Spijl smeren???

ust power

Banned
Ik zat naar m'n krukas te kijken en zag daar de gaatjes inzitten voor smering van je naaldlager. Opeens schoot me het volgende te binnen, is het een id om een klein gaatje in je zuiger te boren precies op de plek waar hij langs je uitlaatspijl gaat zodat die gesmeerd wordt (aangezien zuigers daar vaak op lopen....) Misschien een stomme redenatie maar zal zoiets effect hebben? Graag jullie mening hierover.....
 
Advertisement - register to remove this

toevallig keertje opgemeten bij een zuiger met 2 spijl-smeergaatjes:

1 op 13.5mm en 1 op 20mm vanaf top zuiger gemeten

dikte van het boortje... 1mm ofzo ? kweenie precies

edit: als speednrg zegt 1mm, dan zal dat wel :) was gokje van mij...
 
ust power said:
key dan, en bij een ovale poort me fluiters, kan je daar ook dat geintje toepassen?

Kan wel, maar of het zinnig is een 2e.

Fluitpoorten zijn niet zo heel erg groot (over het algemeen) en worden toch wel voldoende gekoeld door het mengsel.

Bij een spijltje krijgtie het om ze oren van 2 kanten.
 
Ik vraag me alleen af, waarom je dat doen wil... Ik rijd met een stnd zuiger, en die is dus nog nooit vast of warmgelopen.....

Gewoon goed smeren, en goed koelen. Gaatjes boren in zuigers is tricky..
 
Sander said:
Ik vraag me alleen af, waarom je dat doen wil... Ik rijd met een stnd zuiger, en die is dus nog nooit vast of warmgelopen.....

Gewoon goed smeren, en goed koelen. Gaatjes boren in zuigers is tricky..


Met het juiste materiaal is dat helemaal niet "tricky"
 
Neej, maar waarom materiaal slopen, wat zonder aanpassingen ook goed loopt?

Je verliest stevigheid aan je zuiger, Js/Is-tuning heeft dit vroeger ook altijd gedaan. Volgens mij hebben ze tegenwoordig een andere werkwijze.. Waarom? Ik denk omdat het gewoon niet nuttig genoeg is.
 
Zo tricky is dat niet hoor, Als jij gewoon zorgt dat je twee kleine gaatjes hebt van 0.5-1 mm dan gaat dat echt niet stuk. Zorg er alleen wel voor dat je de spijl aftekend op de zuiger als je alles gemonteerd hebt..
 
Daar gaat het toch niet om?

Ik weet best, dat het netjes gedaan kan worden! De vraag is, waarom zou je het modificeren, als er via de normale gang van zaken, al genoeg gesmeerd en gekoeld word????:?
 
Sander said:
Neej, maar waarom materiaal slopen, wat zonder aanpassingen ook goed loopt?

Je verliest stevigheid aan je zuiger, Js/Is-tuning heeft dit vroeger ook altijd gedaan. Volgens mij hebben ze tegenwoordig een andere werkwijze.. Waarom? Ik denk omdat het gewoon niet nuttig genoeg is.

verlieg van stevigheid van je zuiger is te niet te doen, denk wel dat je hierdoor verlies aan kracht krijgt doordat het verbrande mengsel terug wordt geblazen achter de krukas.
 
Sander said:
Neej, maar waarom materiaal slopen, wat zonder aanpassingen ook goed loopt?

Je verliest stevigheid aan je zuiger, Js/Is-tuning heeft dit vroeger ook altijd gedaan. Volgens mij hebben ze tegenwoordig een andere werkwijze.. Waarom? Ik denk omdat het gewoon niet nuttig genoeg is.


Niet iedereen rijd met een speed cilinder, er zijn vele andere cilinders op de markt waar het wel degelijk nut kan hebben.

En daarbij waneer is het efficient? Voor op een meeting enkele sprintjes te rijden kun je gerust zonder die gaatjes. Maar voor een uithoudingswedstrijd waarbij het blok meer dan een uur moet presteren dan kan je volgens mij best wel een optimale smering gebruiken.
 
Back
Top