Scooter start niet, cilinder draait een keer en loopt 'vast'

Mees

New Member
Mijn scooter (Vespa Sprint 4t 2v) start niet, heb net een tweedehands cilinderkop erop gemonteerd. Oude waren de uitlaattapeinde uit. Eerst stond de timing verkeerd en startte die niet maar draaide wel. Nu is alles op tijd gezet maar draait de startmotor de cilinder niet door. Ook met kickstart kickt die bijna vast als de zuiger bovenaan de cilinder staat. Wat kan het zijn?


Hier een video voor het geluid:
 
Advertisement - register to remove this

By the way, de eerste keer nadat je alles netjes op tijd hebt gezet nooooooit starten met de kick of e-start.
Altijd voor je de kleppendeksel monteert met de hand de motor een aantal keren ronddraaien.
Daarbij voelen of de kleppen de zuiger niet raken en opnieuw even de klepspeling controleren als vliegwiel en nokkenastandwiel weer op "tijd" staan.

Dus ik hoop dat je dit ook zo gedaan hebt anders is misschien je nieuwe aanwinst en misschien meer weer naar de Filistijnen.

Als je zeker weet dat alles goed gemonteerd zit, controleer je accu want ik krijg de indruk dat de startmotor het boeltje niet goed rond krijgt.
 
Compressie is nu iig prima, startmotor krijgt m gewoon niet rond, geef je startmotor betere voeding, accu vol, massa blank, etc.
No worries, zo doen mijn blokjes ook,
Groet,
 
Compressie is nu iig prima, startmotor krijgt m gewoon niet rond, geef je startmotor betere voeding, accu vol, massa blank, etc.
No worries, zo doen mijn blokjes ook,
Groet,
Ja denk het eigenlijk ook.
Maar ontsteking doet ook raar, want krijg nu ook geen vonk.

De compressie is dus gewoon te veel voor de waarschijnlijk kapotte ontsteking, omdat ik de bougie eruit had gehaald en hij toen wel goed ronddraaide.

Zal ff kijken en waarschijnlijk de ontsteking vervangen, alsnog bedankt.
By the way, de eerste keer nadat je alles netjes op tijd hebt gezet nooooooit starten met de kick of e-start.
Altijd voor je de kleppendeksel monteert met de hand de motor een aantal keren ronddraaien.
Daarbij voelen of de kleppen de zuiger niet raken en opnieuw even de klepspeling controleren als vliegwiel en nokkenastandwiel weer op "tijd" staan.

Dus ik hoop dat je dit ook zo gedaan hebt anders is misschien je nieuwe aanwinst en misschien meer weer naar de Filistijnen.

Als je zeker weet dat alles goed gemonteerd zit, controleer je accu want ik krijg de indruk dat de startmotor het boeltje niet goed rond krijgt.

Nee klopt maar is ontsteking denk ik.
 
Dit begrijp ik niet, wat heeft compressie met je ontsteking te doen?
Ja ben zelf geen monteur, maar de ontsteking (stator) helpt toch om de cilinder rond te draaien en te starten?

Met bougie eruit heeft die weinig compressie, dus kan die prima zonder goeie stator. Met bougie erin is het teveel.

Is slechts mijn theorie he, laat me weten als ik het fout heb.
 
stator heeft niks te maken met het draaien van de motor. Alleen de startmotor. Stator wekt de stroom op voor de accu en ontsteking. Als hij zonder bougie wel goed draait is het je accu die te weinig stroom levert om de startmotor rond te draaien
 
Mogelijk geeft het geluid van de toeter een indicatie van je accu, maar meten is weten. :) Is ook eenvoudig te doen volgens bijvoorbeeld filmpje op YouTube met een multimeter vd action. Waardes komen overeen met auto.
Probeer altijd makkelijkste dingen/meest voorkomende eerst uit te sluiten met sleutelen.
 
Ja ben zelf geen monteur, maar de ontsteking (stator) helpt toch om de cilinder rond te draaien en te starten?

Met bougie eruit heeft die weinig compressie, dus kan die prima zonder goeie stator. Met bougie erin is het teveel.

Is slechts mijn theorie he, laat me weten als ik het fout heb.

Stator draait niet, zit vast aan het blok. Wat er wel erom heen draait is het vliegwiel.
 
stator heeft niks te maken met het draaien van de motor. Alleen de startmotor. Stator wekt de stroom op voor de accu en ontsteking. Als hij zonder bougie wel goed draait is het je accu die te weinig stroom levert om de startmotor rond te draaien
Maarja alsnog doet hij het niet als ik kick. Ook de bougie geeft geen vonk.
 
De startmotor zit rechtstreeks op de accu dmv van een start relais heeft niks met ontsteking te doen, als de startmotor wel rond draai bij weinig weerstand (bougie er uit)en bij veel weerstand (bougie er in)niet rond krijgt is het je vermogen van de accu niet goed,laad je accu goed op en probeer het dan nog eens te starten .Van ongeveer 13 volt starten lukt het rond draaien met bougie er in nog niet kan het zijn dat de accu niet de Ah Amps heeft of de startmotor heeft een hoge weerstand gekregen dmv te lang proberen door te starten.
geen vonk kan komen door defekte bougie,plaats nieuwe bougien en kijk of hij dan wel vonkt.
 
Is dit probleem opgelost, bij mij is namelijk precies het zelfde
Post automatically merged:

Mijn scooter (Vespa Sprint 4t 2v) start niet, heb net een tweedehands cilinderkop erop gemonteerd. Oude waren de uitlaattapeinde uit. Eerst stond de timing verkeerd en startte die niet maar draaide wel. Nu is alles op tijd gezet maar draait de startmotor de cilinder niet door. Ook met kickstart kickt die bijna vast als de zuiger bovenaan de cilinder staat. Wat kan het zijn?


Hier een video voor het geluid:
Is het gelukt?
 
Back
Top