits je dan wel je compressieverhouding op een juiste manier afsteld.

Hihihi, je big end heeft vrij weinig met je squish te maken.

Je stelt je squish af op de breedte van je squishband. Door de squish-afstand te verkleinen vergroot je de squish-snelheid. Als deze snelheid te hoog word krijg je detonatie. En er zijn bepaalde waardes waar je niet overheen mag.

Een compressie verhouding stel je niet af. Daar ontwep je een kop naar, evenals een squishband.
 
Rooienaar said:
Staat genoeg over in verschillende topics, searchen doet geen pijn hoor ;)

al gedaan hoor sgat :*
Maar kwam niet veel soeps uit :)

//edit maar als je een stuk tin aan de zeikant van je Zuiger zet dan meet je dus de ruimte tussen je Zuiger en Cil Wand toch? Maar je Squish zit toch eigl tussne je Cil Kop en je Zuiger kop ?

Correct me if i'm wrong.
 
Last edited:
Blom said:
Hihihi, je big end heeft vrij weinig met je squish te maken.

Nee, je squishhoogte is er ook voor dat door de speling op je big en small-end je zuiger je kop niet raakt op max. toerental.
 
Last edited:
ABT said:
Nee, je squishhoogte is er ook voor dat door de speling op je big en small-end je zuiger je kop niet raakt op max. toerental.

Klopt, maar dat heeft ook veel met de kwaliteit en slijtage van je as te maken. Maar het is niet de rede waarom je een squishband heb.
 
DJaex said:
PS als iemand ook meteen neer kan zetten hoe je het beste je Squish kan opmeten is dat handig mochten er ooit nog meer mensen willen weten hoe dat moet. ( en nee ik kan het niet :p )

hoe je je squish uit moet meten staat in de search. Zijn echt genoeg toppics over geweest.
Een beetje zoeken kan geen kwaad. ;)
 
Blom said:
Hihihi, je big end heeft vrij weinig met je squish te maken.

Je stelt je squish af op de breedte van je squishband. Door de squish-afstand te verkleinen vergroot je de squish-snelheid. Als deze snelheid te hoog word krijg je detonatie. En er zijn bepaalde waardes waar je niet overheen mag.

Een compressie verhouding stel je niet af. Daar ontwep je een kop naar, evenals een squishband.
als je je squish te groot maakt krijg je ook detonatie :)

imo gewoon tussen 0,4 en 0,5 zetten en zorgen dat je compressieverhouding dan nog redelijk safe blijft.
 
Blom said:
Hihihi, je big end heeft vrij weinig met je squish te maken.
als je horizontale speling in je big-end heb heeft dat er wel mee te maken...maja als je horizontale speling hebt is t hoogtijd voor een nieuwe krukas...
 
Aerox-tuning said:
als je horizontale speling in je big-end heb heeft dat er wel mee te maken...maja als je horizontale speling hebt is t hoogtijd voor een nieuwe krukas...

elk big-end heeft speling. deze speling zit in een bepaald tollerantie gebied.

als jij je squish op 0.25 zet dan heb je een zeer hoge kans dat op topvermogen/ toptoeren je zuiger de verbrandingskamer raakt.
 
DJaex said:
al gedaan hoor sgat :*
Maar kwam niet veel soeps uit :)

//edit maar als je een stuk tin aan de zeikant van je Zuiger zet dan meet je dus de ruimte tussen je Zuiger en Cil Wand toch? Maar je Squish zit toch eigl tussne je Cil Kop en je Zuiger kop ?

Correct me if i'm wrong.

je meet de squish dus op de kop van de zuiger, dus tussen de zuiger en de cilinderkop! speling tussen wand en zuiger heeft er zo goed als niets mee te maken
 
Back
Top