Scooter tijd resetten

Jaymosterdd

New Member
Hallo iedereen, ben nieuw op forums en weet nog niet precies hoe alles werkt en of ik goed zit hier met mijn vraag, maar ik heb een piaggio liberty s iget uit 2018 waarvan ik laatst de krukas heb vervangen. Nu heb ik een probleem want ik dacht er helemaal niet aan dat alles niet meer goed getimed zou zijn als het vliegwiel, distributieketting en nokkenastandwiel gedemonteerd worden. Ik heb alles inmiddes alles weer zo goed mogelijk gemonteerd, maar nu hoor ik een ratelend geluid bij het starten van de motor en de gassen uit mijn uitlaat ruiken veel naar een vervuilde benzine ofzo :s waardoor ik, met behulp van wat research, op de conclusie ben gekomen dat mijn dbketting niet goed zit. Ik zie geen T markering op mijn vliegwiel net zoals ik dat bij andere scooters op internet zie en ik heb ook al geprobeerd om mijn de zuiger in het BDP te zetten, deze zo goed mogelijk op de juiste plek houden terwijl ik de cilinderkop monteer om dan de dbketting om mijn nokkenastandwiel te zetten terwijl de markering juist staat, maar nog steeds het geratel en moeite met starten. Is er een professionelere manier om alles goed op tijd te laten lopen of moet ik dit geheel gevoels matig doen zonder markeringen op het vliegwiel? Of zie ik de markeringen misschien over het hoofd doordat ze er op mijn scooter anders uitzien? Ik heb zelf met een pen markeringen aangebracht op mijn vliegwiel/koelvin zodat ik hieraan kan zien wanneer mijn zuiger weer in het BDP staat zonder dat ik telkens mijn cilinderkop moet demonteren en als ik zon beetje kijk en vergelijk met animatievideos van een 4takt zuiger, lijkt het wel alsof mijn kleppen iets te laat open en dicht gaan als ik naar de (zelfaangebrachte) markering op mijn vliegwiel kijk en me dan inbeeld waar mijn zuiger ongeveer zou staan. Ik heb met een potlood een streep getekend op het vliegwiel en die doorgetrokken tot mijn carter op het moment dat mijn zuiger in het hoogste punt stond en als ik, met alles er weer op gemonteerd, mijn vliegwiel dan 540 graden draai, lijken mijn inlaatkleppen nog een beetje open te staan en dan zijn ze pas volledig gesloten als ik nog ~10-15 graden verder draai, terwijl ik me juist voorstel dat de zuiger dan alweer naar boven beweegt en ze dus al dicht zouden moeten zijn. Moet ik mijn db ketting telkens een paar tandjes verschuiven en dan alles dichtdraaien en mijn motor weer starten tot het probleem is opgelost of zou ik mijn motor gewoon slopen door hem telkens te starten in de verkeerde toestand met deze trial-and-error methode. Ik zou er dan uiteraard wel op letten dat mijn krukas volledige cirkels kan maken en niet geblokt wordt door een van de kleppen, maar als er een makkelijkere en veiligere manier is pas ik deze graag toe. Trouwens de markeringen die ik op het vliegwiel heb aangebracht waren natuurlijk op het punt dat ik dacht dat de zuiger in het BDP was, maar hier zou ik een paar graadjes naast kunnen zitten aangezien hij over en paar graden vrijwel de heletijd tijd in het hoogste punt lijkt te zitten. Misschien een beetje lang maar ik probeer zoveel mogelijk details te geven. Alvast bedankt voor jullie hulp
Post automatically merged:

Het is een 3v motor trouwens. Weet niet of dat uitmaakt.
 
Advertisement - register to remove this

Je hoeft de kop niet te monteren terwijl je gelijktijdig het vliegwiel moet verhinderen om de verdraaien.
BDP of TDC kun je gemakkelijk bekijken terwijl de kop erop zit door een lang voorwerp zoals een potlood of een schroevendraaier voorzichtig door de bougieopening te steken en op de zuiger te laten rusten.
Draai dan aan je vliegwiel en je ziet het voorwerp zakken of stijgen.
Het punt waar het voorwerp in de omgekeerde richting gaat bewegen is je BDP of TDC.
 
