squish vragen

cesar

Well-Known Member
Ik heb een oud project van mij uit de garage gehaald. Ik ben nu bezig
met een honda mt8 blok opnieuw op te bouwen. er zit een 125cc parmakit
op, de kop heb ik laten bewerken door vhs hij heeft nu de juiste diameter en squishband en er zit een o ring in, dus geen koppaking meer. Nu komt mijn squish uit op 1,4mm. Ik weet dat een te kleine squish niet goed is maar een te grote ook niet, dus mijn vraag is of die te groot is. Mijn 2e vraag is of de squish waarde gerelateerd is aan de cilinderinhoud of moet die waarde altijd tussen de 0,5mm en 0,8 ongeveer liggen. Ik had er even een stukje mee gereden en hij werd best wel warm
 
Advertisement - register to remove this

de squish zal zo'n 0,7 moeten bedragen , maar bedenk je wel even dat de drijfstangen die in zo'n blok zitten niet allemaal geweldig zijn , als je een goed drijfstangetje + lager hebt kun je m gewoon scherp zetten , maar heb je zomaar een krukasje zou ik hiermee oppassen anders ligt ie er zo uit.

heb je overigens wel de kopinhoud gemeten en aangepast op de cilinder , dus op de timing o.a. ? en op de uitlaat?

hoe warm word ie btw?

het is btw niet gezegd dat dit aan de kop ligt.

en wat voor toerentallen draai je ongeveer?
 
Nou ik heb maar 1 keer door de straat op en neer gereden. En hij had sowieso een te grote sproeier dus hij liep al niet lekker. Ik heb geen getallen om aan te geven hoe heet die werd maar wel redelijk heet na een korte periode. Nu is de cilinder wel compleet nieuw dus dit waren zijn eerste meters. Mijn kop is door vhs aangepast, weet niet of je dat iets zegt? ik heb hem de zuiger(en cilinder) meegegeven voor de bolling. Maar waar het mij eigenlijk om ging is of een squish van 1,4mm voor problemen zorgt? Ik heb btw mijn as op speling gecheckt, dat heeft ie niet. Verder heb ik een keihin 24mm d slide en een proma bovenlangs
 
als je niks meet dan kun je er ook niks van zeggen of ie heet word of niet , maar natuurlijk word ie heet , dat is normaal ;)


dus je zult als je wilt weten hoe warm ie word een goeie temperatuurmeter aan moeten schaffen , net als een toerenteller... (of beide in 1)

ga je met koppen expirimenteren ga je in de gevarenzone , maar als VHS er ervaring mee heeft zal dit wel goed zitten , maar zul je hun ook moeten vragen wat voor squish je nodig bent..

heb je een standaard ontsteking?
 
Ja helaas heb ik een standaard ontsteking. Ik heb net weer even wat gemeten en gelezen in dat boek van bell. Hij geeft aan voor 100 tot 125cc een squish van 0,6 tot 0,8mm. Ik denk ook dat het probleem bij mijn cilinder zit, die komen niet allemaal hetzelfde uit de fabriek. de rand van de zuiger komt ook niet helemaal tot boven, scheelt 0,8. Aan de kwaliteit van vhs twijfel ik niet, ik mocht ook langskomen om hem nog een beetje te laten aanpassen. als ik hem nog 0,2 vlak en de voetpakking vervang voor vloeibare moet ik ongeveer uitkomen op 0,8mm
 
mja ,dan praten we over getunede blokken , een Parmakit zo op een std blok mag je daarmee niet vergelijken. en bovendien zal er ook iets in staan over de INHOUD van de kop , en afhankelijk op welke toerentallen je wilt rijden icm de uitlaat zal dat ook een belangrijke factor zijn , kortom , je bent nu met dingen bezig die erg belangrijk zijn en dus goed moeten zijn , en in het ergste geval fikt je zuiger weg..

de zuiger kan het beste gelijk staan met de bovenkant van de cilinder , hiervoor kun je OF de bovenkant afdraaien OF de onderkant (van de cilinder dus) , dit KUN je niet aanpassen met de kop..

verder , de std onsteking moet wel goed staan , en dat staat ie vaak niet , er zijn ook andere grondplaten te koop met een andere voorontsteking.

ook is een Proma niet echt DE uitlaat hiervoor , als je met koppen begint aan te passen.

als je de brommer als project hebt dus niet voor op straat zou ik iig een HPI ontsteking erop zetten (of een PVL) , dat scheelt al enorm , en daarnaast een goeie uitlaat laten maken wil je ooit echt de boel mooi laten lopen. anders is het zonde om zo'n kop te gebruiken , want daar haal je niks tot weinig uit zolang je nog met een std blok rijdt.

en een 24mm is best klein , zou toch zeker een 28 erop zetten of nog groter.
 
elke onsteking van een mt blok kun je vervroegen of verlaten, gewoon het streepje op de onsteking gelijk zetten met het pijltje in het blok, en als dat niet goed rijd even vervroegen..

Zou hem zo is in elkaar zetten, anders heeft ie veelste veel compressie en die cilinders rijd je dan best snel stuk.

En inderdaad een keihin 28 vlak zou het veel beter doen op deze cilinder.

Bij motoimport hebbe we nu een goede metrakit uitlaat liggen voor zulke cilinders:)
 
ik heb nu een squish van 1,00 daar ga ik het eens mee proberen. Van die ontsteking weet ik. Het word ook geen high end sprintertje, het is meer om te crossen aangezien ik midde in een bos woon. Heb ook nog een tecno onderlangs om te proberen. Die metrakit ken ik niet heb je daar een foto van kon niks vinden?
 
imitatie chromen bocht loopt ook niet verkeerd :)

gianelli bocht viel mij tegen.

als je de std onsteking gebruikt draai dan je grondplaat eens helemaal naar rechts en kijk eens wat ie dan doet. volgens mij was het naar rechts :X

en dan natuurlijk niet direct volgas proberen ;)
 
Vervroegen = grondplaat linksom draaien lijkt me, dan komt ie eerder langs de pickup en heb je dus vroegere ontsteking:p.
Mits een mt8 dezelfde kant op draait en de ontsteking aan dezelfde kant zit als bij een normaal scooter blok.
 
Het is idd linksomdraaien als je hem vast hebt, zo komt ie helemaal rechts te staan. ( zit even op mijn broertjes account)
 
is echt al lang geleden voor mij , maar draai je de verkeerde kant op kom je er gauw achter dat het niet werkt iig.

als het goed is draait een MT linksom btw.
 
Back
Top