MartijnvdH

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een AGM VX50 uit 2019, met een 50cc euro4 4takt gy6. De scooter is helemaal standaard. Als het regent of heeft geregend wil deze scooter bijna niet starten, ik ben meerdere minuten bezig met de gashendel en de startknop. Als de scooter dan eindelijk pruttelend tot leven komt, klinkt hij bijna als een Harley, langzaam draaiend en sputterend. Het begint dan snel te stinken naar benzine uit de uitlaat. De motor heeft een drastisch ander stationair toerental als hij warm is, dan draait hij bijna tegen het aangrijpingspunt van de koppeling.

Als ik dan eenmaal aan het rijden ben en "te veel" gas geef, valt de scooter terug naar stationair. De scooter remt dan af alsof ik het gas heb dichtgedraaid. Als ik te snel gas geef, begint de scooter door te slaan. Als het dus heeft geregend moet ik heel voorzichtig iedere keer een heel klein beetje gas bijgeven, en na 10 km lijkt het alsof er niets gebeurd is, en rijdt de scooter normaal.

Als het niet heeft geregend, rijd de scooter beter en kan ik gewoon vol gas geven (behalve bij het wegrijden uit stilstand, als ik dan ineens vol gas geef slaat de motor eerst een paar keer door voordat hij op gang komt).

Ik vermoed dat het aan elektronica ligt die vochtig is geworden, en tijdens het rijden door warmte opdroogt, maar het lukt me maar niet om het probleem te vinden en op te lossen. Dit probleem heb ik nu al een half jaar.

Dingen die ik of mijn lokale fietsenmaker al geprobeerd hebben:
- nieuwe bougie
- carborateur schoongemaakt
- nieuw luchtfilter
- het probleem proberen te vinden door de bougiedop, bobine en cdi nat te spuiten met een plantenspuit
- motor rijker afstellen


Niets lijkt te helpen, en ik kom er maar niet uit. Ook uitgebreid googlen heeft de oplossing niet aan het licht gebracht.
Weet iemand hier wat er aan de hand is, en hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Martijn van der Haven
 
Advertisement - register to remove this

je verhaal zorgt voor wat vragen:
- wat voor sproeiers zitten er in de carburateur?
- is het luchtfilterhuis niet lek?
- zuigt ie ergens valse lucht aan?

dat je startknop onder de regen te lijden heeft is geen geheim: die is open, en als de wind er op staat sijpelt water je schakelaar in.
op zich geen probleem, want het vocht kan er net zo makkelijk weer uit, maar als dat laatste niet meer kan hoopt het zich in de schakelaar op (is een bekend euvel bij dit model scooter).
het kan zijn dat de contactjes in de startschakelaar geoxideerd zijn, dan werkt ie slecht. (helemaal als ie dan net natgeregend is).
 
@ZNEN Dank voor je antwoord!

Ik weet niet precies welke sproeiers er in de carburateur zitten, dus ik denk dat het gewoon het standaard formaat is?
Het luchtfilterhuis is intact.
Met de deotest lijkt het er op dat de verbinding tussen het luchtfilterhuis en de carburateur valse lucht aan kan trekken (zie foto, aangegeven in rood), aangezien de motor langzamer ging draaien toen ik daar deo op spoot.

Denkt u dat het waarschijnlijk is dat rood valse lucht aantrekt? Maakt dat überhaupt uit, het is toch vóór de carburateur? Zou een oplossing zijn om de slangenklem bij rood gewoon iets vaster aan te draaien, of zit daar nog een soort pakking tussen die moet worden vervangen?

Voor mijn gevoel zit de slangenklem namelijk al stevig aangedraait.

Wat betreft de startknop denk ik dat u mij verkeerd begrepen heeft. De scooter reageert prima op de startknop, de startmotor gaat iedere keer draaien, maar de motor zelf slaat heel moeilijk aan als het heeft geregend. Dan moet ik echt heel lang de startmotor laten draaien voordat de motor eindelijk aanslaat.
 

Attachments

  • IMG-20220818-WA0002.jpg
    IMG-20220818-WA0002.jpg
    246.7 KB · Views: 21
Het luchtfilterhuis is intact.
Met de deotest lijkt het er op dat de verbinding tussen het luchtfilterhuis en de carburateur valse lucht aan kan trekken (zie foto, aangegeven in rood), aangezien de motor langzamer ging draaien toen ik daar deo op spoot.

Maakt dat überhaupt uit, het is toch vóór de carburateur?
Er zit niet voor niets een luchtfilter op je scooter, dus het maakt wel degelijk iets uit.
En een carburateur filtert geen lucht.
Valse lucht stroomt makkelijker dan via het filter maar brengt onzuiverheden mee de cilinder in.
Daar houd je motorblok niet van, dus dit moet je fixen.
Zou een oplossing zijn om de slangenklem bij rood gewoon iets vaster aan te draaien, of zit daar nog een soort pakking tussen die moet worden vervangen?

Voor mijn gevoel zit de slangenklem namelijk al stevig aangedraait.
Vanaf hier is niet te beoordelen of ie vast genoeg zit, of te los.
Té vast draaien is overigens ook geen goed idee, want dan kan je dingen stuk draaien.
Belangrijkste is dat de verbinding luchtdicht is.
Een slangenklem is handig, maar alleen als de diameter van beide onderdelen goed op elkaar aansluit... Anders verniel je het plastic...
 
het klinkt mij alsof de massa niet echt fijn meewerkt.
ik heb een 6mm2 kabel getrokken tussen de min van de accu en de bout van de startmotor.
ding start 1000x beter.
misschien een handig dingetje om ff snel te checken!
kan een hoop vervelende dingen veroorzaken!
 
Back
Top