SKR LX blok op Stalker

Gijsmans

New Member
Beste allemaal,

Ik heb een 125 SKR LX blok onder een Stalker gezet en in eerste instantie werkte alle
electra netjes:
* groene draad uit blok zorgt ervoor dat de motor uitgaat bij contact uit
* gele draad 1 op gele draad uit originele kabelboom aangesloten en dan heeft deze spanning op de 2e gele draad die uit het blok komt
* gele draad 2 op grijs / blauwe draad voor de verlichting en zoals het hoort zie je bij gas geven de verlicht feller branden
* e start werkt ook

Maar…door onverklaarbare reden werkt de verlichting (koplamp en achterlicht) een dag later ineens niet meer. Knippers, rem etc werkt nog prima. 2e gele vanuit blok geeft nog steeds stroom en de grijs blauwe die erop is aangesloten geeft stroom nog steeds door aan de regelaar. De 2e gele geeft 15-16V richting regelaar maar dit is hetzelfde als toen de verlichting wel werkte. Is dit teveel? Kan ik de waarden van de regelaar en werking controleren?
 
Advertisement - register to remove this

Als je 2 gele hebt die uit het blok komen , van de stator , zal er 1 rechtstreeks naar de regelaar gaan , en de 2e ook , en die zal afgetakt worden , naar de verlichting/ choke ( indien aanwezig) . de regelaar houdt dan het voltage in bedwang op 12v .
loopt jou gele draad 2 (op grijs /blauw) , ook naar de regelaar ? Zo niet zullen je lampen nu door gebrand zijn . 15/16 v kunnen de lampen niet aan . Als hij wel naar de regelaar loopt , scheelt daar iets aan . Of de aansluiting van de regelaar klopt niet .
en dan heeft deze spanning op de 2e gele draad die uit het blok komt
Op de gele draden , mag ook alleen maar spanning staan , als de motor loopt
 
Of massaverbinding van de regelaar is niet goed, waardoor de regelaar de overtollige spanning niet of niet goed kan afvoeren naar massa.

Hieronder een schema van een stalker die ik in het grijze verleden eens gedownload heb van een Deense website.

1728025261695.gif
 
Als je 2 gele hebt die uit het blok komen , van de stator , zal er 1 rechtstreeks naar de regelaar gaan , en de 2e ook , en die zal afgetakt worden , naar de verlichting/ choke ( indien aanwezig) . de regelaar houdt dan het voltage in bedwang op 12v .
loopt jou gele draad 2 (op grijs /blauw) , ook naar de regelaar ? Zo niet zullen je lampen nu door gebrand zijn . 15/16 v kunnen de lampen niet aan . Als hij wel naar de regelaar loopt , scheelt daar iets aan . Of de aansluiting van de regelaar klopt niet .

Op de gele draden , mag ook alleen maar spanning staan , als de motor loopt

Het is zoals je beschrijft. 1 gele uit blok direct op geel bestaande kabelboom naar regelaar en 1 geel gaat op grijs / blauw en die gaat ook naar de regelaar. Misschien heb ik de 2 gele draden verkeerd om aangesloten, omdat ik op 1 geel uit blok spanning meet als de andere gele op geel uit de kabelboom is aangesloten. Zal de lampjes zelf even dubbelchecken of ze idd niet zijn doorgebrand. Dank voor het meedenken .
Post automatically merged:

Of massaverbinding van de regelaar is niet goed, waardoor de regelaar de overtollige spanning niet of niet goed kan afvoeren naar massa.

Hieronder een schema van een stalker die ik in het grijze verleden eens gedownload heb van een Deense website.

View attachment 77915
Dank je. Heb deze ook gevonden:
 

Attachments

  • IMG_9097.jpeg
    IMG_9097.jpeg
    108.5 KB · Views: 8
Lampjes zijn inderdaad doorgebrand. Zal kijken of de 2 gele draden omgedraaid hadden moeten worden. Misschien dat nu de nog niet afgeregelde spanning direct naar de lampen is gegaan. En heb voor de zekerheid maar een nieuwe regelaar besteld.
 
