Scooter vonkt raar

Goededag.

Ik wil graag even de slimmen mensen op dit forum even vragen naar wat raad.
Ik heb mijn blok gereviseerd. Dit is helemaal goed gegaan en werkt bijna zelfs weer.
Alle nadat ik alles in elkaar heb gezet merkte ik wat.

Hij start niet meer maar slaat wel af en toe aan.
Oorzaak: Bougie vonk frequentie is niet in orde.
Het is namelijk zo dat de bougie heel raar vonk. Er zit nog wel een frequentie in. Bij 2 rotaties van de krukas vonkt hij maar 1 keer. Dus je hoort de krukas soms 4 keer draaien voordat die 2 keer vonkt. Tuurlijk is dit niet precies maar je kan wel zien dat er iets fout gaat bij de ontsteking en het vliegwiel dan.

Alleen ik merk wel dat de vonken wel goed zijn als ze komen. Mooi blauw en de ACV is 100V+ per vonk. Dat is perfect.
Alleen de frequentie is van het vonken is raar. Ik dacht misschien dat het blok niet mooi op tijd dat. Maar dit heb ik al 2 keer gesteld en elke keer goed.

Weet iemand misschien wat het probleem is? Massa en optijd zetten is eigenlijk al uitgesloten maar misschien doe ik iets verkeerd. Optijd stellen zou het probleem niet zijn omdat het geen effect heeft op de vonk.

Het gaat over een Zip 4takt.
 
Advertisement - register to remove this

Timing controleren. Zuiger op tdc, nokkenastandwiel op tijd zetten en dan pas de distributie ketting erop leggen. Controlleer ook je spie. Hoor je de zuiger tegen de kop slaan? Dan is je timing niet goed en moet je dit herstellen voordat je kleppen dalijk door je zuiger worden opgevreten. Ook is het verstandig om je cdi en bougiedop te controleren. Maar ik denk zelf dat je de timing van het blok niet goed hebt staan. Is bijna "sukkel proof" op je nokkenastandwiel staat een streepje die moet naar links wijzen en dit tandwiel past maar op een manier. Tdc is bovenste dode punt dus dan staat de zuiger helemaal boven aan. Belangrijk is dat de nokkenas op "dicht staat" dus dat je beide kleppen dicht zijn anders zal die het ook niet doen. En je spie zit op de krukas die het vliegwiel op tijd houdt. Als je deze bemt vergeten te monteren op de nieuwe krukas doet ie het ook niet namelijk
 
Ik zou het eerste kijken naar de afstand van de pickupspoel tot het nokje op het vliegwiel.
Als de afstand te groot is, is de door de pickupspoel afgegeven pulsspanning aan de lage kant.
 
Timing controleren. Zuiger op tdc, nokkenastandwiel op tijd zetten en dan pas de distributie ketting erop leggen. Controlleer ook je spie. Hoor je de zuiger tegen de kop slaan? Dan is je timing niet goed en moet je dit herstellen voordat je kleppen dalijk door je zuiger worden opgevreten. Ook is het verstandig om je cdi en bougiedop te controleren. Maar ik denk zelf dat je de timing van het blok niet goed hebt staan. Is bijna "sukkel proof" op je nokkenastandwiel staat een streepje die moet naar links wijzen en dit tandwiel past maar op een manier. Tdc is bovenste dode punt dus dan staat de zuiger helemaal boven aan. Belangrijk is dat de nokkenas op "dicht staat" dus dat je beide kleppen dicht zijn anders zal die het ook niet doen. En je spie zit op de krukas die het vliegwiel op tijd houdt. Als je deze bemt vergeten te monteren op de nieuwe krukas doet ie het ook niet namelijk
Hij staat goed op tijd. (2 keer gesteld) En als die niet goed op tijd stond had dit geen effect op de vonk gehad.
Post automatically merged:

Ik zou het eerste kijken naar de afstand van de pickupspoel tot het nokje op het vliegwiel.
Als de afstand te groot is, is de door de pickupspoel afgegeven pulsspanning aan de lage kant.
Ik merk dat er heel veel weerstand zit op de vliegwiel / rotatie van de krukas.

Normaal draait je vliegwiel makkelijk met de hand nu lukt het bijna niet. Ik denk dat de weerstand op de krukas de ontsteking tegenhoudt. Alleen waar komt de weerstand vandaan? Ik heb namelijk de krukas wel gecentreerd en keerringen zitten er hopelijk wel goed in. Je merkt ook gewoon dat de e-start anders klinkt. De startermotor heeft moeite. En tijdens het e-starten draait mijn vliegwiel maar voor de helft en dan stopt die. Dus het probleem is gevonden.

Alleen waarom stopt mijn vliegwiel is nu de vraag. Ik denk dus de weerstand op de krukas hier een rol in heeft.
 
Ik denk dat je last hebt van een te hoge compressie. Heb je een compressiemeter?
Goede tip! Ik heb helaas geen compressiemeter maar wel gevoel en ervaring. Je kan namelijk de compressie voelen via de kickstart. En je heb inderdaad gelijk. Ik voel inderdaad meer compressie. Is dit de oorzaak van de weerstand op me krukas?

En wat zou de oorzaak van de hoge compressie / weerstand zijn? Heb ik iets verkeerd gedaan bij de zuigveren? Ik heb namelijk het gehele blok gereviseerd en de cilinder zag er goed uit.
 
Back
Top