Indien u geen markeringen aantreft op het vliegwiel, dan is de juiste stand herkenbaar aan de nok van ongeveer 2 cm, deze moet de pick-up sensor nét voorbij zijn. Het is alleen een kwestie van ervaring om te voelen wanneer het vliegwiel een tikje verder valt door de magnetische werking van de spoelen op het vliegwiel.

Altijd twee of drie maal handmatig ronddraaien alvorens te starten, dan hoor en voel je als iets elkaar raakt.

De eerste vreemde geuren; kunnen dit verbrandde middeltjes zijn die u heeft gebruikt voor soepele montage?

Oh ja, welkom op het forum! Als u de krukas zelf heeft vervangen, komen we hier ook wel uit.

Groet,
 
Je hoeft de kop niet te monteren terwijl je gelijktijdig het vliegwiel moet verhinderen om de verdraaien.
BDP of TDC kun je gemakkelijk bekijken terwijl de kop erop zit door een lang voorwerp zoals een potlood of een schroevendraaier voorzichtig door de bougieopening te steken en op de zuiger te laten rusten.
Draai dan aan je vliegwiel en je ziet het voorwerp zakken of stijgen.
Het punt waar het voorwerp in de omgekeerde richting gaat bewegen is je BDP of TDC.
Ik kan mijn bougie er nog niet uitdraaien heb laatst de verkeerde maat sleutel gekocht en de gamma waar ik gisteren was had de juiste ook niet, maar als het goed is hoef ik mijn kop nu niet meer te demonteren wel bedankt voor de tip ik had hier zelf nog niet aan gedacht en is goed om te weten voor een andere keer.
Indien u geen markeringen aantreft op het vliegwiel, dan is de juiste stand herkenbaar aan de nok van ongeveer 2 cm, deze moet de pick-up sensor nét voorbij zijn. Het is alleen een kwestie van ervaring om te voelen wanneer het vliegwiel een tikje verder valt door de magnetische werking van de spoelen op het vliegwiel.

Altijd twee of drie maal handmatig ronddraaien alvorens te starten, dan hoor en voel je als iets elkaar raakt.

De eerste vreemde geuren; kunnen dit verbrandde middeltjes zijn die u heeft gebruikt voor soepele montage?

Oh ja, welkom op het forum! Als u de krukas zelf heeft vervangen, komen we hier ook wel uit.

Groet,

Ik had laatst in een video gezien dat de uitlaat onverbrande benzine eruit gooit als de timing niet goed staat en de geur is ook hoe ik me voorstel dat dat zou ruiken dus denk dat dat het is.

Op een bepaald punt maakt het wiel inderdaad een klein sprongetje. Vroeg me al af waarom dat gebeurde. Thanks voor de info man zal het zo ff goed zetten en dan stuur ik hier een update.
 
Het geratel was verdwenen en hij startte eindelijk mooi. Ik liet hem een paar minuutjes stationair lopen om alle olie nog even goed rond te laten draaien voordat ik besloot te rijden. Zo’n 400meter op 25kmu gereden voordat ik luide tik hoorde. Distributieketting van het tandwiel af geschoten... voor de rest ziet alles er gelukkig nog goed uit, maar hoe kon dit gebeuren. Ik heb zon automatische kettingspanner die er daarvoor ook al inzat en nadat hij op z’n plek zat heb ik hem nog een beetje strakker gedraaid voor de zekerheid. Er leek namelijk wel veel speling op de ketting te zitten. Had ik hem dan toch te strak gezet?? Het tandwiel zat nog goed op zijn plek en als hij zo opeens losschiet zou ik eerder denken dat hij nog te los zat, maar om hem strakker te zetten dan hij al zat lijkt me ook geen goed idee. De cilinderkopdeksel was ook wel wat aan de hete kant voor die paar minuutjes dan de motor gedraaid heeft, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn. Alles weer goed monteren en wat langer stationair laten draaien misschien? Iemand een oplossing/verklaring?
 
