Sprintdemo Lexmond 9 juni

Tijden hoef je geen waarde aan te hechten. Er waren namelijk geen startsensoren/pre-stage enz. Op het groene licht begon de tijd te lopen. Je kon zo eerder weg. Maarach het was puur voor de lol.

Rijden die zijn gereden:
6.18 joel selder
6.24 johan v schie
6.28 joel

Paar woekertijden :p
 
gefeliciteerd dude, taarten bij je nick :p

Ik weet niet wie van schie is, waar die op rijd..

ik weet dat er 2x iemand tegen joël sprinte die em vanaf start net stukje voor bleef, neem dan maar aan dat dat em is ?

Trouwes wel beetje jammers dat er tegen mij werd gezegt 'geen scooters, tis historisch, alleen sprintframes' en vervolgens zag ik in ieder geval 3 scooters staan, paar oranje apparaten.
 
Tijden hoef je geen waarde aan te hechten. Er waren namelijk geen startsensoren/pre-stage enz. Op het groene licht begon de tijd te lopen. Je kon zo eerder weg. Maarach het was puur voor de lol.

Rijden die zijn gereden:
6.18 joel selder
6.24 johan v schie
6.28 joel

Paar woekertijden :p

reed Joël met zijn TCR blokje, of met één van zijn ander drie blokjes:p?
En liep de tweecilinder ook nog snel/goed, want ging in Damwoude wel aardig rap op het eind....
 
Joël reed met tcr geloofk ja.

Dus het was toch een 2cilindert die ik zag :), liep int begin niet snel, maar na 50 meter ofzo knalde die wel aardig weg geloofk :eek:
 
Hierbij willen wij alle deelnemers bedanken voor hun enthousiaste deelname aan deze geweldige sprintdag.
Ondanks het aanvankelijke niet zo best weer is het toch heel geschikt sprintweer geworden.
Tevens mijn complimenten voor de zeer goede prestaties die daarbij geleverd zijn.
Jammer dat de WR machine (sigaar) niet in actie kon komen, oorspronkelijk was het de bedoeling dat ik daar een demo in zou geven, maar dan zou er heel wat aan gesleuteld moeten worden heb ik moeten vaststellen.

Standaard specials
Ondanks dat er voldoende aanwezig waren, had ik toch wel wat meer inschrijvingen verwacht. Ik had verwacht de nodige te moeten weigeren, want het was zoals in de aankondiging al vermeld een beperkte inschrijving. Maar uiteindelijk vond ik wel een paar zeer welwillende pure Kreidler fanaten. Wel denk ik dat er nu een paar voorbeelden zijn waaraan anderen zich volgende keer graag willen meten. Rion, geweldig dat hij er voor de 2e keer weer was, heeft zelf en ook met Paul en Nico laten zien dat zijn membraam inlaat echt wel goed werkt, daar tegenover staat de toch ook goede prestatie van de zuigergestuurde van Pascal met de simpel aangepast 4P. Het membraam systeem is natuurlijk in eerste instantie bedoeld voor eenvoudige ombouw zonder diepe ingrepen in het karakter van een 'echte' Kreidler om daarmee een prettiger motorkarakter te verkrijgen. Voor wedstrijd gebruik zoals het sprinten zou het misschien nog wat verder ontwikkeld kunnen worden. De prestaties van de Kreidlers zijn echter van dien aard dat een echte Kreidler sprindemo met hoofdzakelijk standaard kreidlers en een enkele special ook wel eens de moeite waard zou kunnen zijn. Maar dat zou dan een ander evenement moeten worden omdat de doelstelling van het Lexmond evenement zoveel mogelijk een historisch karakter moet houden. De van Schie special presteerd ook hier buitengewoon goed en de bij uitzondering toegelaten scooters lieten zoals verwacht ook mooie tijden zien.

Standaard scooters
Aanvankelijk waren er te weinig inschrijvingen zodat de laatse dagen besloten werd ook wat scooters toe te laten. Ik had er graag meer bij gehad, maar dat was door het karakter van de demo niet toegestaan. Sorry voor degene die ik in eerste instantie geweigerd heb, zij zullen de volgende keer een voorrang positie hebben.

Racers 50cc
Dat de 50cc-racers wat onder lijken te presteren is het gevolg van de lange 1e versnelling in combinatie met een 50cc. Deze moeten extreem kort gegeard worden om toch goed bij de start weg te komen en veel racers hebben daar de tandwielen gewoon niet voor beschikbaar, omdat een dergelijke gearing zelfs voor een zeer kort circuit niet toereikend is. Op mijn racer heb ik daar in het verleden ook extra tandwielen voor moeten aanschaffen, zoals een verhouding van 10x36 of waarmee Pim op mijn racer reed 11x40. Jammer dat ik vergeten was een grotere sproeier te monteren, omdat er nu toch een paar kg's meer op zaten liep de motor op de streep vast. Standaard Kreidlers hebben voor deze sprint een redelijk goede bak en zeker als je een cross 6 bak hebt dan zit je pas echt goed. Deze bak is zelfs perfect voor een echte sprinter, zij het dat je dan de 6v op de 150 meter niet moet willen gebruiken, omdat anders de 1e tekort wordt.

