scooter VS brommer

brommer of scooter?

  • scooter (+ reden)

    Votes: 119 70.0%
  • brommer (+ reden)

    Votes: 47 27.6%
  • geen van beide (+ reden)

    Votes: 4 2.4%

  • Total voters
    170
Status
Not open for further replies.
oke hier komt mijn mening dan :)
Voordelen van een brommer voor MIJ zijn:
Meestal mooier
Schakelen op een schakelbrommer lijkt me tov, heb je tenminste iets te doen 8P

Voordelen van een scoobie:
Natuurlijk de buddy zoals eerder gezegt
Kappen :) (met sleutelen kan dit als nadeel gerekend worden)
Makkelijk iets vervoeren

verder weet ik niet echt veel meer, maar ik heb zelf een scooter dus die vind ik natuurlijk automatisch beter :)

edit: Ik denk ook dat de scooter sowieso de poll wint omdat het een SCOOTERforum is.
 
brommer, (ga uit van mijn ex-motorhispania)

in alle opzichten veel beter dan een scooter:p
op de bagage dan na

brommer is vele malen mooier, schakelen is leuk
en als ze opgevoerd zijn lekker in de toeren jagen, met een mooi geluidje
 
zet hem ook op het brommerforum om de scooterstemmers hier te compenseren +)

ik heb voor een schakel gekozen, puur om de looks en het rijd naar mijn mening vele malen beter, en sommige schakels hebben ook een grote opbergruimte dus dat vind ik een beetje loos argument..
 
Gekozen voor de brommer.

Omdat dit veel goedkoper van vervoer is dan een scooter.
Onderdelen zijn niet veel vergeleken met een scooter dus goedkoop.
Simpel en toch makkelijk motorisch vervoer!

Scooter vind ik daardoor niet slechter ofzo.
Maar op de openbare weg vind ik het niet het vervoers middel. En ook zijn de regels kut en vooral rollenbanken. Liever me brommer weg dan me scooter.

Gaat om tomos.

Nadelen van scooter is:

Hoger verzekeringspremie
Duurdere onderdelen
Hoge onderhoudskosten.
Je kan niet overal makkelijk bij
Extra kosten aan olie

Voordelen:

Zit lekker
Rijd lekker
remt goed

Tomos voordelen:
Simpel ding
Opvoeren is gemakkelijk
wening onderhoud en start altijd
Geen helm bij de snor uitvoering
Geen extra kosten voor olie (zit al in de benzine)
Lager verzekeringpermie
Onderdelen zijn zeer goedkoop tegen over een scooter. Je hebt geen kappen dus kunnen ook nooit kapot gaan.
Trekt ook goed op voor een brommer

Nadelen:
Weining beschutting
Trommelremmen
 
Last edited:
brommer

- buddy hecht ik geen waarde aan
- schakelen heerst
- goedkope onderdelen (honda mtx iig, m'n aprilia classic niet)
- meer bekijks (zeker met m'n aprilia)

voor een scooter voel ik weining omdat iedereen op zo'n ding rondrijd, maar vooral omdat ik het schakelen zou missen
 
thnQ voor de vele reacties mensen.
jullie hebben idd wel gelijk dat het slim is om dit op een SCOOTERforum te zetten ;), maar er zijn hier (geloof ik) ook wel mensen met een brommer.
onder brommer, verstaan we trouwens ook de ``snelle`` snorbrommers enzo (je weet wel, dat freem, blok en bandjes geval ;) )
en onze leraar stond erbij toen we dit moesten doen, en jah, tegen je leraar ingaan met de reactie: tis een scooterforum, geen brommerforum......geen goed plan.
een leraar heeft altijd gelijk (of is dat alleen onze school ;) )
maar goed, nog maar een paar reacties dan (ook voor snorbrommers oid) en dan gooien ik hem dicht.
alvast heel erg bedankt

ik zag te laat dat er al iemand had gereageerd op de vraag: schakel of citta (gare heb ik weggelaten omdat die dingen toch wel fijn zijn ;) )
maar aub geen reacties van: bbbwwooaapp, bwooaap enz.
 
