Jaymosterdd
New Member
Hallo iedereen, ben nieuw op forums en weet nog niet precies hoe alles werkt en of ik goed zit hier met mijn vraag, maar ik heb een piaggio liberty s iget uit 2018 waarvan ik laatst de krukas heb vervangen. Nu heb ik een probleem want ik dacht er helemaal niet aan dat alles niet meer goed getimed zou zijn als het vliegwiel, distributieketting en nokkenastandwiel gedemonteerd worden. Ik heb alles inmiddes alles weer zo goed mogelijk gemonteerd, maar nu hoor ik een ratelend geluid bij het starten van de motor en de gassen uit mijn uitlaat ruiken veel naar een vervuilde benzine ofzo :s waardoor ik, met behulp van wat research, op de conclusie ben gekomen dat mijn dbketting niet goed zit. Ik zie geen T markering op mijn vliegwiel net zoals ik dat bij andere scooters op internet zie en ik heb ook al geprobeerd om mijn de zuiger in het BDP te zetten, deze zo goed mogelijk op de juiste plek houden terwijl ik de cilinderkop monteer om dan de dbketting om mijn nokkenastandwiel te zetten terwijl de markering juist staat, maar nog steeds het geratel en moeite met starten. Is er een professionelere manier om alles goed op tijd te laten lopen of moet ik dit geheel gevoels matig doen zonder markeringen op het vliegwiel? Of zie ik de markeringen misschien over het hoofd doordat ze er op mijn scooter anders uitzien? Ik heb zelf met een pen markeringen aangebracht op mijn vliegwiel/koelvin zodat ik hieraan kan zien wanneer mijn zuiger weer in het BDP staat zonder dat ik telkens mijn cilinderkop moet demonteren en als ik zon beetje kijk en vergelijk met animatievideos van een 4takt zuiger, lijkt het wel alsof mijn kleppen iets te laat open en dicht gaan als ik naar de (zelfaangebrachte) markering op mijn vliegwiel kijk en me dan inbeeld waar mijn zuiger ongeveer zou staan. Ik heb met een potlood een streep getekend op het vliegwiel en die doorgetrokken tot mijn carter op het moment dat mijn zuiger in het hoogste punt stond en als ik, met alles er weer op gemonteerd, mijn vliegwiel dan 540 graden draai, lijken mijn inlaatkleppen nog een beetje open te staan en dan zijn ze pas volledig gesloten als ik nog ~10-15 graden verder draai, terwijl ik me juist voorstel dat de zuiger dan alweer naar boven beweegt en ze dus al dicht zouden moeten zijn. Moet ik mijn db ketting telkens een paar tandjes verschuiven en dan alles dichtdraaien en mijn motor weer starten tot het probleem is opgelost of zou ik mijn motor gewoon slopen door hem telkens te starten in de verkeerde toestand met deze trial-and-error methode. Ik zou er dan uiteraard wel op letten dat mijn krukas volledige cirkels kan maken en niet geblokt wordt door een van de kleppen, maar als er een makkelijkere en veiligere manier is pas ik deze graag toe. Trouwens de markeringen die ik op het vliegwiel heb aangebracht waren natuurlijk op het punt dat ik dacht dat de zuiger in het BDP was, maar hier zou ik een paar graadjes naast kunnen zitten aangezien hij over en paar graden vrijwel de heletijd tijd in het hoogste punt lijkt te zitten. Misschien een beetje lang maar ik probeer zoveel mogelijk details te geven. Alvast bedankt voor jullie hulp
Het is een 3v motor trouwens. Weet niet of dat uitmaakt.
Post automatically merged:
Het is een 3v motor trouwens. Weet niet of dat uitmaakt.