slecht of niet starten bij kou

ianzenith

New Member
ik heb een zenith als sleutel projectje gekocht, scooter loopt super als de eenmaal aan is alleen kost dit me veel kicken en geduld. heb al vanalles geprobeert zoals verschillende sproeier maatjes, nieuwe bougie, nieuwe elektrische choke, nieuw luchtfilter en de carburateur gereinigd. ook heb ik er nieuwe krukas lagers in gedaan. in het begin ging het even prima maar daarna kreeg ik hem niet meer fatsoenlijk aan met een koude motor. ik ben een beetje ten einde raad. mischien hier iemand met tips of een ander aandachts puntje?
Post automatically merged:

ooh en toevoegend, ook de accu is nieuw
 
Advertisement - register to remove this

als het goed is wel, heb de cilinder er ook vanaf gehad en nagekeken, en zuigerveren vervangen.

ik heb er nu weer wen kleinere sproeier in gezet en in combinatie met de nieuwe choke lijkt dat een stuk beter te starten. ga het zo proberen na een lange koude nacht still staan
 
heb er een kleinere sproeier in gezet weer en even afgesteld inderdaad, nu was het blok wel al redelijk warm dus starten was geen probleem. wel merkte ik met een proefritje dat hij veel rustiger liep (minder vibratie). ook op top minder tot geen haperen meer, zal morgenvroeg als het echt koud is even een update doen over t start probleem
 
Was deze Zenith nog geheel origineel?
En heeft de nieuwe choke een kunststof of aluminium behuizing?

Er zijn er namelijk 2...
De choke met de kunststof behuizing heeft echter een ingebouwde (interne) weerstand.
De (originele) choke met de aluminium behuizing heeft deze niet, maar maakt gebruik van een externe weerstand welke opgenomen is in het elektrisch (bedrading) circuit.

Het kan dus zo zijn dat de nieuwe choke later reageert v.w.b. het afsluiten van het extra brandstof en luchtkanaal vanwege deze twee weestanden! Visa versa zal deze het kanaal te snel doen afsluiten waardoor de motor uitvalt alvorens deze enigszins maar iets van warm wordt.

Ik weet het niet geheel zeker meer wat de standaard setting is qua carburateur?
Ik meen dat de hoofdsproeier maat 52/54 is en de stationair een maatje 33 voor de 45km/u variant, dit moet ik eerlijk gezegd even nakijken aangezien de Zenith al een oudje is in het scooterpark van Peugeot.

En ander iets wat ook belangrijk is, is de afstelling van de oliepomp! Deze word ook bediend door de gashandel i.c.m. een zgn. splitterkabel..., zie hieronder:
splitter-systeem.PNG stelmoer2.PNG
Ik ga er vooralsnog niet van uit maar het kan zeker wel helpen qua motorgedrag als het weer secuur is afgesteld!
Het is in ieder geval zeker de moeite waard om het te controleren of dat de afstelstreepjes/merktekens overeen komen met de hevel en de pomp... Mits nog aanwezig en werkend uiteraard!

En wat is momenteel de hitte/warmtegraad van de nieuwe bougie?
 
Last edited:
heb hem zojuist koud gestart met de kleinere sproeier, de choke deed het voor de eerste keer. na het starte begon die gas te geven waarna die eeer rustig afzakte. maar heb er inderdaad een choke met kunstof behuizig op zitten, deze zat er standaard ook op. verder leek die helemaal origineel te zijn, het was een schuurvonst dus was in slechte staat maarja voor 50,- heb hem helemaal uit elkaar gehad en opnieuw opgebouwd alle pakkingen en lagers vernieuwd. het is ook een 25km/h wel onbegrenst verder. morgen vroeg is het weer het moment van de waarheid of de choke het nogsteeds doet. qua olie pomp heb ik niet veel mee te maken, de olie tank is er af gehaald en ik meng zelf de brandstof, vind dit persoonlijk betrouwbaarder. eerdere ervaringen met een kapotte oliepomp en een verneukte cilinder namelijk..
Post automatically merged:

hier een voor en na, mischien wel leuk voor jullie om te weten waar het over gaat✌
1BF93188-1E88-4FC9-81D2-3435EFB642AD.jpeg
41D22257-4514-4B80-9948-185CB771FF33.jpeg
 
Als het een 25km/u variant betreft kun je het best een bougie met hittegraad 5 monteren i.p.v. een 7 die standaard in de 45km/u variant thuishoort. Zeker als het nog een origineel 25 exemplaar betreft qua cilinder!

De Zenith is al een oudje van Peug welke in twee smaken verkrijgbaar is en/of was!
Het oudere type met een metalen brandstoftank en het (iets) nieuwere type met een kunststof brandstoftank.
Uiteraard zowel als snor en brom verkrijgbaar toen der tijd... (1993 t/m 1997)

En is de oliepomp nog wel aanwezig? Zo ja, is deze dan (geheel) afgesloten zodat er geen valse lucht aangezogen kan worden?
Alle aansluitingen verder goed afgedopt? En betreft het nog steeds de originele carburateur van Gurtner en/of Keihin wat er onder zit?