Last edited:
mcdronkz said:
brommer

- buddy hecht ik geen waarde aan
- schakelen heerst
- goedkope onderdelen (honda mtx iig, m'n aprilia classic niet)
- meer bekijks (zeker met m'n aprilia)

voor een scooter voel ik weining omdat iedereen op zo'n ding rondrijd, maar vooral omdat ik het schakelen zou missen


meer bekijks? wil ik niet zeggen.
als je beetje vette scooter hebt val je eerder op dan met schakel

mja scooter heerst
tis gewoon vet alles wat al gezegd is ben ik et mee eens

schakel brommers zijn ook vet alleen die dingen zijn egt nep motoren en vaak ontbreekt de afwerking (voorbeeld yamaha TZR)
 
ik kies geen van beiden:p
scooters is wel wat praktischer ivm met buddy etc..

maar rij ook regelmatig op schakels (derbi senda van Tomaaz :love::p) en dat is ook best tov8)

dus zou het niet weten wat ik nou leuker vind

mss komt er ooit nog wel es een schakel
 
als ik moest kiezen tussen standaard scooter of standaard schakel, natuurlijk de schakel.. maar een schakel kan voor mij niet op tegen een lekker snelle scooter -:-
dan is het al gauw geen schakelbrommer meer maar een motor..
 
Voor scooter, om diverse redenenen, ten eerste veiliheid, je zit veel veiliger op een scooter, denk er aan als je valt, met een brommer gaat dat sneller mis. je hebt ook remschijven betere remreactie. Ten 2e de buddy is heel handig. Scooter heeft olie tank (de meesten dan :rolleyes: ) 3e makkelijker opvoeren. 4e meer pretspul ook optisch :)
 
Carp_maniac said:
Scooter, goedkoper in onderhoudt, looks zijn beter, en de buddy is makeklijk ;)


Scooter is echt niet goedkoper in onderhoud. Een uitlaat voor een brommer kost ongeveer 30 euro daar heb je niet eens een goede scooter uitlaat voor.
Dan komt er nog extra olie bij. En met een scooter heb je vaker een probleem dan een brommer. En brommer heeft veel sterkere onderdelen.
 
Dickozzz said:
Voor scooter, om diverse redenenen, ten eerste veiliheid, je zit veel veiliger op een scooter, denk er aan als je valt, met een brommer gaat dat sneller mis. je hebt ook remschijven betere remreactie. Ten 2e de buddy is heel handig. Scooter heeft olie tank (de meesten dan :rolleyes: ) 3e makkelijker opvoeren. 4e meer pretspul ook optisch :)


En scooter is niks veiliger. Knal maar eens hard tegen een muur. Voorvork kapot. Frame helemaal verrot. Een frame van een scooter is gewoon niet sterk. Met een harde klap klapt ie zo in elkaar en dan ben jij zwaar gewond of zelfs kans op de dood.
 
Een fatsoenlijk uitlaat voor een fatsoenlijke brommer kost ook veel knaken....

en wrom moet je extra olie dokken? in een brommer gaat ook olie... en waarom heb je met een scooter vaker problemen?

en een ketting/tandwielen setje is duur van brommer, dan kettingvet voor ketting, dan nog bakolie.. etc.etc.


beetje kansloos hoe sommigen hier reageren niet? de meesten weten niet eens waar ze over praten.
 
Twijfel.
Scooter is gruwelijk snel in optrekken en korte bochtjes.
Je kunt wat meuk meenemen en het niet schakelen vind ik af en toe bijzonder prettig (heb je tenminste een hand vrij om ijsjes te eten).
Grootste nadeel vind ik dat ze meestal vrij kut sleutelen (tov een open brommer, maar ook 1 met kuip).
En ik vind ze iets minder prettig zitten (voornl omdat je geen tank tussen de benen hebt).

Schakelbrommer:
Prettig omdat je wat beter toerental tov snelheid kan doseren (constante snelheid is wat makkelijker).
Tank tussen de benen, geeft wat meer gevoel en houvast.
Wat grotere velgen en dus wat stabieler.
Grootste nadeel vind ik het ontbreken van een opbergruimte (afgezien van een GPR dan).

Brommers ala puch enzo.
Voordeel: goedkoop, zuinig, idiotproof en fijne ragbakken.
Nadeel: instabiel als de pest.

Dus in zekere zin is de DNA een erg leuk ding, zou alleen grotere velgen moeten hebben en een overbrenging die ook met de hand te bedienen valt/vast te zetten is.

Dickozzz said:
Voor scooter, om diverse redenenen, ten eerste veiliheid, je zit veel veiliger op een scooter, denk er aan als je valt, met een brommer gaat dat sneller mis. je hebt ook remschijven betere remreactie. Ten 2e de buddy is heel handig. Scooter heeft olie tank (de meesten dan :rolleyes: ) 3e makkelijker opvoeren. 4e meer pretspul ook optisch :)

Veiligheid, ach, met vrij krachtige schijfremmen op een scooter (of brommer) rem je jezelf alleen maar onderuit, dat is het voordeel aan die zwakke trommelremmetjes op die vespas enzo (en al rem je zo'n ding onderuit, je geeft bij wijze van spreken een stamp met je poot en staat weer rechtop :p).

2,3 en 4 kloppen wel ongeveer.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top