Scooter start niet na vervanging cilinder en cilinderkop

als het een nieuwe accu is zou ik hem evengoed opladen . Bendix eruit halen , het tandwiel met een draaibeweging naar buiten draaien. Komt hij nu uit z'n eigen terug , is de bendix in orde . Het lager in de kap is een naald lager zover ik kan zien , als de bendix eruit is plaats hem dan is in dit lager , en kijk of hij goed draait
 
je hebt ook geen zwaardere 12 volt accu en startkabels (auto van pa?) in de buurt?
zo niet, simpel druppelladertje van de bouwmarkt of halfords lijkt me genoeg voor een scooteraccu.
of meteen een jumpstarter met ingebouwd accu'tje, die heb ik ook jarenlang gebruikt als acculader tot ik een èchte kreeg.
Post automatically merged:

Hoe moet ik m testen nu dat die bendix telkens vastzit, want het moet toch met elektrische start op je cilinderkop?
nee, of je nou kickt of elektrisch start, maakt niks uit. sterker nog: als je kickt, hou je stroom over voor vonken en andere zaken.
Je kan toch met kicken kijken of je vonk hebt ? De bendix zul je eruit moeten halen , schoonmaken en ligt invetten. Je accu heeft wel spanning genoeg?
heb de mijne doorgespoeld met remmenreiniger, doorgeblazen en daarna ballistol (soort WD40, maar beter) en doet het weer prima (kreeg 'm niet achter mijn vario weg)
Post automatically merged:

Klopt is de compressie slag , dat je de lucht hoort lekken langs de kleppen is ook vrij normaal met een nieuwe kop , deze moeten eerst nog inslaan.
moet je om deze reden ook niet even beginnen met een ruime klepspeling?
 
Last edited:
Zal ik anders me bendix vervangen?

Ja mijn accu heeft als het goed is wel genoeg spanning, sinds ik m gister heb gekocht (nieuw)
Volgens mij is je accu niet verantwoordelijk voor de stroom voor je vonk omdat je geen drieklepper hebt. Dat is: modernere zip
De stroom voor de vonk wordt achter het vliegwiel door de stator opgewekt
 
Hallo,

Ik heb mijn cilinder en cilinderkop vervangen van mijn zip 4t 2v. Ik heb het optijd ervan af gehaald en toen weer alles gemonteerd. Achteraf dacht ik de nieuwe cilinderkop stond op een andere tijd, dus nu moet ik het als het ware resetten denk ik. In de video die ik hieronder ga linken kunnen jullie het geluid horen dat ik krijg als ik de scooter wil starten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Beide elektrische start en kickstart werken niet om de scooter aan de praat te krijgen

Op de oude cilinderkop had ik kleppen etc gesteld. Hij deed het gewoon prima voordat ik mijn cilinder en cilinderkop had veranderd

Wat ik zelf heb gedaan is:
- Bendix gecheckt
- Bougie vervangen


Ik moet er wel bij vermelden dan tijdens het monteren van de cilinder de zuiger er niet zo makelijk inging vanwege de veren dus zuiger ging 2x naar voren en achter en zat op gegeven moment een beetje vast (in het erachter) dus moest het trekken.

En ook dat de distributieketting niet meer zo soepel draait als eerst naar mijn gevoel.



Dag Piz,
Ik wilde je vragen waarom je ervoor koos om je zuiger en cilinder en cilinderkop te gaan vervangen.
Wat waren de klachten? Reed ie minder goed, maakte ie opeens veel kabaal, zoop ie olie....wilde ie maar niet starten...?
De kans is gelukkig klein, maar je zou niet deze operatie van nu uit willen voeren terwijl de cilinder en cilinderkop niet de oorzaak zijn van die klachten.
 
Heb je een vonk , wordt de bougie nat ?
Ik heb 2 bougie’s geprobeerd en beide krijgen geen vonk

Nat is hij ook maar een klein beetje geworden, echt minimum.

Dus dan kan het zijn dat het probleem ligt bij mijn stator/ontsteking, bougie kabel of cdi toch?


