This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter start en loopt maar rijd niet

JM07

New Member
Beste,
Ik heb laatst een blokje gebouwd (minarelli verticaal)
En nu zit ik met het probleem dat hij het wel doet maar niet vooruit komt.
V-snaar ziet er gewoon goed uit
Heb al een andere koppeling geprobeerd
Vertanding is ook nog gewoon heel
Iemand die nog ideeen heeft van wat dit zou kunnen zijn?

Setup:
Athena racing big Bore 70cc
Carters bewerkt
Yasuni c16
Athena big valve met membraan
Polini pwk 28mm sproeier 120
Polini vario 4,5gr
Hebo koppeling
Vertanding Malossi primair, std secundair (dit heb ik niet zelf gedaan dit zat er al in van de vorige eigenaar maar die had het bij Thunder racing laten uitrekenen en zetten dus ik dacht dat dat wel goed zou zijn, verhouding geen idee)

Als je hem start en dan snel de carterkap er af pakt, zie je dan alles draaien zoals het hoort?

Als je hem start en dan snel de carterkap er af pakt, zie je dan alles draaien zoals het hoort?
Ja dat wel alleen ik heb niet het idee dat het sneller gaat draaien als ik gas geef en daardoor grijpt de koppeling ook niet aan.

Toch moet dat het haast zijn. Als je dus meer toeren gaat draaien zie je het niet sneller draaien.
Dus de krukas neemt de vario niet mee. Ik zie dat je een Polini Vario hebt, die zijn er zonder tandjes in de gradenplaat. Deze moet dus geklemd worden met de variobus en alles om goed te werken.

Pak eens alles op je krukas er uit en deel een foto.

Ik heb met de vorige cilinder ook met deze vario gereden en toen ging het prima en hij heeft wel tandjes, maar ik kan vanmiddag even een foto maken.

Ja ik snap hoe een vario werkt, maar als mijn wiel niet draait zou dat of aan de vario of aan de koppeling of aan de vertanding moeten liggen maar ik kan zelf niks geks vinden.

De vertanding is gewoon heel en het wiel draait gewoon als ik het koppelingshuis met de hand draait.
Ik heb al een andere koppeling geprobeerd en andere drukveer trekveren, maakte geen verschil.
De vario draait gewoon mee met de krukas heb rollen 6gr en 4,5 geprobeerd, kan me niet voorstellen dat hij bij 4,5 nog niet vooruit zou gaan als ik lichter zou moeten hebben.

Dit is meer om te zien of jou vario t zelfde doet., daar kon ik zo geen ander filmpje van vinden. of deze wel goed naar binnen en buiten gaat in samenwerking met de koppeling.

Dit is meer om te zien of jou vario t zelfde doet., daar kon ik zo geen ander filmpje van vinden. of deze wel goed naar binnen en buiten gaat in samenwerking met de koppeling.
Ja dat is dus wat ik denk dat hij niet doet want hij gaat niet sneller draaien heb ik het idee dus hij gaat ook niet naar binnen en naar buiten, maar ik snap niet waarom.

Check of je vario wel tandjes heeft zoals al eerder gezegd zijn deze ook uitgebracht voor een aparte krukas met gladde spiebanen, in dat geval gaat die vario niet werken tenzij je een bijpassende krukas hebt.

Is dat het niet en de scooter maakt wel meer toeren wanneer je gas geeft moet het haast wel je koppeling zijn, te strakke of the korte veren (bedoelt voor ander blok type bijvoorbeeld) waardoor ie niet aangrijpt, al zou je dan toch echt je vario sneller moeten zien draaien als je gas geeft zonder carterkap.

De vario heeft tandjes en ik heb al eerder met deze vario gereden en ik heb er gister hele lichte rolletjes in gelegd en nu doet hij wel iets maar niet veel meer dan 5km per uur maar als ik het gas wat langer open houd begint hij ook te stotteren, dus ik ga vanmiddag even de bougie eruit halen om te kijken of het misschien niet toch aan mijn carburateur afstelling ligt.

Andere trekveertjes en andere koppelingen heb ik al geprobeerd.