This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter rijdt normaal, maar heeft heel veel moeite met koude starten

ook goed het punt bekijken waar de groene massa kabel op het frame zit , dat alles daar schoon is , en dan insmeren met zuurvrije vaseline . Net als je accu polen. Als ik het goed heb zit dat punt op het frame , waar de bobine zit , maar weet ik niet zeker meer.
 
Daar zit nu in ieder geval geen massa op het frame. Nu maar eens kijken waar dan precies die groene massa zit. Ik vermoed dat hij helemaal niet aangesloten is, als ik die kabel zo weggesmolten zie.
 
Dan zit hij juist wel aangesloten , maar loopt er zoals Sparky ook al zei , teveel stroom door deze kabel . Het euvel zal dan eerder , in de dikkere kabel zitten . je (hoge ) startstroom loopt nu waarschijnlijk terug door die te dunne groene , die daardoor veel te warm wordt.
 
Ik zie het. Ik verwacht dat de aarde (in dit geval de zwarte kabel, zojuist nagelopen) verkeerd aangesloten zit en helemaal niet oo het blok hoort. Verder is er namelijk geen aardeaansluiting.

De doorgebrande groene kabel loopt tot aan voor door, en na de connector waar hij voor aangesloten zit is hij niet meer doorgebrand. Connector voor is prima, dus daar zit ook geen probleem. Wel heb ik een losse connector (groen/bruin) gevonden. Deze zat in een bundel met de koplamp en de knipperlichten, dus ik verwacht een connector die op deze scooter niet gebruikt wordt. Zijn geen clips meer over en op zo’n chinese scooter (en een daarbij gestandaardiseerde kabelboom) verwacht ik best dat er iets tussen zit wat deze scooter niet heeft.

Enfin, waar sluit ik de zwarte kabel op aan? Op het frame? Ik kan mij herinneren dat hij de laatste keer alleen maar slechter startte toen ik dat probeerde.
Post automatically merged:

Nope. Massa verleggen doet vrijwel niks. Startmotor kan de zuiger een halve slag draaien en loopt dan vast, vrijwel identiek aan hoe hij doet als de aarde op het blok staat
Post automatically merged:

Even met de multimeter er tussen geeft aan dat de voltage na de relais gelijk naar 0 zakt zodra je de startknop indrukt. Zonder startknop de normale ≈12V
 
Last edited:
Je moet zorgen dat zowel het blok als het frame goed massa maken , vanaf en naar het blok loopt de grootste stroom tijdens het starten , daarom zit er bij mij ook een accukabel vanaf de min , rechtstreeks onder de bout van de start motor. Er zit een aparte onder een klepdeksel boutje .
Er loopt inderdaad een groene de kabelboom in , en deze zit ook onder het voor schild aan het frame , bij de spannings regelaar.
 
Zwarte kabel op het blok en hij start weer normaal. Geen idee waarom de groene kabel gisteren warm werd dan.
 
Omdat op èèn of andere slimme manier de grote retour stroom van de startmotor , via de te dunne groene kabel is gelopen , kan ook door een slechte aansluiting zijn . Ik heb het ook wel eens gezien dat een gaskabel helemaal vast gesmolten was , ook door gebrek aan massa , via de carb en de kabel zijn weg gezocht waarschijnlijk
 
Zwarte kabel op het blok en hij start weer normaal. Geen idee waarom de groene kabel gisteren warm werd dan.
Tankvlotter geeft nog steeds verkeerde waarde aan en knipperlichten zijn ook niet je van het. Ik snap het nog niet helemaal
Post automatically merged:

Volgens mij zat het boutje op blok dan niet helemaal lekker. Maakt nu wel goed contact
 
Branden die knl zwak of is het ritme niet goed ? Een tankvlotter moet je eigenlijk afstellen , heb ik ook gedaan met een nieuwe vlotter . Deze zijn nooit precies goed afgesteld
 
Ik verwacht dat de aarde (in dit geval de zwarte kabel, zojuist nagelopen) verkeerd aangesloten zit en helemaal niet oo het blok hoort.
Jawel er hoort wel een massakabel op het blok en wel zoals @trabiarie hieronder beschrijft.

vanaf en naar het blok loopt de grootste stroom tijdens het starten , daarom zit er bij mij ook een accukabel vanaf de min , rechtstreeks onder de bout van de start motor.
Dus massakabel niet naar je frame maar naar de min-pool van je accu en het aansluitoog wat nu bij je kleppendeksel zit, verplaatsen naar een bevestigingsbout van je startmotor!


Zwarte kabel op het blok en hij start weer normaal. Geen idee waarom de groene kabel gisteren warm werd dan.
Waarom deze heet werd is je al uitgelegd door Arie en door mij.
Als die zwarte kabel naar het frame ligt of slecht contact maakt, loopt de stroom die de startmotor trekt via het frame en via die dunne groene draad terug naar je accu.
Die groene draad is te dun voor deze stroom en wordt heet.
 
Last edited:
Een extra kabel leggen zou ook voldoende moeten zijn, toch? Dat lijkt me net wat makkelijker en ik weet ook niet of de huidige kabel lang genoeg is
Post automatically merged:

Bedankt voor de handige (en snelle!) hulp trouwens!
 
Een extra kabel leggen zou ook voldoende moeten zijn, toch?
Dat kan ook, maar dan is het ook een kleine moeite om die houtjes touwtje verbinding naar de kleppendeksel weg te halen.
Wel een draad leggen die minimaal dezelfde dikte heeft als die draad die momenteel op je kleppendeksel zit en geen draadje van een schemerlampje.

Trouwens waar gaat die dikke min-kabel die momenteel op je min-pool van je accu zit aangesloten naar toe?
 
Die zwarte is de massadraad. De groene draad is de plusdraad en loopt door de hele scooter heen. De zwarte heb ik gevolgd door de kabelboom een stukje los te halen en die kabel te volgen. Die zit aan de kabelschoen op het blok vast