Dit type carburateur kan echter slecht met een mengsmering mengsel overweg...
Dit komt omdat de brandstof en de mengolie niet tegelijkertijd in de mengkamer terechtkomt maar pas in een later stadium wordt toegevoegd.
Dit uiteraard met een handbediende brandstofkraan i.c.m. een tankvlotter.
 
het betreft de variant met de kunstof tank, heb hier ook een originele kraan terug in gezet. verder inderdaad alles afegdopt en terug gemonteerd idd voor die rede. de update op het starten van vanmorgen is trouwens dat die super aansloeg voor het eerst. gelijk de choke dr op en daarna rijden maar, dus dat is een vooruitgang. echter begint die nu in te houden als die warm is eigenlijk precies andersom van wat die eerst deed. is dit gewoon een afstel questie dan?
 
Ik vermoed dat het een combinatie is van dingen waarbij je de afstelling momenteel niet lekker krijgt.

Maar goed, het is dus een origineel 25km/u exemplaar...
Wat is momenteel de sproeiersetting van de carburateur en de hittegraad van de bougie?

En is de uitlaat nog origineel of zit er een exemplaar van de/een bromvariant onder?
En is het dubbele lucht (rubber aanzuig onderdeel) welke onderdeel uitmaakt van het luchtfilter verwijdert of nog aanwezig?
 
ik rij hem nu met een spoeier 50, de bougie is ngk hittegraad 7. de uitlaat is aftermarket ik dacht technigas weet niet zeker of deze brom of snor is, ik vermoed brom. voor de rest de luchtfilter is nog helemaal compleet met aanzuigbuis
 
Origineel behoort het maatje 48 te zijn voor de 25km variant...
Dus één maatje groter/ruimer qua sproeier kan dus wel als de varioplaat (begrenzer) van de vario verwijdert is!

V.w.b. de uitlaat is het gissen dus!? Maar ik vermoed toch dat het een vervangingsuitlaat is voor de originele (25km) cilinder aansluiting.
Qua hittegraad moet je echt wat warmer gaan, hittegraad 7 is veel te koud voor een snorvariant waardoor het mengsel momenteel niet lekker verbrand wordt.

Ter info,
Dit bedoelde ik met het elektrische chokeverhaal van Peugeot, zie bestand:

weerstand choke peuget kymco honda.png

Is niet gezegd dat dit je probleem is, maar het leek me wel eens tijd om dit online te gooien aangezien sommige denken dat ik zomaar wat uit m'n nek zit te lullen achter mijn pc!
 
nja ik weet niet of dat nog zo zit met "snorvariant" is het blok dan ook anders? want hij loopt nu ongeveer 50 gewoon. na wat afstellen loopt het opzich wel goed eigenlijk. het bestantje nog eens goed doornemen als ik thuis ben op het moment niet zoveel tijd om er in te duiken. maar we komen al een heel stuk vooruit tegenwoordig. heeft elke morge zonder problemen gestart afgelopen week✌
 
Onderstaande is wat ik 100% weet van Peugeot,

Het motorblok is in principe identiek aan de bromvariant!
Echter is de binnenkant totaal anders...

Tussen de 2 carterdelen zit intern een rand meegegoten zodat een bromcilinder er niet zomaar op gaat passen!
De originele cilinder ligt dus wat hoger zodat de spoelpoorten niet volledig open kunnen gaan.
De 25km cilinder heeft ook nog eens 2 poorten minder als de 50km cilinder!

De uitlaatmond staat ook onder een andere hoek geplaatst waardoor er geen bromuitlaten onder passen.
Bij de latere types zoals o.a. de Vivacity of de Speedfight (type 1) is er wel een bromuitlaat voor de snorvarianten uitgebracht.

Ook is de binnenkant van de transmissiekast anders ingedeeld qua tandwielverhouding.
De koppeling en vario zijn idem, echter is het rollengewicht, sterkte van de drukveer en trekveren totaal anders als bij de bromvariant.
En zoals al eerder aangegeven is, is de hittegraad van de bougie voor een snor een 5, en voor de brom een 7.

Dat het nu goed gaat en ook de motor makkelijk start (?) is een welkom iets uiteraard, maar ik zou het toch even in de gaten houden qua bougie! En dan bedoel ik niet de hittegraad maar de kleur van de electrode aangezien zwart en nat immers niet het juiste is wat je behoort te zien!

Het bestand van de choke is echter puur ter info en is tevens afkomstig van Peugeot zelf wat dat betreft.
Het gaat t/m bouwjaar 2004, daarna kwamen de andere type carburateurs in beeld waardoor er een mod. van toepassing was v.w.b. het weerstand verhaal. Ook de kabelbomen werden daarna aangepast en toen de type 2 verschenen is deze weerstand niet meer opgenomen in het elektrisch schema. (niet voor de Zenith uiteraard want die werd niet meer gemaakt, maar wel voor de Vivacity en Speedfight)
 
Back
Top