Een ketting kan er alleen maar af vliegen als deze te los zit of beschadigd is, niet als deze te strak zit.
Ik weet niet hoeveel km deze scooter gedraaid heeft maar zou het niet kunnen zijn dat de ketting uitgerekt is?
Een kettingspanner heeft namelijk ook maar een bepaald maximum.
Veer in de kettingspanner niet te slap?
 
Hoe heb de de spanner teruggezet? Deze monteer je in stappen,
eerst het klikkende voetje volledig indrukken en huisje vastzetten op de cilinder met 2 boutjes 8,
daarna het balpen achtige veertje indrukken met boutje 10. Spannen doet hij zelf.
En zit het bruine en zwarte ketting geleider plasticje er beiden in? Zwart onder, bruin boven?
Groet,
 
Last edited:
Een ketting kan er alleen maar af vliegen als deze te los zit of beschadigd is, niet als deze te strak zit.
Ik weet niet hoeveel km deze scooter gedraaid heeft maar zou het niet kunnen zijn dat de ketting uitgerekt is?
Een kettingspanner heeft namelijk ook maar een bepaald maximum.
Veer in de kettingspanner niet te slap?
Er staan nu 15000kms op. Hoelang gaat zon ketting gemiddeld mee?


Hoe heb de de spanner teruggezet? Deze monteer je in stappen,
eerst het klikkende voetje volledig indrukken en huisje vastzetten op de cilinder met 2 boutjes 8,
daarna het balpen achtige veertje indrukken met boutje 10. Spannen doet hij zelf.
En zit het bruine en zwarte ketting geleider plasticje er beiden in? Zwart onder, bruin boven?
Groet,
mijn spanner heeft geen klikkend voetje, geen veertje en die geleiders zijn allebei geel of bedoel je niet de geleiders zelf? De bovenste geleider moet vastgedraaid worden en de andere haakt in de cilinderkop dus ze kunnen niet per ongeluk verwisseld worden. Mijn spanner heeft een voetje wat geluidloos op en neer beweegt maar met een ingebouwde veer altijd naar zijn maximum schiet. Als ik de platkopschroef van de spanner rechtsom draai zal het voetje meebewegen maar als ik die loslaat voordat ik een klik hoor, waarbij het voetje op dat moment helemaal ingedrukt is, zal hij weer terugschieten met de kracht van de veer, die best sterk is. Zo heb ik dus de spanner gemonteerd wanneer het voetje op dat aangrijppunt was waarbij hij de geleider dus nog niet zou aanraken, de twee boutjes 8 erin, platkopschroef een klein beetje linksom draaien en de schroevendraaier eruit halen zodat hij vanzelf verder schiet tot op het moment, waarvan ik denk dat dit precies de juiste spanning op de ketting hoort te leggen, maar ik kan zo de ketting duidelijk horen ratelen dus had ik de spanner in stapjes van ongeveer 45 graden linksom draaien telkens wat strakker gezet maar het geratel ging niet weg en werd ook niet eens minder, terwijl de ketting wel steeds voelbaar strakker werd gespand. De spanner is nog niet op zijn maximum geweest omdat er al geen beweging in de ketting is te krijgen, vóórdat hij in zijn maximum staat en ik het waarschijnlijk eerder zou breken door hem zo strak mogelijk te zetten dan dat het iets zou oplossen.
 
Ik heb ook precies dezelfde probleem.
Ik ben gisteren langs gegaan op me achterband te laten vervangen.
Hoe ik me scooter ophaal hoor ik dat hij anders klinkt. Ik hoor geratel hij klinkt echt anders er ratelt iets maar ik weet niet wat
 
Jay Ik denk nu dat je de motor qua ketting weer op tijd moet zetten , en een nieuwe spanner moet monteren , een ketting spanner behoort niet op en neer te kunnen gaan , maar als de ketting slap komt te staan deze constant op druk te houden . Dit gaat d.m.v een klik systeem . Anders zou tijdens het draaien van de motor met het indrukken van de kleppen telkens de spanner de ketting lossen door de tegendruk van de nokkenas.
bekijk dit filmpje maar eens voor het vervangen ervan en het monteren van de spanner , op ongeveer 9 min.
 
Back
Top