De lampen krijgen sowieso teveel spanning. Als we wat gas geven loopt het naar 18-19v op.

De grijs / blauwe (die met 1 van de 2 gele vanaf motor verbonden is) gaat idd naar spanningsregelaar naar A en daar meet ik 15-19V. Als ik dan op de regelaar meet, dan krijgen de 2 grijze (voeding voor verlichting en choke) veel te veel spanning: ook 15-19V afhankelijk van het toerental. Ik heb inmiddels ook een nieuwe regelaar gekocht en getest en dat maakt helaas geen verschil.

Het lijkt me stug dat ik 2 kapotte regelaars heb, waarvan 1 splinternieuw. Ik zou verwachten dat die grijs blauwe draad de regelaar in gaat met 15-19V en de 2 grijze draden uit door de regelaar naar 12-14V gezet zouden worden.

Iemand een idee? Hoe kan ik meten of de dynamo de accu oplaadt?


Als alternatief: op de regelaar komt ook 2x wit binnen; deze krijgen 12v vanaf het contact / accu. Kan ik eventueel de grijze draden (verlichting) via de accu van 12v voorzien? Werkt natuurlijk ook alleen als de accu wordt bijgeladen.
 
Iemand een idee? Hoe kan ik meten of de dynamo de accu oplaadt?
Als je de motor versneld stationair laat lopen , moet je over de accupolen , een laadspanning meten in de buurt van 14/15 V
Post automatically merged:

Heb je zoals @Sparky ook al had gevraagd , goed massa op je regelaar ? De twee schema's verschillen ook van elkaar , op het schema van Sparky , wordt de draad uit de stator gesplitst , gaat naar de verlichting , en naar de regelaar . Zo wordt voor die draad de spanning op 12v gehouden . Bij jou schema wordt de draad voor de verl zo uit de regelaar geplukt . Heb je dan misschien de verkeerde regelaar , als er twee verschillende zijn .
Als de accu geladen wordt zou je eventueel de verl ook op de accu kunnen zetten . Zou je alleen voor de zekerheid een led koplamp kunnen monteren , zodat je accu niet leeg getrokken wordt .
 
Last edited:
Ik meet netjes massa op de regelaar, dus dat lijkt oké. Ik dat andere schema nog eens goed bekijken. Even voor mijn begrip: wat is de stator?
Post automatically merged:

Ik meet netjes massa op de regelaar, dus dat lijkt oké. Ik dat andere schema nog eens goed bekijken. Even voor mijn begrip: wat is de stator? Edit: is de ontsteking lees ik.
Post automatically merged:

Als je de motor versneld stationair laat lopen , moet je over de accupolen , een laadspanning meten in de buurt van 14/15 V
Post automatically merged:

Heb je zoals @Sparky ook al had gevraagd , goed massa op je regelaar ? De twee schema's verschillen ook van elkaar , op het schema van Sparky , wordt de draad uit de stator gesplitst , gaat naar de verlichting , en naar de regelaar . Zo wordt voor die draad de spanning op 12v gehouden . Bij jou schema wordt de draad voor de verl zo uit de regelaar geplukt . Heb je dan misschien de verkeerde regelaar , als er twee verschillende zijn .
Als de accu geladen wordt zou je eventueel de verl ook op de accu kunnen zetten . Zou je alleen voor de zekerheid een led koplamp kunnen monteren , zodat je accu niet leeg getrokken wordt .
Welke draad bedoel je als je zegt dat ie in het schema van Sparky vanaf de stator gesplitst wordt? Welke kleur bedoel je?
 
Last edited:
Ik heb nog het volgende getest: losse spanningsregelaar (3 polig, massa, in en out) en dan een van de 2 gele vanaf dynamo naar de regelaar maar ook dan is de output nog steeds 15-20v. Massa gewoon direct op het frame en is goed.

Wat missen we? Iemand nog een idee?
 
Back
Top