Sproeier lijkt zo klein maar loopt prima

PhotexNL

Member
Hoi allemaal ik heb even een sproeier vraagje. Ik rijd met de volgende setup en de kleur van bougie is perfect en hij loopt ook perfect maar de sproeier maar lijkt me zo klein.

Morini
Airsal T6 70cc
Yasuni R
17,5 mm carb
Cart filter vrijwel hetzelfde als powerfilter(origineel filter niet meer te krijgen en iets anders past niet)
Sproeier 76
Malossi multivar 6,8g rollen
Malossi deltaclutch witte druk gele trekveren

Ik zie meestal toch veel grotere sproeiers voorbij komen maar als ik groter ga loopt hij niet lekker meer. Ook toen ik jaren geleden van 50 naar 70 cc ging wilde hij geen grotere sproeier wat mij ook al erg vreemd leek maar hij rijd al jaren prima. Keeringen, pakkingen alles is dicht, valse lucht is ook niet een ding. Het lijkt me toch dat met een 70cc hij wat meer brandstof zou willen?
 
Advertisement - register to remove this

Nog even een vraag.
Hoe kan het dat een mina blok met dezelfde cilinder, carb, uitlaat etc met een sproeier 92 moet rijden en mijn morini blok maar met een 78 terwijl deze een opener filter heeft. De cilinder inhoud is beide 70cc. Dat er kleine verschillen in zitten snap ik maar zo veel. Of heeft dit ook met de aanzuig snelheid (geen idee hoe je dat noemt) te maken? Dat bijvoorbeeld morine sneller aanzuigt waardoor de cilinder ondanks een kleinere sproeier toch vol genoeg komt.

Cilinderinhoud zegt niks. 2 identieke cilinders kun je bij de een 20k rpm laten draaien en andere 10k rpm. Je zou denken ja hoe meer toeren des te sneller je scooter is. Nee, theorie werkt dus niet zo en alle andere onderdelen eromheen bepalen eigenlijk welke verhouding je cilinder nodig heeft. Een 17.5mm carburateur staat niet gelijk aan 28mm carburateur. Carburateurs van diverse merken kunnen onderling ook verschillend zijn. Dit geldt ook voor je luchtfilter, spruitstuk, overbrenging etc.

Kortom, kijk naar je bougie, luister en voel wat je blok doet. Voor de rest maakt een sproeiermaat geen flikker uit.
 
Dat snap ik.
Maar wat ik bedoel is stel je pakt een maatbeker met een inhoud van 70cc.
Je laat deze vollopen door een sproeier 78 (fantaseer even mee).
Je herhaalt dit met een sproeier 92.
De maatbeker zal sneller vol zijn met sproeier 92.

Wat ik wil zeggen is om die cilinder te vullen met de optimale hoeveelheid mengsel benzine/lucht is in beide blokken dezelfde hoeveelheid nodig. Het is en blijft 70cc waarbij de ideale verhouding in theorie gelijk is. Hoe kan het dat die hoeveelheid bij het ene blok door een 78 sproeier kan worden getrokken en bij het andere blok een 92 of whatever nodig is.
Je vergeet het aantal toeren dat een snelle cilinder meer draait.
 
Back
Top