nee, of je nou kickt of elektrisch start, maakt niks uit. sterker nog: als je kickt, hou je stroom over voor vonken en andere zaken.Hoe moet ik m testen nu dat die bendix telkens vastzit, want het moet toch met elektrische start op je cilinderkop?
heb de mijne doorgespoeld met remmenreiniger, doorgeblazen en daarna ballistol (soort WD40, maar beter) en doet het weer prima (kreeg 'm niet achter mijn vario weg)Je kan toch met kicken kijken of je vonk hebt ? De bendix zul je eruit moeten halen , schoonmaken en ligt invetten. Je accu heeft wel spanning genoeg?
moet je om deze reden ook niet even beginnen met een ruime klepspeling?Klopt is de compressie slag , dat je de lucht hoort lekken langs de kleppen is ook vrij normaal met een nieuwe kop , deze moeten eerst nog inslaan.
Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan , maar wel na een 1000km een beurtje geven en de kleppen controleren . Ook eventueel de kop natrekken en olie wisselen.moet je om deze reden ook niet even beginnen met een ruime klepspeling?
Volgens mij is je accu niet verantwoordelijk voor de stroom voor je vonk omdat je geen drieklepper hebt. Dat is: modernere zipZal ik anders me bendix vervangen?
Ja mijn accu heeft als het goed is wel genoeg spanning, sinds ik m gister heb gekocht (nieuw)
Dag Piz,Hallo,
Ik heb mijn cilinder en cilinderkop vervangen van mijn zip 4t 2v. Ik heb het optijd ervan af gehaald en toen weer alles gemonteerd. Achteraf dacht ik de nieuwe cilinderkop stond op een andere tijd, dus nu moet ik het als het ware resetten denk ik. In de video die ik hieronder ga linken kunnen jullie het geluid horen dat ik krijg als ik de scooter wil starten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Beide elektrische start en kickstart werken niet om de scooter aan de praat te krijgen
Op de oude cilinderkop had ik kleppen etc gesteld. Hij deed het gewoon prima voordat ik mijn cilinder en cilinderkop had veranderd
Wat ik zelf heb gedaan is:
- Bendix gecheckt
- Bougie vervangen
Ik moet er wel bij vermelden dan tijdens het monteren van de cilinder de zuiger er niet zo makelijk inging vanwege de veren dus zuiger ging 2x naar voren en achter en zat op gegeven moment een beetje vast (in het erachter) dus moest het trekken.
En ook dat de distributieketting niet meer zo soepel draait als eerst naar mijn gevoel.
Ik heb 2 bougie’s geprobeerd en beide krijgen geen vonkHeb je een vonk , wordt de bougie nat ?
Die dingen heb ik niet.je hebt ook geen zwaardere 12 volt accu en startkabels (auto van pa?) in de buurt?
zo niet, simpel druppelladertje van de bouwmarkt of halfords lijkt me genoeg voor een scooteraccu.
of meteen een jumpstarter met ingebouwd accu'tje, die heb ik ook jarenlang gebruikt als acculader tot ik een èchte kreeg.
Post automatically merged:
nee, of je nou kickt of elektrisch start, maakt niks uit. sterker nog: als je kickt, hou je stroom over voor vonken en andere zaken.
heb de mijne doorgespoeld met remmenreiniger, doorgeblazen en daarna ballistol (soort WD40, maar beter) en doet het weer prima (kreeg 'm niet achter mijn vario weg)
Post automatically merged:
moet je om deze reden ook niet even beginnen met een ruime klepspeling?
Hij zoop best veel olie naar mijn gevoel en ik weet niet hoe de vorige eigenaar m precies heeft onderhouden en ik wil mijn scooter wel gewoon lang kunnen gebruiken en behouden. Ik ben een persoon die netjes met z’n spullen omgaat, dus vandaar.Dag Piz,
Ik wilde je vragen waarom je ervoor koos om je zuiger en cilinder en cilinderkop te gaan vervangen.
Wat waren de klachten? Reed ie minder goed, maakte ie opeens veel kabaal, zoop ie olie....wilde ie maar niet starten...?
De kans is gelukkig klein, maar je zou niet deze operatie van nu uit willen voeren terwijl de cilinder en cilinderkop niet de oorzaak zijn van die klachten.
veren los halen is een koud kunstje ...OK, duidelijk.
Wanneer het olieverbruik hoog was, zou je ook de klepseals moeten vervangen, want anders zuigt de motor zo de olie langs de klepsteel de cilinder in. Een klepseal is niet duur, maar de klepveren moeten wel los, en is een duivels werkje wanneer je dat nog nooit deed.
Maar misschien zijn de klepseals van de nieuwe kop gewoon in orde. Ik zou niet weten hoe je dat kunt controleren trouwens.
Succes, en neem altijd nieuwe koppakking wanneer je de kop los hebt gehad.
Dat is toch weer een probleem erbij , je zou eerst je cdi aansluitingen kunnen checken . Heb je een cdi als in de bijlage ?Ik heb 2 bougie’s geprobeerd en beide krijgen geen vonk
Ik heb zo’n aansluiting. Hoort het omcirkelde niet net als die andere te staan? Want anders connect het toch niet in de stekker?Dat is toch weer een probleem erbij , je zou eerst je cdi aansluitingen kunnen checken . Heb je een cdi als in de bijlage ?
Op pin 5 mag geen massa staan als je het contact op AAN hebt. Op pin 6 moet tijdens kicken of elektrisch starten , spanning komen.
de draad van pin 2 gaat naar je bobine , en kun je door meten op breuk. Draad pin 1 kun je ook door meten , deze loopt naar de pick up , boven op het vliegwiel. Tenslotte pin 4 , daar hoort massa op te staan , soms ook op pin 3 , maar daar kan ook de carter sensor op aangesloten zijn , voor snelheid begrenzing .
Post automatically merged:
Je hebt hem toch niet op de zijstandaard staan tijdens starten ? Want dan krijgt hij ook geen vonk , is een beveiliging , via pin 5 .
Zit het bij die stekker die erin komt , dan ook in het midden , net als de andere 3Ik heb zo’n aansluiting. Hoort het omcirkelde niet net als die andere te staan?
Ik ga m ff recht zettenZit het bij die stekker die erin komt , dan ook in het midden , net als de andere 3
tandwiel NIET smeren, het gaat om de binnenkant met de "schroefvormige" vertanding die zorgt dat dat tandwiel naar buiten komt (en weer terug). zie youtube bendix repareren voor uit elkaar halen en smeren, maar ik heb die van mij eerst doorgespoeld met remreiniger en daarna met ballistol universele olie en toen deed ie het weer.Smeer je dan de bendix tandwiel een beetje in of de gehele bendix? Want ik had toen hij het nog deed alleen aan de achterkant een beetje kopervet gezet (het deel waarme je het bevestigd)
Post automatically merged: