Spijl smeren???

area15 said:
verlieg van stevigheid van je zuiger is te niet te doen, denk wel dat je hierdoor verlies aan kracht krijgt doordat het verbrande mengsel terug wordt geblazen achter de krukas.


Denk je echt dat het verbrande mengsel langs die gaatjes van 1mm komt?
Dan heb je de gaten toch wel wat te groot geboord :rolleyes:

Zolang iedereen maar zelf in z'n argumenten gelooft waarom hij het wel of niet wil gebruiken.
 
ik vind 1 gaat je wel nuttig ( heb ik ) , je hebt gewoon het beetje xtra smering. je zegt het zelf al sander, je verliest er nix door dus waarom zou je het niet doen? je verliest er nix mee.
 
ik doe het ook altijs, 2 gaatjes van ca 0.8mm. en als je de gaatjes recht voor de spijl maakr gan gaat er ook geen carterdruk verloren, je hebt slechts meer smering.

word ook veel gedaan in de cross wereld, ook bij grotere cc's en boringen.

en het is goed voor het koelen van en smeren van je spijl, kan net hetgene zijn dat je van een warm/vast loper behoud als je cil. ff te warm is geweest
 
C4rN said:
je verliest er nix mee.

Als je het goed doet, zou het in theorie niets moeten schelen.. Nu de vraag: Wat win je er mee? Elke keer, als de zuiger op het odp is, hapt hij nieuw mengsel aan, (incl olie). en schuift dat over de wand mee naar boven.

Jij wil de smering verbeteren, waardoor je minder compressie krijgt..
(kracht word vrijgelaten via de gaatjes ipv de spoelers naar de ruimte boven de zuiger)
 
IK ken iemand met een flink (lees: eigenlijk te groot) uitgefreesde vlinderpoort. En waar liep het ding warm? Op het spijtje. Die gaatjes kunnen idd helpen deze dingen te voorkomen. En het uitlaatpoort spijltje is relatief slecht te smeren en tevens het warmste deel van de cilinder. Maar bij een 'standaard' snelle cilinder zal het niet zo'n vaart lopen.
 
ik heb nu een nieuwe evo zuiger en ik wilde er ook weer gaatje inboren. bij de oude evo zaten twee gaatjes van 1mm doorsnee per gaatje. aangezien ik geen boortje van 1mm heb en ook niet meer aan kan komen voor dit weekend wilde ik misschien een boortje van 1.5mm gebruiken. mijn vraag is nu of dit wat uitmaakt tov 1mm (of dit slechter is) of zou ik 1 gaatje boren dan of gewoon 2.
 
NeoHippie said:
IK ken iemand met een flink (lees: eigenlijk te groot) uitgefreesde vlinderpoort. En waar liep het ding warm? Op het spijtje.

Dat kan ook aan zoooveel andere dingen liggen.
Ik ben het voledig met sander eens.
Maar ieder zo zijn eigen mening hierover. Ik vind het iig onzin. :)

Als je alles goed monteerd , je je spijltje iets terug legt ( mits nodig is ) , alles goed afsteld/nameet ( slotspeling speeld ook een grote rol en dat meet 80% van de mensen niet eens op ) ,
en je smeert goed ... dan is de kans heel erg klein dat ie warm loopt op je spijl.
 
JasperdB said:
tja, zekere voor het onzekere tog :)

het kan goed fout gaan als je sucker warmpeert op je spijl

Risico vant vak :P

maar je hebt ook wel gelijk. Maar ik heb er iig nooit last van gehad.
Dus vandaar dat mijn mening hier over verschild. :)
 
ik heb vroeger bij me 50 evo die ik van iemand had gekocht ook 2 smeer gaatjes gemaakt en hij liep evengoed vast op het spijltje dit ook omdat die al een keer daar had aangelopen niet door mij maar door vorige eigenaar

maar ik denk dat het wel nut zal hebben die gaatjes
 
JasperdB said:
hm bij evo 50 en 3/4 spijl is het denk ik geen goed plan om smeergaatjes te maken in de zuiger :P


wil prima hoor....

alleen ik leg wel liever de spijl iets terug.


moet zeggen dat ik bij de nieuwe type evo50 helemaal niks mee heb gedaan en er blijven 0,0 sporen achter ...
 
melf #50 said:
wil prima hoor....

alleen ik leg wel liever de spijl iets terug.


moet zeggen dat ik bij de nieuwe type evo50 helemaal niks mee heb gedaan en er blijven 0,0 sporen achter ...
Daar stond ik ook van te kijken bij me T6 die dus genaait is door afgebroken circlipje, de spijl + zuiger waren daar nog helemaal nie aant inlopen.. de rest van de wand en zuiger was ook nog als nieuw.
 
Sander said:
en dat roep ik dus al een hele tijd, maar niemand gelooft me, omdat ik geen part-time tuner ben.... 8P

Dus nu marco de zelfde mening deeld , ben je er helemaal van overtuigt dat je gelijk hebt?
Ik zie geen replys tussen die van jou en marco die mij zeggen dat nu marco het zegt , t wel zo is.
Niet teveel happen he :D
 
Back
Top