Post automatically merged:

je hebt ook geen zwaardere 12 volt accu en startkabels (auto van pa?) in de buurt?
zo niet, simpel druppelladertje van de bouwmarkt of halfords lijkt me genoeg voor een scooteraccu.
of meteen een jumpstarter met ingebouwd accu'tje, die heb ik ook jarenlang gebruikt als acculader tot ik een èchte kreeg.
Post automatically merged:


nee, of je nou kickt of elektrisch start, maakt niks uit. sterker nog: als je kickt, hou je stroom over voor vonken en andere zaken.

heb de mijne doorgespoeld met remmenreiniger, doorgeblazen en daarna ballistol (soort WD40, maar beter) en doet het weer prima (kreeg 'm niet achter mijn vario weg)
Post automatically merged:


moet je om deze reden ook niet even beginnen met een ruime klepspeling?
Die dingen heb ik niet.

Smeer je dan de bendix tandwiel een beetje in of de gehele bendix? Want ik had toen hij het nog deed alleen aan de achterkant een beetje kopervet gezet (het deel waarme je het bevestigd)
Post automatically merged:

Dag Piz,
Ik wilde je vragen waarom je ervoor koos om je zuiger en cilinder en cilinderkop te gaan vervangen.
Wat waren de klachten? Reed ie minder goed, maakte ie opeens veel kabaal, zoop ie olie....wilde ie maar niet starten...?
De kans is gelukkig klein, maar je zou niet deze operatie van nu uit willen voeren terwijl de cilinder en cilinderkop niet de oorzaak zijn van die klachten.
Hij zoop best veel olie naar mijn gevoel en ik weet niet hoe de vorige eigenaar m precies heeft onderhouden en ik wil mijn scooter wel gewoon lang kunnen gebruiken en behouden. Ik ben een persoon die netjes met z’n spullen omgaat, dus vandaar.
 
Last edited:
OK, duidelijk.
Wanneer het olieverbruik hoog was, zou je ook de klepseals moeten vervangen, want anders zuigt de motor zo de olie langs de klepsteel de cilinder in. Een klepseal is niet duur, maar de klepveren moeten wel los, en is een duivels werkje wanneer je dat nog nooit deed.
Maar misschien zijn de klepseals van de nieuwe kop gewoon in orde. Ik zou niet weten hoe je dat kunt controleren trouwens.
Succes, en neem altijd nieuwe koppakking wanneer je de kop los hebt gehad.
 
OK, duidelijk.
Wanneer het olieverbruik hoog was, zou je ook de klepseals moeten vervangen, want anders zuigt de motor zo de olie langs de klepsteel de cilinder in. Een klepseal is niet duur, maar de klepveren moeten wel los, en is een duivels werkje wanneer je dat nog nooit deed.
Maar misschien zijn de klepseals van de nieuwe kop gewoon in orde. Ik zou niet weten hoe je dat kunt controleren trouwens.
Succes, en neem altijd nieuwe koppakking wanneer je de kop los hebt gehad.
veren los halen is een koud kunstje ...
stukje doek er overheen ... grote dop uit de doppen doos en 2 klappen er op... KLAAR!
dat stukje doek is voor het wegspringen van de 2 blokkeer blokjes.
monteren .... ik leg de kop op een klos hout(om de klep niet te buigen) dan leg ik de blokkeer dingetjes terug en duw ik de veer aan met de dop...
2 - 3 x duwen en KLAAR.
 
Ik heb 2 bougie’s geprobeerd en beide krijgen geen vonk
Dat is toch weer een probleem erbij , je zou eerst je cdi aansluitingen kunnen checken . Heb je een cdi als in de bijlage ?
Op pin 5 mag geen massa staan als je het contact op AAN hebt. Op pin 6 moet tijdens kicken of elektrisch starten , spanning komen.
de draad van pin 2 gaat naar je bobine , en kun je door meten op breuk. Draad pin 1 kun je ook door meten , deze loopt naar de pick up , boven op het vliegwiel. Tenslotte pin 4 , daar hoort massa op te staan , soms ook op pin 3 , maar daar kan ook de carter sensor op aangesloten zijn , voor snelheid begrenzing .
Post automatically merged:

