Sproeier lijkt zo klein maar loopt prima

PhotexNL

Member
Hoi allemaal ik heb even een sproeier vraagje. Ik rijd met de volgende setup en de kleur van bougie is perfect en hij loopt ook perfect maar de sproeier maar lijkt me zo klein.

Morini
Airsal T6 70cc
Yasuni R
17,5 mm carb
Cart filter vrijwel hetzelfde als powerfilter(origineel filter niet meer te krijgen en iets anders past niet)
Sproeier 76
Malossi multivar 6,8g rollen
Malossi deltaclutch witte druk gele trekveren

Ik zie meestal toch veel grotere sproeiers voorbij komen maar als ik groter ga loopt hij niet lekker meer. Ook toen ik jaren geleden van 50 naar 70 cc ging wilde hij geen grotere sproeier wat mij ook al erg vreemd leek maar hij rijd al jaren prima. Keeringen, pakkingen alles is dicht, valse lucht is ook niet een ding. Het lijkt me toch dat met een 70cc hij wat meer brandstof zou willen?
 
Advertisement - register to remove this

Hoi allemaal ik heb even een sproeier vraagje. Ik rijd met de volgende setup en de kleur van bougie is perfect en hij loopt ook perfect maar de sproeier maar lijkt me zo klein.

Morini
Airsal T6 70cc
Yasuni R
17,5 mm carb
Cart filter vrijwel hetzelfde als powerfilter(origineel filter niet meer te krijgen en iets anders past niet)
Sproeier 76
Malossi multivar 6,8g rollen
Malossi deltaclutch witte druk gele trekveren

Ik zie meestal toch veel grotere sproeiers voorbij komen maar als ik groter ga loopt hij niet lekker meer. Ook toen ik jaren geleden van 50 naar 70 cc ging wilde hij geen grotere sproeier wat mij ook al erg vreemd leek maar hij rijd al jaren prima. Keeringen, pakkingen alles is dicht, valse lucht is ook niet een ding. Het lijkt me toch dat met een 70cc hij wat meer brandstof zou willen?
Je rijd een airsal t6 dat is een budget cillinder, dit zal niet de meeste brandstof vergen. Ik vond het ook raar dat mijn 21mm dellorto op sproeier 92 het best liep maar ja als je scooter het al jaren vol houd lekker houden zo. En als je dan toch meer inlaat wil haal dan een groter membraan!
 
Hahaha. Inderdaad BartJ. De bougie heeft de goede kleur. Ik denk dat Diether een punt heeft. Zie hier het spruitstuk van het blokje.
De binnen diameter van inlaat is kleiner dan die van de carb en tevens is het membraan gat heel klein. Ter vergelijking ook even een plaatje van een mina spruitstuk. Ik denk dat de doorvoer gewoon niet groot genoeg is om er meer mengsel door heen te pompen??
spruitstuk-tgb-101s.jpg

pia-1a008824_2.jpg
 
Dit is de filter.
Maar AMG retro wat bedoel je precies.
Hij rijd precies hetzelfde op de originele filter als op deze, wilde geen grotere sproeier niks en dat verbaasde me nog al. Hij wil ook de luchtschroef heel ver open om goed afgesteld te zijn (ook dit was al met de originele filter). Het lijkt wel of er gewoon niet meer mengsel door het spruitstuk kan.
 

Attachments

  • 18.00221.jpg
    18.00221.jpg
    84.1 KB · Views: 5
Allright.
Nee ik dacht mss heb je een enorme luchtbox met minimale luchtdoorlaat, dan gaat hij ook weinig doen met meer benzine.
Ik heb niks gezegd en ben benieuwd naar je ervaring met een ander spruitstuk.
 
Haha nee hij kan genoeg lucht pakken nu vandaar dat ik ook verwacht had een grotere sproeier te moeten maar nee. Toen gingen er vraagtekens draaien aangezien de sproeier sowieso al klein leek. Ik kan me hier niet echt een andere reden voor bedenken. Overigens is er geen ander spruitstuk dat past helaas....
 
Nog even een vraag.
Hoe kan het dat een mina blok met dezelfde cilinder, carb, uitlaat etc met een sproeier 92 moet rijden en mijn morini blok maar met een 78 terwijl deze een opener filter heeft. De cilinder inhoud is beide 70cc. Dat er kleine verschillen in zitten snap ik maar zo veel. Of heeft dit ook met de aanzuig snelheid (geen idee hoe je dat noemt) te maken? Dat bijvoorbeeld morine sneller aanzuigt waardoor de cilinder ondanks een kleinere sproeier toch vol genoeg komt.
 
Nog even een vraag.
Hoe kan het dat een mina blok met dezelfde cilinder, carb, uitlaat etc met een sproeier 92 moet rijden en mijn morini blok maar met een 78 terwijl deze een opener filter heeft. De cilinder inhoud is beide 70cc. Dat er kleine verschillen in zitten snap ik maar zo veel. Of heeft dit ook met de aanzuig snelheid (geen idee hoe je dat noemt) te maken? Dat bijvoorbeeld morine sneller aanzuigt waardoor de cilinder ondanks een kleinere sproeier toch vol genoeg komt.
Hangt er ook vanaf wat voor membraan de een heeft. En verder kan je het niet echt kiezen
 
Nog even een vraag.
Hoe kan het dat een mina blok met dezelfde cilinder, carb, uitlaat etc met een sproeier 92 moet rijden en mijn morini blok maar met een 78 terwijl deze een opener filter heeft. De cilinder inhoud is beide 70cc. Dat er kleine verschillen in zitten snap ik maar zo veel. Of heeft dit ook met de aanzuig snelheid (geen idee hoe je dat noemt) te maken? Dat bijvoorbeeld morine sneller aanzuigt waardoor de cilinder ondanks een kleinere sproeier toch vol genoeg komt.
Dit is appels en peren vergelijken. Ten eerste open filter is een belangrijk verschil en nergens voor nodig. Ten tweede Morini is geen Mina. Als jij 2x dezelfde setup hebt op beide een mina blok bijvoorbeeld zelfs dan hoeft de sproeier niet hetzelfde te zijn
 
Dat snap ik.
Maar wat ik bedoel is stel je pakt een maatbeker met een inhoud van 70cc.
Je laat deze vollopen door een sproeier 78 (fantaseer even mee).
Je herhaalt dit met een sproeier 92.
De maatbeker zal sneller vol zijn met sproeier 92.

