This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter vonkt niet na alles nieuw

Speedfight2lc

New Member
Zoals je hier boven leest, mijn scooter vonkt niet meer. Ik heb een zip 70cc uit 2013. Ik heb alles nieuw gekocht. Bougie, bobine, stator, ontsteking en vliegt wiel. Ik heb geen idee meer wat het kan zijn. Iemand die kan helpen?
 
Contactslot in orde , heb je spanning op de cdi ? Is de kill draad ( pin 5) van de cdi massa vrij ?
Als je dezelfde cdi hebt , is dit de pin bezetting .
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    67.3 KB · Views: 17
Dan blijft over de kabelboom of cdi.

Zo zie je maar dat lukraak wisselen van onderdelen veel geld kost zonder resultaat !
Maar het positieve is wel dat je nu veel reserveonderdelen hebt die je wellicht nooit meer nodig hebt.

Hieronder het elektrische schema van jouw scooter.
Misschien eens beginnen met het kopen of lenen van een multimeter als je die nog niet hebt.
Dan van alle draden de weerstand meten vanaf de cdi naar de min-pool accu met ingeschakeld en uitgeschakeld contactslot.
Hier een lijstje met de gemeten waardes posten en wellicht dat 1 van de leden van dit forum je verder kan helpen.

 
Piaggio Probleem geen Vonk:

Stator
Bobine /CDI (is een 2 in 1 )
Bougiekabel
Bougie dop
Bougie
Contactslot
Kill Switch draad ( voor aan / uit ).
Olie Sensor van de Olie Tank
 
Het gaat om een ZIP 2-takt ... ( neem ik aan ).
Ja klopt. Hoe kan ik de tips het beste doen? Ik heb zelf wel verstand van scooters alleen ik snap er weinig van die kabelboom.

Stator - nieuw
Bobine /CDI (is een 2 in 1 ) - nieuw
Bougiekabel - nieuw
Bougie dop - nieuw
Bougie - nieuw
Contactslot - stekkertje aan de achterkant ziet er niet vies uit en volgens mij zijn de kabels goed.
Kill Switch draad ( voor aan / uit ). - Waar zit deze en hoe kan ik deze testen?
Olie Sensor van de Olie Tank - Waar zit deze en hoe kan ik deze testen?

Bedankt voor alle mensen die helpen waardeer ik erg!!
 
Ik wil je wel helpen maar vertel eerst even of je een multimeter bezit of kan lenen want zonder multimeter heeft het weinig nut om je te beschrijven wat je moet dioen.
Trouwens een multimeter bij de Action heb je al voor 5 Euro dus dat moet eigenlijk geen probleem zijn denk ik.
Geef even de kleuren van de draden die aangesloten zitten op je cdi of maak een detailfoto van de cdi waarop de draadkleuren goed zichtbaar zijn, dan kan ik gelijk zien of het laatst geposte schema klopt.
 
Heel erg bedankt. Ik zal rond 16:30 foto plaatsen. Dan ben ik namelijk thuis.
 
 

Attachments

  • F09D8D1B-1354-47A3-B4DC-8463389CA324.jpeg
    307.4 KB · Views: 13
Zit de CDI-connector wel goed aangedrukt?

Probeer even wat @Brute-Force hierboven poste.
Indien hij dan wel start is er een problem in je contactslot.

Indien de scooter dan nog niet start doe het volgende:

  1. Zet de scooter niet op contact.
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Zet de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  4. Steek de zwarte meetdraad in de COM-aansluitbus van de multimeter.
  5. Steek de rode meetdraad in de aansluitbus van de multimeter met het Ohmega teken ernaast.
  6. Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en houd deze daar verbonden gedurende alle metingen hieronder.
  7. Prik de rode meetpen op de rode draad van de losgetrokken cdi-connector, lees de waarde af van het display, schrijf de waarde op als meting 7.
  8. Prik de rode meetpen op de witte draad van de losgetrokken cdi-connector, lees de waarde af van het display, schrijf de waarde op als meting 8.
  9. Prik de rode meetpen op de zwarte draad van de losgetrokken cdi-connector, lees de waarde af van het display, schrijf de waarde op als meting 9.
  10. Prik de rode meetpen op de groene draden van de losgetrokken cdi-connector, lees de waarde af van het display, schrijf de waarde op als meting 10.
  11. Zet het contactslot nu aan.
  12. Prik de rode meetpen nogmaals op de groene draden van de losgetrokken cdi-connector, lees de waarde af van het display, schrijf de waarde op als meting 12.
Maak een overzichtje van de gemeten waardes en post die hieronder.
 
Last edited:
Dat zal ik doen als ik zo’n meter heb gekocht. Zijn er in de tussentijd nog dingen die ik kan doen?
 
Kijken of de connector wel goed aangedrukt zit in de cdi zoals ik vroeg in mijn vorige uitgebreide post.
 
Lijkt mij dat er maar 2 dingen kapot kunnen zijn... Stator of Bobine / CDI (bij Piaggio zijn CDI en Bobine 2 in 1 )
Of... moet iets lullig`s zijn ...Bougie, bougie kabel, Bougie dop ,
Post automatically merged:

Ik heb diverse Set`s op voorraad ... er word wekelijks een Piaggio gebracht , met bovenstaande Symtomen .., dus voor mij makkelijk om onderdelen uit te wisselen, en de oorzaak te vinden .
 
Ik heb hem goed aangedrukt nog steeds niets. Het lullige is dat al de dingen die je hebt opgenoemd ik al vervangen heb.
Post automatically merged:

Waar zit je dan? Misschien kan ik mijn scooter langs brengen als het niet te ver is.
 
Last edited:
Ik heb hem goed aangedrukt nog steeds niets.
Was maar omdat ik dacht dat het connectorhuis een beetje ver uitstak, maar dat was dus niet het geval.

Het lullige is dat al de dingen die je hebt opgenoemd ik al vervangen heb.
Ook nieuwe elektrische onderdelen kunnen defect zijn door verkeerde behandeling, verkeert aansluiten of gewoon af fabriek, vooral als het die chinese onderdelen betreft met een italiaans klinkende naam !
Daarom bezorg een multimeter en voer de metingen nauwkeurig uit, je hebt dan gelijk de bedrading, de contacten en de onderdelen getest.

Uitgezonderd de CDI zelf natuurlijk, maar hier kan je verder ook maar weinig aan meten behalve in ditt geval van een gecombineerde CDI/Bobine zou je de secundaire wikkeling van de ingebouwde bobine kunnen meten eventueel in combinatie met de wel of niet meegeleverde bougiekap.

Had je ook al eens een extra massakabeltje getrokken zoals @bartj postte?
Werkt de elektrische start wel goed of krijgt deze de motor maar met moeite rond?