scooter trekt harder op over een drempel

Predict

Member
ik heb een piaggio zip uit 2007 heb een dmp cdi op gezet met begrenzer

sproeier 78
nieuwe malossi filter
carburateur gereinigt met wd40
nieuwe bougie

mijn scooter rijdt harder wanneer ik over een drempel rij of als ik hele tijd op scooter spring tijdens rijden
verder trekt die normaal heel traag op
en als ik de scooter duw gaat dat heel erg zwaar

verder heb ik geprobeerd zonder gasschuiveer te rijden dan gaat die harder dan wanneer ik hem erin heb
met de gasschuiveer hapert en stottert die ook heel erg veel

ik heb deze onderdelen besteld malossi 6.1g, gele trekveertjes, witte drukveer, en piaggio v snaar
alleen kan ik niet variomoer los krijgen die zit heel erg vast samen met koppeling moer
 
Advertisement - register to remove this

Vind dit nogal een raar gegeven eerlijk gezegd...
Komt erop neer dat als de weerstand minder wordt de scooter wel ineens vooruit wilt gaan!?

En het zal de meeste onder ons wel raar in de oren klinken wat ik hieronder ga beschrijven, maar op deze manier kom je er snel achter zonder eerst alles te moeten demonteren et cetera.

Je kunt zelf een makkelijke test uitvoeren om er achter te komen of dat alles van de transmissie goed afgesteld staat.
Met warme motor op de middenbok(standaard) zetten en met een vrij lopend en stilstaand achterwiel vol gas geven.
Met een warme motor mag het achterwiel niet meedraaien in stationair toerental, als het wiel wel meedraait wil dit zeggen dat de segmenten van de koppeling het huis eerder aangrijpen als dat wenselijk is!
Als het gelijk (in 1 keer) naar de top en toeren loopt zonder dipjes, dezelfde procedure herhalen maar dan met jou in/op het zadel.
Zorg ervoor dat er iemand bij is om de achterkant van de scooter omhoog te houden zodat het achterwiel vrij loopt en je niet ineens een wheelie maakt.

Ook nu mag de motor geen weerstand ondervinden en moet het zonder toerendipjes gelijk naar de top gaan.
Is dit het geval is er nog een laatste test, zelfde als de vorige maar nu met het achterwiel aan de grond of je houd de achterrem volledig ingedrukt. Als je wederom vol gas geeft mag de motor niet instorten of gaan schommelen in toerental!
Is dit wel het geval kun je er donder op zeggen dat de overbrenging naar het achterwiel niet correct staat afgesteld.

Maar goed, je hebt nu in ieder geval wat om te controleren want inmiddels is er wat meer gepost zag ik.
mag die ook geen dipjes maken als die nog koud of een tijdje stilt staat? mij nachterwiel draait nu goed alleen moet mijn voor wiel fiksen het heeft iets te maken met mijn voorrem
Post automatically merged:

Waarom spring je eigenlijk op je scooter en hoe moet ik me dat voorstellen? Je staat op je treeplank en uit boosheid spring je of wat bedoel je
:tearsofjoy::tearsofjoy: ja gewoon mij vrienden versnellen mij zo hard dat het niet meer leuk is dan probeer ik gewoon van alles om hem sneller te krijgen en springen op mijn zip helpt blijkbaar :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
 
ik heb vandaag rollen 6.1g, v snaar, en gele trekveren op gezet. ik had trouwens gekeke er zat ook geen varioring (teleurstellend ik dacht dat die daarom ni snel ging). resultaat was dat die nogsteeds gewoon 45-49 rijdt. ik kon drukveer ni verwisselen ik had blijkbaar verkeerde maat gehaalt.
 
zou het iets met luchtschroef hebben te maken? ik heb hem 1.5 slag open moet ik die 2.5 openen of tot dat die goed rijdt?
Je kan er toch aan draaien dan merk je het vanzelf. Wij kunnen dat niet vanaf de plee zien natuurlijk. Draai er een beetje aan en ga weer een stukje rijden.

Maar als ik zo'n beetje lees hoe je dat ding aftrapt zal het wel ver einde oefening zijn
 
over de luchtschroef zijn al diverse boeken geschreven.

heb je de remmen al soepel?
stap voor stap
ja die zijn goed nu een vriend van mij heeft ook een zip 50cc 4t. die van hem trekt heel erg snel naar 65 per uur. ik draaide aan zijn banden, en voorkant draait ook niet zoveel bij hem. alsnog haalt hij zo n hoge topsnelhied binnen paar seconde. dus ik denk niet dat het iets met de remmen heeft te maken. alleen mijn achtrrem was slecht afgestelt.
Post automatically merged:

Maar als ik zo'n beetje lees hoe je dat ding aftrapt zal het wel ver einde oefening zijn
wat bedoel je hiermee?
Post automatically merged:
 
Wil je de definitie van een woord weten typ dan in google in: ''(het woord) definitie''. Bijv: weerstand definitie. Dan kom je onderanderen dit tegen ''verzet; tegenstand; elke kracht die een kracht tegenwerkt, belemmert of opheft''.

