This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter wil niet meer starten na vervangen krukas

Xusuhi

New Member
Hoi hoi, ik heb mijn scooter de krukas vervangen. Ik heb alles goed schoongemaakt met benzine en remreiniger. Voor de rest heb ik alles weer netjes terug gemonteerd zoals het hoort. Alleen wilt de scooter nu niet meer starten. Hij starte in het begin wel maar liep heel zacht en valt vanzelf uit. De eerste 3 keer starten ie wel met sproeier 80 erin. Ik dacht dat het misschien aan de sproeier lichte maar ik heb al verschillende maten geprobeerd van 80 tot 94 maar scooter wilt nogsteeds niet starten. Bougie vonkt wel en er zit benzine in. Voor de rest heeft de cilinder ook gewoon compressie. Wat ik ook vreemd vind is dat het benzine lampje niet brand dat deed ie wel toen ik m voor de eerste 3 keer starten maar nu niet meer. Weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn waarom ie niet wil starten? Gaat om een 2 takt, Aprilia Sonic
 
Last edited:
Valse lucht , keerringen ook vernieuwd , membraam niet lek ? Als het lampje brand , is de tank toch bijna leeg , heb je deze wel gevuld , en stroomt er genoeg benz uit de slang , met starten / kicken
 
Word de Bougie nat ???
Zo ja ... moet die gewoon aanslaan .
Zo niet ??
Controle van het volgende :
Vonk
Spruitstuk
Membraan
Krukas keerringen.
Oke ik heb even gekeken bougie is droog heb paar keer gekickt maar wordt niet echt nat. Ik ga even dan de olie keringen na lopen die heb ik ook nieuw geplaatst. En de membraam is ook nieuw ongeveer 3 weken geleden gemonteerd. Spruitstuk moet ik dan kijken naar scheurtjes of iets? Vonk heeft ie. Bougie was eerst wel beetje nat maar heb ik schoongemaakt met bougie borstel en paar keer gekickt maar wordt niet nat
 

Attachments

  • IMG_20250111_204031.jpg
    201.8 KB · Views: 11
Hoi, even om op mijn probleem terug te komen. Ik heb een nieuwe benzinekraan erop gezet. Slangen zijn niet verstopt. Heb ook een nieuwe carburateur erop gezet. Ik heb de tank helemaal vol gegooid, bougie vonkt er is compressie vanuit de cilinder gat. Maar alsnog wil de scooter niet starten. Kan het misschien liggen aan de ontsteking dat de scooter niet wilt starten? Als ik een beetje remmenreiniger in de cilinder gat spuit start de scooter maar net en valt direct weer uit en bij gas geven gebeurt er ook niks en valt de scooter alsnog uit. Ik hoor dat de scooter wel wilt starten maar dat er geen ontploffing plaats vindt. Wat zou ik kunnen doen ik ben echt een beetje radeloos. Ik ben van plan om de ontsteking even goed te bekijken en wat kan ik nog meer nalopen? Hoort het trouwens dat als je een benzinekraan met vacuum losmaakt dat er geen benzine uitkomt maar wel als je in de vacuum slang blaast
 
beter om op jou probleem terug te komen ...

Verder gaan in je eigen Topic , en niet inbreken in het Topic van een Medelid (vind ik )
 
Excuus ... je heb gelijk .
Vraagje he heeft de startmotor the invloed op de ontsteking, Want deze zat eerst wel aangesloten maar deed het nooit maar nu heb ik m gewoon met tywrap hangen langs mn frame. Kan het zijn dat ie doordat niet start doordat ie geen massa heeft of iets?
Post automatically merged:

Vraagje he heeft de startmotor invloed op de ontsteking, Want deze zat eerst wel aangesloten maar deed het nooit maar nu heb ik m gewoon met tywrap hangen langs mn frame. Kan het zijn dat ie doordat niet start doordat ie geen massa heeft of iets?
 
In ieder geval zorgen dat het motorblok goed massa heeft . De vacuum bediende kraan , werkt op onderdruk , je moet dus zuigen aan de slang in plaats van blazen .
Ja je hebt gelijk als ik eraan zuig komt er wel benzine uit. Ik heb de carburateur en bobine/cdi netjes aangesloten. Bougie vonkt goed. Ik heb het blokje er weer onder vandaan gehaald. Kan het misschien liggen aan de stator dat ie niet wil starten waar zou ik naar moeten kijken? En oliekeringen zijn ook nieuw zit een SKF C4 volgens mij complete keeringset op op zowel krukas lagers en oliekeringen. Ik denk toch dat ie zn massa misschien pakt van de draad die vastzit aan de startmotor. Er zit ook een plus en min op de bobine
Post automatically merged:

zwart/rood is plus
En wit rood min toch?
 
De andere kant van die stekkers hebben ook kleuren toch? Gewoon de goede kleuren met elkaar verbind

De andere kant van die stekkers hebben ook kleuren toch? Gewoon de goede kleuren met elkaar verbinden.
Yo ja dat had ik eerst wel gedaan. Heb nu een andere stator besteld alleen heeft deze ander kleur aansluiting maar is wel geschikt voor mijn blok. De nieuwe stator heeft zwart schakel en blauw nul draad. Dan is wit en rood zeker nul en zwart rood , zwart schakeldraad. Hoe kan je trouwens achter komen of je stator defect is als ik kick draait ie wel rond en bougie vonkt ook gewoon zoals behoren
Post automatically merged:

 
lijkt het niet op een brandstof toevoer probleem? Als hij wel start op remreiniger, denk ik niet direct dat het probleem aan de ontsteking kan liggen, maar iets bij het brandstof. Om een blok te starten heb je compressie, vonk en brandstof nodig
 
lijkt het niet op een brandstof toevoer probleem? Als hij wel start op remreiniger, denk ik niet direct dat het probleem aan de ontsteking kan liggen, maar iets bij het brandstof. Om een blok te starten heb je compressie, vonk en brandstof nodig
Is echt vaag man. Er is compressie zit een nieuwe 70DR cilinderkit op. Bougie vonkt goed. Er komt benzine uit de slang als ik aan de vacuumzuig. Zit een nieuwe dellorto 17.5mm carb op. Benzinekraan is ook nieuw. Tank is helemaal volgegooid. Enigste wat ik niet heb gedaan is de startmotor aangesloten. Hier zit wel een massa bij misschien heeft ie die nodig om te starten want met die heeft ie het wel altijd gedaan