squish @ athena vlinder? daardoor putjes in cil en kop?

Status
Not open for further replies.

FraNNa

beta blaast lkkr..
hee mensen

ik heb een vraagje.. na een tijdje gereden te hebben met scoot blijkt dat er weer putjes in me zuiger en kop komen

(athena vlinder 70 3br getuned + c21 + 21mm)

de squish stond op 0,8 mm kan dat nou daar aan liggen?? (ik heb steeds goied warmgereden en 10 max gereden) de cil was totaal niet heet...

of kan dit komen door me dopller as dat die de ontsteking vervroegt? (dat ie gaat pingelen?) want ik heb dit probleem eerder gehad en toenw as me athena vastgelopen check foto maar!
athena%20dood%203.jpg



moet ik nou de squish krapper zetten? ik heb vanalles getest met voetpakkingen en ik kan alleen maar uitkomen op 0,58mm of 0,8mm kan ik da gerust die 0,58 pakken?? (in athena boekje staat dat ei 0,7 moet zijn)


alvast thx mensen :)
 
Advertisement - register to remove this

putjes in je kop + zuiger hoeven niet alleen perse door detonatie te komen hoor, kan ook veroorzaakt worden door troep in je cilinder bv...
 
0,8 lijkt me wel redelijk safe..
misschien staat ontsteking idd wel te vroeg...
ikzelf had die putjes nadat mijn klepjes afgebroken waren..
 
putjes in je cilinderkop kunnen tog niet veroorzaakt worden door een te vroeg ontstekingstijdstip d8 ik ? (zo wel, sorry alvast :p )
 
nog maar een keertje dan... ruime squish = meer kans op detonatie.
Krappe squish = Hogere compressie die ook zorgt voor detonatie.

Dus je kan je squish wel op "ruim" zetten maar daardoor word de kans op detonatie ook vergroot. ( mijn ervaring : nog sneller detonatie dan met een krappe squish. )

Pak nou gewoon de aangegeven maat. Dan zit je pas op safe.

Je ontsteking ietsjes later zetten ( als je een rotor hebt ) . Geen vervroegings spietjes gebruiken als je std ontsteking hebt en het niet nodig is.

search :)
 
A-Bizar said:
Pak nou gewoon de aangegeven maat. Dan zit je pas op safe.

Je ontsteking ietsjes later zetten ( als je een rotor hebt ) . Geen vervroegings spietjes gebruiken als je std ontsteking hebt en het niet nodig is.

search :)

nou volgens athena boekje moet ik 0,7 mm squish hebben.. dus 0,58 mm lijkt me te krap..

MAAR je zegt het al geen vervroegings spietjes gebruiken maar ik heb een doppler asje en die blijkt al vervroegt te zijn (baan voor dat spietje vervroegt) dus moet ik die "ver-lateren" d.m.v. een vervroegings spie omdraaien?
 
op super gaan rijden als je dat nog niet doet...:) die heeft een hoger octaangetal dan euro95 en zal onder een veel hogere druk (bij een bepaalde temp.) pas gaan detoneren.
 
FraNNa said:
nou volgens athena boekje moet ik 0,7 mm squish hebben.. dus 0,58 mm lijkt me te krap..

heb je mij 0,58 horen zeggen? :rolleyes: ( edit : ik zie het nu in je eerste post dus snap wat je bedoeld :D )
Als ze 0,7 aanraden vind ik het vreemd als je 0.8 aan gaat houden.

Maar mijn mening is dat je beter op 0.58 kan zitten dan 0.8

Over die doppler. Het is heel minimaal wat ie vervroegt dus zou gewoon je std spie gebruiken en dan zit je wel goed.
Ik zou wel even een nieuw kopje aanschaffen als ik jou was... die butsen zullen hoogtswaarschijnlijk opnieuw voor problemen gaan zorgen.

wat voor bougie heb je? ( zal er wel weer pverheen gelezen hebben :p )
 
A-Bizar said:
heb je mij 0,58 horen zeggen? :rolleyes: ( edit : ik zie het nu in je eerste post dus snap wat je bedoeld :D )
Als ze 0,7 aanraden vind ik het vreemd als je 0.8 aan gaat houden.

Maar mijn mening is dat je beter op 0.58 kan zitten dan 0.8

Over die doppler. Het is heel minimaal wat ie vervroegt dus zou gewoon je std spie gebruiken en dan zit je wel goed.
Ik zou wel even een nieuw kopje aanschaffen als ik jou was... die butsen zullen hoogtswaarschijnlijk opnieuw voor problemen gaan zorgen.

wat voor bougie heb je? ( zal er wel weer pverheen gelezen hebben :p )


ik heb nu bougie BHS 9 (ngk) lange schagt... lijkt me toch goed?

btw die putjes zitten aan de onderkant (richting uitlaatpoort) bij me vorrige athena kop+zuiger en deze nieuwe kop+zuiger dus er is iets wat dat veroorzaakt.. maar wat?

ik ga dus een vervroegings spie omdraaiend testen.. ik zou anders niet kunne uitvinden waar het anders aan kan liggen! :'( :X
 
gewoon std spie gebruiken , ontsteking met een stroboscooplamp afstellen dan moet dat goed zijn...

ik heb wel vaker setups gehad met ruime squiss en dat leed nooit tot problemen , ik rij zelf altijd met 0,7 en dat is bij mij altijd perfect!

denk eerder dat er rommel in je blok zit... bij detonatie verbrand het en brokkelt het af..
 
melf #50 said:
denk eerder dat er rommel in je blok zit... bij detonatie verbrand het en brokkelt het af..


jah maar hoe kan er zoveel rommel in me carter zitten?? :X

check me vorigge athena kop.. dat was gewoon niet normaal..zo erg aangetast was die kop..


btw ik had hiervoor ff tijdelijk een rode top onder me scoot gehad.. en toen had ik hier helemaal geen last van! dus me carter is niet smerig...

het lijkt me sterk dat ik rommel in me carter heb..,
 
Ik reed met mij athena xsh tuned op 0,5 mm squish op 0,6 ging ie detoneren als een gek :)
 
Last edited:
FraNNa said:
ik heb nu bougie BHS 9 (ngk) lange schagt... lijkt me toch goed?

btw die putjes zitten aan de onderkant (richting uitlaatpoort) bij me vorrige athena kop+zuiger en deze nieuwe kop+zuiger dus er is iets wat dat veroorzaakt.. maar wat?

ik ga dus een vervroegings spie omdraaiend testen.. ik zou anders niet kunne uitvinden waar het anders aan kan liggen! :'( :X

Gewoon je originele spie er in drukken.
Grondplaat bevestigings gaatjes uit boren met een 10mm!! boortje,en dan het meest links draaiend de grondplaat vast zetten.
En je hebt een perfect vervroegde ontsteking :!
 
melf #50 said:
mja, ligt dan igg niet aan de squiss , meestal ontsteking

Ik heb ook even met athena gereden een tijdje terug en bij mij was de squish wel erg belangrijk. De kop en zuiger detoneerden ook helemaal kapot toen ie niet goed stond.
 
Denk dat dit rommel in je blok is, foto is wel een beetje vaag. 0.8mm is opzich een veilige squish. Voor de zekerheid nog wel ff je ontsteking nakijken..
 
0,8 is veel te ruim, bij 0,6 ging mijn athena al detoneren als een gek....
Ik denk dat ie zich het fijnst voelt tussen 0,5 en 0,6 :)

@ topicstarter ik zou dan voor de 0,58 gaan zoals je zelf al aangeeft :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top