In deze context betekent het dus dat het wiel met moeite draait. Aka, het wiel biedt weerstand.

''hoe kan ik zien welke wiel weerstand heeft?'' Als ik dit lees kan ik moeilijk weten dat je niet weet wat weerstand is.

Sorry als ik bot reageerde, maar het werkt nogal op mijn zenuwen als ik een vraag 3x moet herhalen.
Weerstanden zitten ook in elektronische componenten...
 
Het wordt een heel lang topic op deze manier, maar ik denk dat deze Zip weer goed zal rijden na kundig onderhoud. Alles nalopen en vervangen wat versleten is. Als ts dat zelf niet kan, kan hij het beter uitbesteden. Want zo moeilijk is het niet om te controleren of je voorwiel aanloopt...
 
Het wordt een heel lang topic op deze manier, maar ik denk dat deze Zip weer goed zal rijden na kundig onderhoud. Alles nalopen en vervangen wat versleten is. Als ts dat zelf niet kan, kan hij het beter uitbesteden. Want zo moeilijk is het niet om te controleren of je voorwiel aanloopt...
wat is alles?
bougie is vervangen
luchtfilterelement is vervangen
rollen zijn vervangen
vsnaar is vervangen
trekveren zijn vervangen
olie 300-400km geleden verversd

zoals ik het zei ik had drukveer gekocht een verkeerde maat. hoe kan ik zien of mij drukveer het goed doet
 
wat is alles?
bougie is vervangen
luchtfilterelement is vervangen
rollen zijn vervangen
vsnaar is vervangen
trekveren zijn vervangen
olie 300-400km geleden verversd

zoals ik het zei ik had drukveer gekocht een verkeerde maat. hoe kan ik zien of mij drukveer het goed doet
Vario en drukveer kan je controleren door het volgende:
Pak een Vilstift , permanent Marker.
Zet diverse strepen van onder naar boven op zowel de Vario schijven en de schijven bij de Koppeling.
De Vsnaar zal de viltstift strepen wegpoetsen zeg maar , zo kan je zien hoe hoog en laag de de Vsnaar komt.
 
Vario en drukveer kan je controleren door het volgende:
Pak een Vilstift , permanent Marker.
Zet diverse strepen van onder naar boven op zowel de Vario schijven en de schijven bij de Koppeling.
De Vsnaar zal de viltstift strepen wegpoetsen zeg maar , zo kan je zien hoe hoog en laag de de Vsnaar komt.
waar moet v snaar ongeveer zitten
 
Vsnaar op de Vario zo ver mogelijk Boven in , en bij de koppeling zo ver mogelijk onder in , zo haal je de hoogste Topsnelheid .
Is de drukveer te zwaar , zal de Vsnaar nooit laag in de schijven van de koppeling komen , meer toeren , lagere topsnelheid.
Kan je gaan compenseren met andere Rollen , maar de drukveer is 1 van de belangrijkste dingen van de overbrenging.

Mijn advies is de Drukveer : Malossi wit , dan zit je bijna altijd goed , bij laag toerige Set Ups , vandaar ga je verder afstellen .
Het is helaas niet zo van ... FF dit er in .. FF dat er in en ik ben er , helaas werkt dat zo niet . gaat best veel tijd inzitten.
 
wat is alles?
bougie is vervangen
luchtfilterelement is vervangen
rollen zijn vervangen
vsnaar is vervangen
trekveren zijn vervangen
olie 300-400km geleden verversd

zoals ik het zei ik had drukveer gekocht een verkeerde maat. hoe kan ik zien of mij drukveer het goed doet
Is je carburateur dan al in orde? En de weerstand bij het duwen?
 
Vsnaar op de Vario zo ver mogelijk Boven in , en bij de koppeling zo ver mogelijk onder in , zo haal je de hoogste Topsnelheid .
Is de drukveer te zwaar , zal de Vsnaar nooit laag in de schijven van de koppeling komen , meer toeren , lagere topsnelheid.
Kan je gaan compenseren met andere Rollen , maar de drukveer is 1 van de belangrijkste dingen van de overbrenging.

Mijn advies is de Drukveer : Malossi wit , dan zit je bijna altijd goed , bij laag toerige Set Ups , vandaar ga je verder afstellen .
Het is helaas niet zo van ... FF dit er in .. FF dat er in en ik ben er , helaas werkt dat zo niet . gaat best veel tijd inzitten.
ik heb een witte drukveer bestelt
Is je carburateur dan al in orde? En de weerstand bij het duwen?
weerstand is nu gewoon goed, hoe zie ik of mij carburateur het goed doet. ik heb mijn luchtschroef helemaal in gedraait als ik hem 1.5-2.5 los draai gaat die bij volgas heel raar reageren
 
Back
Top