Scooter werkt alleen koud.

beunbeun

Member
Hoi allemaal!

Zal mij eerst ff kort voorstellen.
Ik ben beunbeun, een 26 jarige amateur klusser uit Zwolle. Ik lees al jaren mee op het forum maar nog nooit een account gehad. Bij deze!

Hopelijk post ik onder het juiste sub forum. Heb even gezocht maar kan niet precies dit probleem vinden...
Een tijdje terug heb ik een Sym tonik 4takt 2014 gekocht met 10500 op de teller... Behalve dat die erg traag is heb ik heb probleemloos 15km naar huis kunnen rijden. Daarna ben ik er aan gaan klussen...
Vooral veel roest weggepoetst en opgespoten. Motorisch bijna niks gedaan behalve de zekering opblazen met een (blijkbaar kapotte) cdi. En de vario ring eruit halen.

Het idee was om het op te knappen en door te verkopen. Vooral voor de hobby, en wie weet verdien ik er ook nog een klein zakcentje aan... Maargoed.

De scooter loopt de scooter nu alleen nog maar als die koud is. Na c.a. 5 minuten lopen slaat die af en wil die niet meer starten... Tijdens die 5 minuten voel je het vermogen ook langzaam afnemen. Ik kom er niet uit waar dit aan kan liggen... Misschien kan iemand mij in de goede richting wijzen. Ik heb het volgende geprobeerd:

Bougie checken, (is wel zwart, maar werkt dus wel koud... Kan de bougie niet warm aflezen omdat de scooter dan dus niet loopt zou ook daarom zwart kunnen zijn?).
Automatische choke vervangen.
Carburateur schoonmaken. (Stond geen maat op de sproeiers dus geen idee...)
Kleppen stellen (waren nog perfect).
Distributie ketting spannen. (Had een klein beetje speling maar niks geks.)


Een tijdje terug heb ik er een oude (ontgrensde) cdi in gedaan. De motor sloeg op die cdi 5 keer over en daarna is de zekering eruit geslagen. Meteen weer de orginele cdi terug gezet... Scooter startte toen weer maar heb hem niet warm gereden... Zou er behalve de zekering iets anders kapot zijn gegaan hier? (Iets dat wel werkt met een koude motor)


Als ik de bougie dop van de bougie aftrek voel ik schokjes via het frame (uitlaat) bij starten. Is dit normaal?

Kan het zijn dat de scooter te rijk loopt waardoor die warm afslaat? (Helaas momenteel geen andere sproeiertjes liggen voor deze carb.)
Kan een slechte bougie bvb alleen koud werken?
Kan de cdi kapot zijn en alleen koud werken?


Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag!

Loves, beunbeun.
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt mij alsof hij koud wel benzine krijgt , omdat dan de choke het verrijkings kanaal opent . Als de choke het verrijkings kanaal na een aantal minuten sluit , zou de rest van de sproeiers het moeten over nemen . Heb je ook de buis van de hoofdsproeier eruit gehad ( remlucht sproeier) , met die gaatjes , en zijn die open ? vlotter niveau ook in orde ? Heeft je blok goed massa ? En loopt de benzine goed door de slang , op de carb , als je kickt of start ?
 

Attachments

  • vlotternivo.jpg
    vlotternivo.jpg
    40 KB · Views: 7
Klinkt mij alsof hij koud wel benzine krijgt , omdat dan de choke het verrijkings kanaal opent . Als de choke het verrijkings kanaal na een aantal minuten sluit , zou de rest van de sproeiers het moeten over nemen . Heb je ook de buis van de hoofdsproeier eruit gehad ( remlucht sproeier) , met die gaatjes , en zijn die open ? vlotter niveau ook in orde ? Heeft je blok goed massa ? En loopt de benzine goed door de slang , op de carb , als je kickt of start ?
Thanks voor je reactie! Benzine toevoer is gewoon goed. Vlotterbak was goed vol. En de sproeiers waren helemaal schoon. Heb hem eruit gehad idd. Misschien teveel benzine zelfs?. Als ik hem start of kick ruik ik de benzine via de uitlaat.
 
Omdat de motor enigszins op leeftijd is , en misschien altijd geknepen heeft gereden, zou het de moeite waard zijn om te onderzoeken of de uitlaat niet bijna dicht zit, verstopt is.
Ik weet niet hoe goed je relatie met de buren is, maar kijk eens of ie zonder uitlaat wel blijft lopen. En je kunt dan meteen eens in de uitlaatpoort kijken.
Tenslotte zou ik ook zeker de olie eruit laten lopen en verversen. Wie weet wat je tegenkomt...
 
Krijg hem niet aan de praat... Van het weekend het blokje er afhalen en alles nog eens goed nalopen...
Zit nu toch inderdaad meer in de hoek van een warmloper, dicht geslipte uitlaat of iets dergelijke...
 
Wel ja.
Wanneer je blok een verwaarloosde wees is, is wat fundamentele aandacht altijd welkom.
Maar zet het idee van een beetje geld verdienen aan de kant.
Ja dat gaat hem idd niet worden ben ik bang. Heb trouwens niet de indruk dat het blokje is afgeragd. Alles was orgineel, varioring erin etc..
 
Uiteindelijk niet he blok uit elkaar eruit gehaald.

In plaats daarvan nog maar eens een 2e keer goed de caburateur schoon gemaakt.
Ik heb niet veel ervaring met 4takt, maar ik zag dat er nog een sproeiertje zat bij de gasnaald! Die had ik over het hoofd gezien de eerste keer...
Er zat ook wat viezigheid in...
Vermoedelijk was dit de boosdoener, scooter rijdt inmiddels weer net zo traag als toen ik hem kocht, maar hij rijfdt wel weer!
Ook na een minuut of 20 :)
Traagheid zal aan de snor CDI liggen vermoedelijk.

Hebben alle 4takt caburatuers 3 sproeiers? Een hoofsproeier, een stationair sproeier, en nog een minisproeien bij de gasnaald?

Al met al toch goedkoop kunnen fixen... Wel erg veel werk gehad aan deze scooter.. Vooral het ontroesten.. Maar als ik er zo c.a 350 voor kan vangen heb ik toch nog 100 euro verdiend :) (Had die uurtjes beter bij een baas kunnen werke, maar wel wel leerzaam)
 
Last edited:
Back
Top