skipper 125 gaat niet meer aan na plof

skr125

New Member
Hallo.
ik heb afgelopen weekend mijn eerste 2 takt gekocht, een piaggio skipper 125cc uit 1996.
ik heb er 3/4 dagen op gereden en het rijd top.
alleen wou ik gister een rondje gaan rijden en ik kickte hem en er kwam een plof uit de uitlaat en nu start hij niet meer.
ik had zelf bedacht dat het een elektrisch probleem was aangezien ik hem werkend weg heb gezet en ik hem kan kicken ik compressie heb de tank van de olie vol is en van benzine ook halfvol. als ik hem kick hoor ik dat hij niet vast zit en aan wil gaan alleen ik denk dat ik of geen vonk krijg of er iets met de ontsteking of cdi of iets dergelijks is.
ik heb hiervoor 2 vespa sprints gehad en heb dus helemaal geen verstand van 2 takt of scooters in het algemeen dus graag een beetje hulp.
het gaat dus om een piaggio skipper 125cc uit 1996 zover ik weet is hij helemaal standaard.
als iemand weet wat het zou kunnen zijn of meer informatie nodig heeft hoor ik het wel.
bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

start het proces van uitsluiten, krijg hij benzine, krijgt hij lucht en is er een vonk.

 
ik had hem naar een scooterzaak gebracht en hij vonkte maar er was een krukaskeerring uit zou dat het kunnen zijn? hij zei ook dat hij geen benzine kreeg?
Post automatically merged:

hij had ook de carberateur gecheckt en hij was niet verstopt
 
Last edited:
hele toevallige combinatie van problemen maar zou theoretisch kunnen...

hoe lang is de scooterboer bezig geweest met je scooter?
 
hele toevallige combinatie van problemen maar zou theoretisch kunnen...

hoe lang is de scooterboer bezig geweest met je scooter?
nou nietecht lang hij heeft gekeken of hij vonkte en wat t probleem was hij zegt dus die keering in de krukas die heb ik nu besteldik hoop dat t alleen dat is want dat kan ik nog wel zelf met vrienden vervangen
 
hij heeft het blok dus niet open gehad? knap om dan te stellen dat de keerring kaduuk is, misschien op basis van ervaring!?

hij vonkte dus wel? doe wat benzine in je cilinderkop en draai de bougie terug kijk of hij dan aanslaat als je probeert te starten.
 
nee de keering was eruit gesprongen en er blies lucht uit de zijkant de kant van de uitlaat toen hij druk op t blok zette dus zuigt sws valse lucht
Post automatically merged:

zei hij dan he ik weet t zelf ook niet ik ga zelf met 2 vrienden het blok openmaken ik heb die keerringen al besteld dus of ze nou kapot zijn of niet ik ga ze in ieder geval vervangen en dan zien we wel of ie het doet ik zal een update sturen als het uit elkaar ligt en of het gestart is
 
ik heb overlegd en ga als het carter dan toch openmoet gelijk de pakkingen en lagers vervangen.
weet iemand trouwens waar ik originele onderdelen kan krijgen voor de skr125?
Post automatically merged:

wil alles graag origineel houden namelijk
 
hij is er helemaal uit dus we gaan die nu vervangen en als t blok dan toch openligt gaan we de pakkingen en lagers ook gelijk vervangen iemand een idee of ik nog iets preventief kan/moet vervangen? ben namelijk niet van plan elk weekend mn blok open te halen.
 
hoeft dat niet dan? hoe moet ik die anders monteren dat zit toch bij de krukas? (nogmaals kheb hiervoor alleen 4takt vespas gehad dus k heb 0,0 verstand hiervan)
 
nee wel meet de diepte van je oude keering op aan de ontstekingskant.als jij hem te diep indrukt maak je kapot ook de lager en als hij niet te diep zit blaast je motor eruit.leuk toch.
ik snap het niet zo goed? hoe bedoel je te diep indrukken en motor eruitblazen? bedankt alvast voor je reactie
 
ik snap het niet zo goed? hoe bedoel je te diep indrukken en motor eruitblazen? bedankt alvast voor je reactie
Oude keerring eruit halen, beetje peuteren met een schroevendraaier, nieuwe keering erin doen, dat die mooi vlak ligt met een beetje vloeibare pakking eromheen. Is makkelijk zelf te doen.
 
ik snap het niet zo goed? hoe bedoel je te diep indrukken en motor eruitblazen? bedankt alvast voor je reactie
de volgorde van (en compleetheid) zijn woorden laat wat te wensen over, maar als je de nieuwe keerring er te diep in stopt, beschadig je het krukaslager dat er achter zit, als je hem niet diep genoeg zet, blaast je motor hem (de keerring) er weer uit. (wat je weer tegen gaat door hem van de buitenkant in te smeren met vloeibare pakking, zoals Bassievrucht ook al zegt.
ik heb ook wel keerringen (van vrachtwagenmotoren) verwijderd door er rondom een paar schroeven in te draaien en dáár aan te trekken met een tang. wees wel heel voorzichtig met splinters die er achter kunnen ontstaan en in je lager kunnen kruipen, haal die er liefst uit met een sterke magneet en of een stofzuiger met fijn mondstuk
 
Ik zou nog niet eens vloeibare pakking aan een keerring doen dan kun je juist lekkages. Een keerring dicht uit zichzelf al prima af..

Gewoon goed schoonmaken en alleen een beetje olie op de as smeren zodat deze niet droogloopt bij de eerste start. Gelijkmatig erin doen door met een bus op de buitenste ring te drukken. Niet aan de binnenkant want dan sloop je hem. Sla hem niet verder dan nodig. Zodra hij helemaal in het gat zit en alles goed afdicht dan zit je goed.

Met een nieuwe keerring en goede onderdruk nog eens kijken of hij geen benzine aanzuigt.
 
die (80 mm ofzo) keerringen op de krukas van een truck "lijmden we wel vast" met speciale vloeibare pakking, maar in brommers heb ik dat inderdaad ook nooit gedaan, die klemden genoeg.
 
hij loopt weer! hij doet t perfect. oude keerring zat er niet meer in ik kan straks fotos erop zetten hoe het er nu uitzag bedankt voor jullie hulp allemaal!
 
Back
Top