Scooter rookt en stinkt

cyclobs

New Member
Beste forumleden,

Het betreft hier om een Peugeot Vivacity 25kmh uit 1999 waarvan ik de eerste eigenaar ben.
21000km op de teller waarmee elk jaar onderhoud aan is gepleegd (door mijzelf en om het jaar de dealer). 2 jaar terug is het blok gereviseerd n.a.v. kapotte krukaslagers (door mijzelf). Hierbij zijn alle pakkingen vervangen, nieuwe krukaslagers geplaatst incl nieuwe keerringen, nieuwe zuiger en -veren etc. Voor de rest is alles gereinigd.
Uitlaat: Sito+
Afstelling is al ruim 9 jaar hetzelfde na het monteren van de Sito+. Verder rijdt de scooter perfect en is de enige ergernis de rook- en stankvorming.

Het probleem:
Sinds een aantal weken rookt en stinkt deze scooter met toenemende mate. Zelfs zo erg dat men achter mij nauwelijks meer te zien zijn na het optrekken bij een stoplicht.
Het komt vooral voor als ik optrek vanuit stilstand en boven een bepaald toerental kom wanneer die rijdt.
De kleur van de rook is wit met soms iets blauwig.
De cilinder/uitlaat blijft na-roken na dat de scooter heeft aangestaan. Ook al heeft die enkele minuten op stationair gedraaid.

Wat heb ik al gedaan:
- De carburateur schoongemaakt incl. luchtfilter. Was niet extreem vies op wat zwart benzine mengsel na.
- De bougie heeft een goede kleur met wat zwarte roet aanslag.
- De uitlaat verwijderd en de katalysator gedemonteerd. De inhoud was heel zwart en vettig. de uitlaatmond heeft ook zwarte drap.
- andere uitlaat geplaatst (origineel). De scooter rookt nog evenveel.
- De uitlaatpoort van de cilinder is zwart (droog/roet) aangeslagen en dezelfde zwarte benzine mengsel bevond zich rondom de zuiger.
- Alle pakkingen gecontroleerd op valse lucht, behalve de koppakking.

Waar denken jullie dat het aan kan liggen?

Zelf denk ik dat het misschien ligt aan:
- euro 95/ e10 in de tank
- de olie is verkoold in de uitlaat wat terug de cillinder in wordt gestuwd
- zuigerveren versleten (nu al?)
- uitlaat de vies van binnen

Ik hoor graag wat jullie erover denken!


Groeten,
Cyclobs
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top