Je hebt hem toch niet op de zijstandaard staan tijdens starten ? Want dan krijgt hij ook geen vonk , is een beveiliging , via pin 5 . Bij sommige scooters
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 15
Dat is toch weer een probleem erbij , je zou eerst je cdi aansluitingen kunnen checken . Heb je een cdi als in de bijlage ?
Op pin 5 mag geen massa staan als je het contact op AAN hebt. Op pin 6 moet tijdens kicken of elektrisch starten , spanning komen.
de draad van pin 2 gaat naar je bobine , en kun je door meten op breuk. Draad pin 1 kun je ook door meten , deze loopt naar de pick up , boven op het vliegwiel. Tenslotte pin 4 , daar hoort massa op te staan , soms ook op pin 3 , maar daar kan ook de carter sensor op aangesloten zijn , voor snelheid begrenzing .
Post automatically merged:

Je hebt hem toch niet op de zijstandaard staan tijdens starten ? Want dan krijgt hij ook geen vonk , is een beveiliging , via pin 5 .
Ik heb zo’n aansluiting. Hoort het omcirkelde niet net als die andere te staan? Want anders connect het toch niet in de stekker?
 

Attachments

  • D229F341-DDD2-4E28-BA06-99DBC1FD10D5.jpeg
    D229F341-DDD2-4E28-BA06-99DBC1FD10D5.jpeg
    44.9 KB · Views: 14
Misschien een domme vraag van mijn kant , maar je hebt toch niet ergens een kill switch zitten , kan ook onder je buddyzit zitten .
Ik zie op je foto dat dat in orde is , de aansluiting zit aan de buitenkant , dus dat is in orde
 
Hij krijgt een vonk nu dat ik dat pinnetje goed heb gezet. En een kill switch heb ik niet, ik zie zoiets niet aan mijn scooter.
Post automatically merged:

Hij gaat aan . Er komt veel rook uit m’n uitlaat en hij valt ook direct uit na het stoppen met gas geven.
 

Attachments

  • 1F4E7F96-BFF9-4027-AE74-38D21FFC3EFA.jpeg
    1F4E7F96-BFF9-4027-AE74-38D21FFC3EFA.jpeg
    440.8 KB · Views: 14
Last edited:
Hmm. Kan het niet echt goed zien op de foto’s maar het lijkt erop dat de uitsparingen aan de bovenkant van de zuiger voor de inlaat (grootste) en de uitlaat (kleinste) beschadigt zijn. Heb je misschien de zuiger er verkeerd om in gemonteerd gehad? Waar wijst de pijl naar toe?
 
Smeer je dan de bendix tandwiel een beetje in of de gehele bendix? Want ik had toen hij het nog deed alleen aan de achterkant een beetje kopervet gezet (het deel waarme je het bevestigd)
Post automatically merged:
tandwiel NIET smeren, het gaat om de binnenkant met de "schroefvormige" vertanding die zorgt dat dat tandwiel naar buiten komt (en weer terug). zie youtube bendix repareren voor uit elkaar halen en smeren, maar ik heb die van mij eerst doorgespoeld met remreiniger en daarna met ballistol universele olie en toen deed ie het weer.
ik zie nu net "dat je achterwiel ook meedraaide" tijdens starten. volgens mij hoort dat ook niet, pas als ie aanslaat en verhoogd stationair draait een beetje. als je wiel meteen meedraait, remt ie het starten en aanslaan af.
 
Met alle respect maar op de eerste pagina vroeg iemand naar je starterkrans, en jouw reactie hierop was : waar zit de starterkrans. nou heb ik totaal geen verstand van scooters maar zelfs ik weet waar een starterkrans zit. zelf een cilinder in zijn geheel vervangen is dan vragen om problemen, volgens mij moet je eerst wat meer leren over hoe een scooter blok in elkaar steekt. mensen hier kunnen alleen maar gokken wat er mis is gegaan , het kan zoveel zijn, omdat je nu overal aan heb zitten kloten, de carb etc. maar goed je leert door te doen, dat is wel weer een pluspunt. misschien was het niet zo slim om op een goed lopend blok te experimenteren.
 
Last edited:
Back
Top