Wat ik wil zeggen is om die cilinder te vullen met de optimale hoeveelheid mengsel benzine/lucht is in beide blokken dezelfde hoeveelheid nodig. Het is en blijft 70cc waarbij de ideale verhouding in theorie gelijk is. Hoe kan het dat die hoeveelheid bij het ene blok door een 78 sproeier kan worden getrokken en bij het andere blok een 92 of whatever nodig is.
 
Dat snap ik.
Maar wat ik bedoel is stel je pakt een maatbeker met een inhoud van 70cc.
Je laat deze vollopen door een sproeier 78 (fantaseer even mee).
Je herhaalt dit met een sproeier 92.
De maatbeker zal sneller vol zijn met sproeier 92.

Wat ik wil zeggen is om die cilinder te vullen met de optimale hoeveelheid mengsel benzine/lucht is in beide blokken dezelfde hoeveelheid nodig. Het is en blijft 70cc waarbij de ideale verhouding in theorie gelijk is. Hoe kan het dat die hoeveelheid bij het ene blok door een 78 sproeier kan worden getrokken en bij het andere blok een 92 of whatever nodig is.
Hangt dus af van je lucht etcetera!
 
Heren ik snap wel hoe het in de praktijk allemaal werkt maar dit is niet wat ik bedoel.

Ik bedoel de Lambda = 1 verhouding.
De perfecte verhouding benzine/lucht voor optimale verbranding. Dit wil zeggen een verhouding van 14,7 delen lucht op 1 deel benzine.

Dit wil zeggen dat een cilinder met een inhoud van 70 cc gevuld moet zijn met 65,52 cc lucht en 4,46 cc benzine voor de optimale verbranding. Dit is een natuurkundige verhouding die universeel is, ofwel dit geld voor welke 70 cc op welk merk, type etc.

Diezelfde verhouding moet dus worden bereikt op beide blokken. Met hele verschillende sproeiers?????
 
Feitelijk heb je gelijk. maar mijn mina blokken rijden trouwens alledrie met 76 sproeier prima.
de slag van je zuiger creeert een vacuum die de peut uit de carb trekt. Als er ergens in het pad van carb spruitstuk membraan cilinder benzine niet goed doorkomt dan kunnen er verschillen gaan ontstaan. of er kan meer lucht binnen komen waardoor meer benzine nodig is voor een goede verbranding. zeer veel variabelen die de benodigde sproeier maat kunnen beinvloeden.
 
Feitelijk heb je gelijk. maar mijn mina blokken rijden trouwens alledrie met 76 sproeier prima.
de slag van je zuiger creeert een vacuum die de peut uit de carb trekt. Als er ergens in het pad van carb spruitstuk membraan cilinder benzine niet goed doorkomt dan kunnen er verschillen gaan ontstaan. of er kan meer lucht binnen komen waardoor meer benzine nodig is voor een goede verbranding. zeer veel variabelen die de benodigde sproeier maat kunnen beinvloeden.
Juist, precies wat ik bedoel.
Maar uiteindelijk heeft elke cilinder met dezelfde inhoud ook dezelfde verhouding nodig voor maximale verbranding.

Wat ik verder hierboven bedoelde is dat blokken met een kleinere sproeier (en dezelfde setup) dus waarschijnlijk sneller aanzuigen waardoor de eind verhouding lucht/benzine in de cilinder ongeveer gelijk is?
 
ik ging even uit van de vergelijking tussen twee blokken die jij maakt die met zelfde cc en verdere set up hebben. Ga je naar andere cilinder dan kunnen de toeren bepalen wat er gebeurt met het aantal slagen en dus aanzuigmomenten. een hoogtoerig blok trekt vaker benzine uit de carb waardoor een grotere sproeier beter kan werken. het aanzuigen van benzine uit de carb is best een rommelig proces, sproeier zorgt ervoor dat er contact genoeg benzine in de kamer zweeft die het blok kan aanzuigen.

Desalniettemin in een laboratorium omgeving met geen verlies van benzine in het traject van verbranding en constante aanvoer van lucht zouden de sproeier ongeacht blok steeds gelijk kunnen blijven en ongeacht het soort cilinder (zolang ze beide maar net zoveel cc ontbrandingruimte hebben).
 
Het gaat om dezelfde T6 op zowel minarelli als morini inderdaad. En uiteraard zul je in werkelijkheid nooit 2 blokken precies hetzelfde hebben. Maar het ging er mij om hoe de verschillen in sproeier maat soms zo groot kunnen zijn aangezien hetzelfde aantal cc dezelfde verhouding vraagt. Maar dit komt dus inderdaad zoals ik vermoede door de manier van aanzuigen (en alles wat daar op van invloed is), om het zo maar even simpel te zeggen.

Thanks voor de uitleg allemaal
 
Back
Top