Automaten specials
Helaas waren er maar 2 specials ingeschreven, maar deze lieten toch een tijd van 7.79 zien en dat is zonder versnellingen of variomatic wel een prestatie. In deze klasse moeten er toch wel meer zijn die van de partij hadden kunnen zijn. Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Superspecials
Wederom waren de scootergerelateerde machines die de snelste tijd maakten, maar wie goed opgelet heeft weet ook dat het alleen gas geven wel een stuk gemakkelijker gaat en dat het niet ligt aan de motorprestaties van een geschakelde machine. Zij hebben duidelijk veel meer moeite met het maken van een perfecte run, maar dat maakt de uitdaging wel groter. Van Joël de NL recordhouder, werd natuurlijk ook de snelste tijd verwacht en hij maakte die verwachting ook helemaal waar. Maar ook de veelvuldige oud kampioen Johan van Schie bleef hierbij maar nauwelijks achter en dat is een hele prestatie. Ook de ABT twin maakte weer een ongelooflijke indruk, zeer snel en alleen het geluid al is als muziek in de oren. Ook de ander deelnemers in deze klasse lieten snelle tijden zien en zijn stuk voor stuk mooie projecten, waar veel tijd ingestoken is.

Mijn machine leverde nu voor het eerst tijdens een sprint wel het goede vermogen af. Het waren dit jaar de eerste meters dat ik er op reed en ondanks dat werd deze eerste run de snelste tijd van de dag. Terwijl de machine t.o.v. vorig jaar op een paar punten wel verbeterd is maar daarop nog niet was afgesteld. Zelf was ik ook lang niet scherp genoeg, omdat ik de hele dag met de tijdwaarneming actief was geweest. De tuning van de 90cc is nog steeds niet maximaal, dus er mag zeker nog meer verwacht worden. Maar hij moet op de eerste plaats heel blijven en zit v.w.b. de krukas en op enkele andere punten wel op maximale belasting. De komende tijd staan er een aantal veranderingen op stapel en hoop daar voor de sprint op 8 juli in Zoetermeer mee voor de dag te kunnen komen.

Tijdwaarneming
De tijden die in Lemond gemaakt zijn, moeten wel met een voorbehoud gelezen worden. De starttijd wordt niet gemeten. Daarmee bedoel ik dat de tijd zoals eerder beschreven start met het aan gaan van het groene licht. Dat houdt in dat een valste start niet gemeten kan worden, alleen visueel kan worden vastgesteld en dat is natuurlijk het zwakke punt. Meerdere snelste tijden zijn dus echt wel met een valse start gemaakt, maar wij hebben dat niet aanwillen geven, omdat ook dat weer net zo discutabel genoemd kan worden. Alle rijders weten zelf het beste wat zij gepresteerd hebben. Volgende keer gaan we het systeem op dit punt het eerste verbeteren. Het blijft overigens een eenvoudig systeem, want het doel is niet meer dan vastleggen van werkelijk gereden tijden. Als het zou moeten dan zou het natuurlijk ook gewijzigd kunnen worden in een zeer geavanceerd systeem, met alle toeters en bellen, maar daar kleven buiten de veel hogere kosten nog meer nadelen aan.

Groeten,
mede namens Motormuseum Lexmond,
Luc

PS als er mensen zijn die foto's of filmpjes hebben dan houd ik mij aanbevolen, want ik heb mijn camera door tijdgebrek niet kunnen gebruiken.
 
Last edited:
Luc, bedankt voor het organiseren! Ik vond het leuk om ook eens de andere kant van het sprinten te bekijken, En respect voor degene die er zo leuk mee bezig zijn. Volgend jaar wellicht Dempers verplicht stellen ;), Dat was voor mij het enige nadeel. Ik had wellicht mijn sprinter ook mee kunnen nemen, maargoed.

Groetjes, wieger
 
'T was weer prima geregeld (net zoals vorig jaar), weer lekkere broodjes en koffie bij de motormuseum-stand, geluk met het weer, goede sprintbaan (ondanks de bocht) en genoeg tijd om te rijden, prima toch :)

De 2-cil liep zoals in damwoude, redelijk dus. Nu eens kunnen vergelijken met Joël z'n gevaarte, de eerste meter komen we iets meer te kort dan we aan het eind in kunnen halen, maar voor Genemuiden gaat dat goedkomen:p
 
Luc, bedankt voor het organiseren! Ik vond het leuk om ook eens de andere kant van het sprinten te bekijken, En respect voor degene die er zo leuk mee bezig zijn. Volgend jaar wellicht Dempers verplicht stellen ;), Dat was voor mij het enige nadeel. Ik had wellicht mijn sprinter ook mee kunnen nemen, maargoed.

Groetjes, wieger

Je hebt gelijk, maar het is een sprint met een historische karakter en toen moesten de racedempers nog uitgevonden worden. Ik kan mij nog herinneren dat de eerste dempers toegepast moesten worden, de meesten vonden het verschrikkelijk. Ik krijg ook nu steeds weer reacties van voor- en tegenstanders. Maar deze keer was zelfs de organisatie die mij vroeg om vooral niet met demper te rijden. Het is een kwestie van smaak en het duurt maar een paar seconden om je oren dicht te houden.

Groeten,
Luc
 
'T was weer prima geregeld (net zoals vorig jaar), weer lekkere broodjes en koffie bij de motormuseum-stand, geluk met het weer, goede sprintbaan (ondanks de bocht) en genoeg tijd om te rijden, prima toch :)

De 2-cil liep zoals in damwoude, redelijk dus. Nu eens kunnen vergelijken met Joël z'n gevaarte, de eerste meter komen we iets meer te kort dan we aan het eind in kunnen halen, maar voor Genemuiden gaat dat goedkomen:p

Aad, hij gaat idd steeds beter. De bocht in de weg is maar heel flauw, maar de binnenbaan (links) was eigelijk iets te kort. De 150 m was over het midden van de weg gemeten. Hoewel het verschil nauwelijk in tijd te meten is, zullen we volgende keer hiermee toch rekening. Maar start sensoren voor een eerlijke tijd is nog belangrijker.

Groeten,
Luc
 
Last edited:
Tijden

Hierbij de tijden, in volgorde gesorteerd op de gemiddelde gereden tijden.
Omdat de snelste tijd vaak een valse start was geeft de gemiddelde tijd een iets eerlijker volgorde.
Uiteraard is alles discutabel en de waarde moet iedereen zelf maar invullen.
De tijden zijn aangevuld met het aantal gereden runs en het verschil tussen de snelste en de gemiddelde tijd.
Groeten,
Luc

ps ik zie niet hoe ik de jpg kan toevoegen?
zie http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?p=316913#316913
 
aub

gemtydvolgorde1_144.jpg


gemtydvolgorde2_167.jpg
 
aghja die tijden, t was gewoon leuk om weer es wat anders te zien(en horen) dan alleen maar scooterblokkies! volgend jaar kom ik weer, hopelijk mag ik dan wel met scooter ;)

Ik was al vroeg aanwezig dus ik heb alle oldtimer auto's en zundapp's kreidler enz ook kunnen aanschouwen, zeer mooie dingen erbij. Sommige zo'n 50 jaar oud en in topstaat! gewoon leuk om te zien.

Die trekkers vond ik minder boeiend maar ook wel grappige dingen ertusse, vooral die van een jaar of 90 oud, en zo'n 15 pk :p

De mooiste auto's die ik heb gezien daar waren toch wel de Corvette stingray(s , 2x gezien), Camaro SS, en de Cadillac eldorado

fotos van de auto's enz, sprints niet gelukt, toen was me cam leeg

http://foto.meetingclub.nl/?folder=content/Lexmond/Winus/
 
Wat mij betreft was het ook een erg geslaagde dag met veel mooie specials.
Johan v. Schie zijn sprinter liep zeer goed, waarschijnlijk zelfs beter dan dat hij in 2006 ooit gelopen heeft.
Ik blijf diep respect hebben voor de manier hoe zijn blok is opgebouwd, qua onderdelen redelijk low budget maar qua innovatie en bewerkingsuren gewoon top. Wat dat betreft stelde mijn TCR blok een stuk minder voor met die plug en play spullen er op.

Ook de klassiekers hadden mijn bewondering, zoals de recordmachine van '83 waar de bestuurder op zijn knieen moet omdat met een liggende houding niet genoeg stabiliteit werd gehaald.

Of de uit fietsframe buis opgetrokken Jamathi sprinter van Aalt Toersen met een opvallend mooie koellucht inlaat en radiateur in 1. Met een laagje witte verf op de uitlaat om de warmte beter in de pijp te houden (of omdat hij het mooi vind?). Viel me trouwens op dat hij met een kleine diameter uitlaat rijdt, gezien de 80cc inhoud.

Alleen dat geluid he... kon het niet echt waarderen, maar dat zal de generatiekloof wel zijn. :#
Ben het wel eens dat het bij de klassiekers hoort overigens.
 
Back
Top